Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

Niels Reib
11 nov 2013

Skriv en god uopfordret ansøgning og skab et behov eller en løsning

/
Skrevet af
/
Kommentarer0
/

Niels Reib - Hvordan skriver jeg en uopfordret ansøgning?Når du giver dig i kast med at skrive en uopfordret ansøgning kræver det tid og research, for at målrette ansøgningen optimalt. Fordelen ved at arbejde med uopfordrede ansøgninger er, at du kan gå meget målrettet efter potentielle arbejdsgivere DU finder interessante, og som harmonere med dine ambitioner, visioner og værdier. Når du henvender dig uopfordret til virksomheder, kan du, med den rette research, skabe et behov hos den pågældende virksomhed. Sidst i artiklen skriver jeg kort om et tiltag, der vil have en god effekt, som tillæg i din jobsøgning, hvis du gør den ekstra indsats.

Personlig erfaring med en uopfordret ansøgning

Da jeg i sin tid havde møde med Ikast-Brande Kommunes Arbejdsmarkedschef, i forbindelse med åbningen af Jobboxen i Ikast, fortalte jeg hende, at jeg da godt kunne se mig selv arbejde hos dem.

Birgit tog mig på ordet og spurgte hvad jeg ville lave. Til det var mit svar, at jeg jo ikke var den gængse job- eller virksomhedskonsulent, så det skulle nok være en nyoprettet stilling. Birgit svarede; dem har jeg lavet mange af og gentog; hvad vil du lave? Vi blev enige om, at jeg skulle skrive en uopfordret ansøgning og skrive hvad det var jeg mente jeg ville kunne bidrage med i Jobboxen.

En alternativ ansøgning

Pludselig sad jeg der og mulighederne var mange. Der gik nogle uger, hvor jeg brugte tiden på at lege med idéerne og formuleringen af det, der endte med at blive den alternative ansøgning jeg sendte til Birgit, og dermed lagde jeg grundlaget, for det jeg laver for Ikast-Brande Kommune i Jobboxen i dag. Udformningen af ansøgningen endte jeg med at lave, og sætte op, som en jobannonce.

Se min uopfordrede ansøgning.

De forskellige faser i en uopfordret ansøgning

dartboardDet er ikke fordi fremgangsmåden i at skrive en uopfordret ansøgning, er så anderledes i forhold til når du søger på en opslået stilling.  Den store forskel er, at du ved at søge uopfordret vil kunne fokusere på de ting DU vil og kan bidrage med. Du kan, via din research, ramme bullseye ved at belyse et muligt behov, som virksomheden ikke selv har øje på eller måske er klar over, de er nød til at handle på.

Fase 1 – Gør dig overvejelser om hvad jobbet skal indholde

I en uopfordret ansøgning har du en unik mulighed for at lave en beskrivelse af det, der kunne være dit drømmejob. Brug lidt tid på at definerer hvad jobbet skal indeholde og få det til at skinne igennem i din ansøgning, at de opgaver og udfordringer du vil løse for virksomheden, vil være dem der får dig til at excellere og yde dit bedste.

DrømmejobbetHvis du har svært ved at definere hvad der får dig til at præstere optimalt, så kan du måske finde inspiration i artiklerne om Karriereplanlægning. Her har jeg samlet en række artikler som kan hjælpe dig med at stille skarpt på lige netop de ting som for dig, er vigtige for at kunne excellere i dit drømmejob.

Det kan godt være du med det næste job ikke lige rammer bullseye, men så kan du jo på forhånd have defineret hvad der skal til, for at ramme plet senere hen i dit arbejdsliv.

 

Fase 2 – Research

Nøglen til succes med din uopfordrede ansøgning ligger i forarbejdet, og den research du laver.

Den vigtigste forudsætning for at opnå succes med din uopfordrede ansøgning er, at du først og fremmest laver et grundigt forarbejde om den gældende branche så du ved hvad der rør sig, og dernæst også de virksomheder du ser som mulige arbejdsgivere.

Det behøver ikke tage længere tid at lave en uopfordret ansøgning, end det gør at søge en opslået stilling. Du bruger, hvis du griber de ansøgninger seriøst an, allerede tid på at lave ekstra research om den pågældende virksomhed. En god uopfordret ansøgning tager udgangspunkt i den research du laver, inden du går i gang med ansøgningen. Google er din bedste ven, og den største sladrehank, når du laver din research. I processen kan du også gribe telefonen og få afklaring på spørgsmål, inden du gør dig umage og skriver en ansøgning.

Prøv for så vidt at undgå de største spillere på markedet. De kan være sværest at komme igennem til. Brug hellere tiden og sats på de små til mellemstore virksomheder. Her kan du sandsynligvis nemmere finde, og trænge igennem 
til, beslutningstageren.

Tip:

Jobindex arkivPå Jobindex ligger der knapt 2 millioner jobannoncer i arkivet og her kan du finde en guld gruppe af kontaktoplysninger på rekrutteringsansvarlige i mange af landets firmaer. Mit forslag vil være at du kigger på de stillinger du finder interessante, noterer kontaktpersonen og finder vedkommendes LinkedIn profil. På den måde vil du kunne finde ud af om oplysningerne stadig er relevante og du kan kontakte personen. Er personen ikke længere i samme virksomhed, kan det jo være vedkommende er i et lignende job i anden spændende virksomhed, som du så kan sætte på din “hitliste” af virksomheder du vil researche.

Gazelle BorsenTag eventuelt udgangspunkt i Gazelle/vækst virksomhederne inden for din branche.

Se liste med Gazelle virksomheder

 

  • Hvad er potentielle udviklingsområder.
  • Afdæk dit netværk og se om du kender nogle med kendskab til virksomheden.
  • Find medarbejdere via LinkedIn og inviter til kaffemøde. Spørg indtil det de laver.
    • Stil nogle velforberedte og afklarende spørgsmål om virksomheden eller branchen.
    • Spørg om branchen eller virksomhedens udfordringer.
    • Hvilke mål de har og hvor er de på vej hen?
    • Hvilke processor de er udfordrede på.
    • Hvad de gør godt osv.
  • Find den person i virksomheden som skal modtage din ansøgning.
  • Hvilke værdier og arbejdsgange har virksomheden.

 

Du kan med fordel finde inspiration til hvordan du laver en grundlæggende strategi for dine kaffemøder ved at hente og læse e-bogen “Foden indenfor”, som er skrevet af Mike Wenøe og Jacob Høedt Larsen.

Fase 3 – Ansøgning

Inden du sætter dig ned og skriver din ansøgning, kan det være du vil finde inspiration i AIDA Modellen som er meget brugt imarkedsførringsøjemed.

AIDA-modellen

Attention
Skab opmærksomhed – find en sælgende overskrift

Interest
Skab interesse – hvad er baggrunden for, at du henvender dig til netop dette firma?

Desire
Skab et behov – hvilke arbejdsopgaver kan du løse for dem? De skal få lyst til at lære dig nærmere at kende

Action
Signalér handling – hold fast i initiativet. Skriv, at du vil følge op – og gør det!

socialised-AIDA-model

Jeg synes denne nye og sociale version af AIDA modellen også er værd at have med i overvejelserne, når du skriver en uopfordret ansøgning. Når du har skabt interesse og et ønske/behov, så inviter til dialog og action. Det har jeg skrevet lidt om hvordan du kan gøre længere nede i artiklen.

Du har lidt mere frie tøjler og kan godt lave en mere utraditionel opsætning.

Når du søger uopfordret kan du godt lege lidt med måden du udformer din ansøgning. Som du kan se, så valgte jeg at lave min uopfordrede ansøgning til Ikast-Brande Kommune som en klassisk jobannonce, bare vendt 180° på hovedet. Du skal selvfølgelig være velkommen til at bruge sammen fremgangsmåde, men du kan i princippet gøre som du lyster (med måde), så din personlighed skinner igennem.

  • Din ansøgning må højst fylde halvanden side.
    • At holde sig på en A4 side er dog at foretrække.
    • Skriv levende fremad- og målrettet, brug dine egne ord og vær skarp i din formulering.
  • Lav en fængende og personlig overskrift.
    • Den skal ramme og give et indtryk af hvem du er og hvad du vil.
    • Hvad er dit fremadrettede bidrag?
  • Skriv som indledning hvem du er, hvorfor de netop skal ansætte dig og skab et behov.
    • Hvilken forskel vil du gøre?
    • Hvad skal dit bidrag være til virksomheden.
    • Hvorfor du finder virksomheden interessant og underbyg altid med konkret viden.
  • Skriv hvilke udfordringer du kan løse.
    • Beskriv opgaver du kan løse.
    • List eventuelle problemstillinger du, via din research, ser mulighed for at løse.
  • Skriv dine kompetencer.
    • List dine faglige spidskompetencer.
    • List dine personlige kompetencer.
  • Skriv hvad du forventer af virksomheden (hvis du er fræk og tør).
    • Arbejdstider
    • Rejsedage
    • Udviklingsmuligheder
    • Hvad skal der til for du i din hverdag kan præstere optimalt?
  • Rund af med
    • En god reference
    • Link til din LinkedIn profil
    • Link til din karriere hjemmeside
    • Link til indlæg du har skrevet på din karriere hjemmeside, som er relevant og understøtter din ansøgning.
    • At du glæder dig til at høre fra kontaktpersonen og at du gerne vil fortælle mere om motivationen for at arbejde for virksomheden på et uformelt kaffemøde.

 

Når du har bearbejdet din uopfordrede ansøgning, så er det altid en god idé at få en anden til at se den igennem og komme med eventuelle input.

Fase 4 – Opfølgning

Bevar den proaktive tilgang og ring, og følg op på ansøgningen, inden for den første uge (4-5 dage) efter du har sendt den. Brug samtalen til at få et møde med kontaktpersonen. Du behøver ikke pushe en direkte jobsamtale. I første omgang kan et kaffemøde være tilstrækkeligt for dig at få. På den måde vil det være uformelt og meget mere ligeværdigt møde, hvor du vil kunne fortælle mere om din motivation og hvad du vil kunne bidrage med.

Gør noget ekstra, vis engagement og styrk dine muligheder

website-buildingjuly2011Jeg har tidligere skrevet artikler om brugen af en karriere hjemmeside til jobsøgningen og beskrevet hvilken forskel det aktivt har gjort i min hit rate på uopfordrede henvendelser til potentielle kunder.

Med en karrierebranding side har du en enestående mulighed for at skrive om de ting du kan og har gjort, det du er passioneret omkring og det du gerne vil fremadrettet. Skriv også om dine refleksioner på branche relaterede emner.

At kunne linke til indlæg på din karrierebranding side, der relatere til et behov virksomheden har, viser at du er seriøs, engageret og har sat dig grundigt ind i hvad din kommende arbejdsgiver har behov for.

At skrive en uopfordret ansøgning kan blive din vej til drømmejobbet.

Jeg håber du har fået mere mod på at skrive uopfordrede ansøgninger, efter at have læst denne artikel. Husk du giver dig selv en unik mulighed for at skabe dit drømmejob. Fordelen ved at skrive uopfordret er jo at du ikke er under tidspres og du sideløbende kan arbejde på en uopfordret ansøgning samtidig med, de opslåede stillinger du også søger.

Hvad er dine erfaringer?
Skriv din kommentar herunder artiklen og del med dit netværk.

Links med inspiration til uopfordrede ansøgninger

Skriv en kommentar