Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

Niels Reib
18 maj 2015

Skræmmende uprofessionelt Jobcenter

/
Skrevet af
/
Kommentarer9

Niels ReibNormalt vil det du kommer til at læse her, være noget jeg helst vil være fri for at skrive og noget der sjældent kommer fra mine taster. Men jeg bliver simpelthen nødt til at komme med et lille opråb, når jeg oplever det, som jeg gjorde for ikke så længe siden fra et Nordsjællandsk Jobcenter.

Håber ikke det er den nyeste standard og måde man håndterer jobsøgende på!

Skræmmende uprofessionelt Jobcenter

For et par uger siden blev jeg gjort opmærksom på at et Nordsjællandsk Jobcenter søgte en mentor til deres borgere under 30. Stillingen lød rigtig interessant og jeg synes det kunne være en spændende målgruppe at arbejde med, så derfor skulle der selvfølgelig en ansøgning afsted.

Jeg fik en yderst kompetent netværksrelation til at kigge ansøgningen igennem, og han havde kun noget at udsætte på skrifttypen jeg havde brugt (den var blevet lidt fed, da jeg gemte den i PDF format), men han mente bestemt, jeg burde komme til samtale. Så afsted røg ansøgningen, 4 dage før deadline.

Nu er det så det begynder at gå galt

Nu er det godt nok noget tid siden jeg sidst søgte job, men det jeg oplevede er decideret uprofessionelt og super dårlig stil, specielt når det handler om en arbejdsgiver som til dagligt arbejder med jobsøgende.

Efter at have sendt ansøgningen, forventede jeg at modtage en bekræftigelse på at de havde modtaget min ansøgning. Nu blev den godt nok sendt en søndag, men de fleste har da trods alt en autogeneret mail, de sender retur når de modtager ansøgninger. Åbenbart ikke tilfældet i hos dette Nordsjællandske Jobcenter.

Så jeg ringede til afdelingschefen dagen før deadline, for at sikre mig de havde modtaget min ansøgning. Jeg fik at vide at hun ikke kunne se den der hvor hun sad, men at hun ville ringe tilbage, hvis ikke de havde modtaget den.

Jeg hørte intet…

I ansøgningen havde jeg lagt links til udtalelser og et par artikler på min hjemmeside NielsReib.dk, så jeg kunne tracke og se om de kiggede forbi. Det kan jeg se de ikke har været og det på trods af, at jeg havde smidt en teaser fra en rigtig god udtalelse ind i ansøgningen.

Vanvittig uprofessionelt og mangel på respekt

Nu stod der godt nok i jobannoncen at de forventede at afholde samtaler den efterfølgende mandag, men jeg har stadig ikke modtaget noget der ligner et afslag eller noget andet.

Det mener jeg simpelthen er så vanvittig uprofessionelt og dårlig stil, når man tager i betragtning, at det er et sted som til dagligt arbejder med jobsøgende. Det er mig en gåde, hvordan de kan være det bekendt, at vise SÅ LIDT RESPEKT for ansøgere, som bruger tid og energi på deres opslag.

Jeg håber virkelig ikke det er normen, at man udviser så ringe respekt overfor folk der gerne vil ind på en arbejdsplads rundt omkring. Lad mig sige, at den pågældende Kommune er blevet blacklistet som en jeg nok alligevel ikke ville kunne arbejde med/for alligevel, med deres uprofessionelle tilgang og ringe respekt for andre mennesker taget i betragtning.

Spørgsmål:
Har I oplevet noget lignede?

nielsreib.dk-soger-jobSkrevet af 

Niels Reib

 

9 Kommentarer

  1. Dorthe Kirstine

    Hej

    Det kan godt være at jeg er yderst konservativ, men jeg vil mene at det burde være på sin plads at få enten en bekræftelse på modtagelsen eller et afslag på at stillingen er besat til anden side.

    Men nu efter 2,5 måneders jobsøgning møder jeg stadig manglende tilbagemelding. Det kan godt være at de har travlt med at læse ansøgninger og tage folk til samtale, men derfor må de skrive i opslaget, at man kan forvente at stillingen besættes i ansøgningperioden.
    Jeg har lige søgt en stilling et sted, hvor jeg har været ansat før – to tidligere kollegaer læste min ansøgning igennem og hjælp med tilføjelser. Den blev sendt 2 dage efter den var opslået – fik dg et autosvar. Men intet andet.

    Når jeg læser dit indlæg tænker jeg,at de kun har læst de første ansøgninger og dem som kommer lige inden udløb gider de ikke at læse. Rigtig dårlig stil.

    Kan godt forstå din skuffelse og din protest. Det er mangel på opdragelse og respekt. Og så et jobcenter – de skulle skamme sig.

    1. Tak for din kommentar Dorthe.
      Havde jeg i det mindste bare fået en autoresponder, om at de havde modtaget min ansøgning… Det synes jeg da er det mindste, de burde kunne få sat op i deres system.

      Jeg har modtaget mails fra andre, som desvære har samme oplevelser fra andre kommuner, når de har søgt kommunale stillinger…

    2. Tak for din kommentar Dorthe Kirstine.
      Det er en lidt underlig tendens at vise ansøgere den manglende respekt. Om det er en virksomhed eller en offentlig instans er ligegyldigt, det skaber dårligt omdømme og omtale, noget som ingen af dem har interesser i årene der kommer, hvor de virkelig skal til at spænde hjælmen, hvis de skal kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

  2. Hanne

    Hej Niels
    Må desværre sige, at din oplevelse ikke står alene. Jeg har oplevet det gentagne gange og ikke kun fra offentlige institutioner, men i den grad også fra private virksomheder. Det kan godt være at virksomhederne modtager rigtig mange ansøgninger, men det er stadig dårlig stil at behandle en ansøger med ligegyldighed. Så kan man jo vælge som dig, at sige – “der skal jeg så nok ikke arbejde”, men så er der desværre for en ledig som mig ikke mange muligheder tilbage.

    1. Hej Hanne, tak for din kommentar.
      Har det bare sådan, som jeg har skrevet, at arbejdsgivere som udviser så ringe administrative evner, nok ikke er et sted som jeg vil kunne holde ud at være ret længe. Det ved jeg kan være en svær tilgang at have, når man har søgt flere hunderede ansøgninger. Men du bliver nødt til at tro på det lykkes.

      Husk at gøre noget godt for dig selv hver dag.

      Alt det bedste til dig, Niels.

  3. Kim Nielsen

    Jeg har (næsten) altid modtaget et autoreply om at ansøgningen er modtaget. Men desværre oplever jeg resten af det som du beskriver, mere som reglen end undtagelsen.
    Når vi nu er ved at skyde med skarpt efter personerne på jobcentrene, så tror jeg at det er fair at sige at langt fra alle har en baggrund, som gør dem kompetente til at hjælpe de personer som de er sat i verden til at hjælpe.
    Det er naturligvis ikke en undskyldning for ikke at gøre deres job, men måske en forklaring på hvorfor det ikke altid virker efter formålet.

    1. Tak for din kommentar Kim.
      Det er ikke for at skyde med skarpt efter personer der arbejder i systemet, mere skud mod selve måden man åbenbart administrerer ansøgniger fra dem man til dagligt burde hjælpe i systemet. Men det er jo nok en kombination af skidt rekrutteringssystem, som ikke en gang kan håndtere autogenerede svar på modtagelse af ansøgninger, og manglende administrative kompetencer.

  4. nicolai

    De fleste af de jobs jeg søger skal sendes via en webformular, og der får jeg altid auto-svaret tilbage efter et par minutter. De få gange jeg har sendt via mail, har jeg også fået svar retur af den pågældende person.

    Der hvor jeg synes, det halter for rigtig rigtig mange virksomheder (både store, mellemstore og små private og offentlige virksomheder) er tilbagesvaret / afslaget. Igennem min 10 måneders ledighedsperiode, har jeg stadigvæk ikke modtaget tilbagesvar for en del jobs, jeg har søgt i november, december og januar. Hvis jeg så endelig får et tilbagesvar med at stillingen er besat til anden side, så er det ofte 2 – 3 måneder efter jobsamtaleperioden.

    De jobs jeg har søgt, har der været mellem 20 – 50 ansøgere (når jeg har spurgt ind til det, eller virksomheder selv skriver det i afslaget), så jeg vil da ikke mene, at det er den største administrative byrde for virksomhederne at sende et standard afslag, når de ved, hvem er blevet udvalgt til samtale og ikke mange måneder efter.

  5. Inge Christensen

    Jeg har oplevet noget lignede fra et jobcenter i Sønderjylland. Før i tiden kunne virksomheder kontakte jobcentret, at de havde en ledige stilling, og for at slippe for 500 ansøgning bad de jobcentret om at finde egnede kandidater. Fedt for os ledige, så var der ikke så mange at konkurrere med. Nu er det lavet om, så annoncerne i stedet kommer på jobindex og jobnet. Det er så en medarbejder ved jobcentret man skal kontakte, hvis man søger stillingen. Da søgte en sådan stilling fik jeg aldrig et svar. Efter 4 uger påtalte jeg det for min sagsbehandler og tog ogå kontakt til denne jobcenter medarbejder. Jeg fik at vide at ansættelse var sat i bero – kunne hun ikke have meldt det tilbage lidt før. Dårlig stil, ligesom i dit tilfælde – og så fra et jobcenter.

Skriv en kommentar