Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

16 sep 2013

Skab værdi for andre, og lev af det

/
Skrevet af
/
Kommentarer4
/
Aske Rask

Aske Rask

Dette er startskuddet på en spændende blogserie der udforsker menneskets sind, hvad vi værdsætter så højt at vi vil betale for at få det opfyldt, og hvordan det aldrig har været nemmere netop at skabe værdi for andre mennesker. Kort sagt: ”Hvordan du skaber dit eget job…”

I begyndelsen var sabeltigeren over os i fødekæden, indtil vi lærte at kommunikere og samarbejde. Vi begyndte at forstå hinanden og hvordan vi sammen var stærkere end det enkelte individ. Vi kunne nu specialisere os, gøre det vi var bedst til, og så bytte vores ekspertise og værdi til fordel for andre. På den måde udviklede den moderne civilisation sig, og vi blev begyndte at jage sabeltigeren og blev mere end et led i fødekæden.

For at overleve i dette system skulle man kende og optimere sin værdi, så man havde noget at bytte med. Det samme gælder i dag. Vores fremtid og karriere handler om vores evne til at skabe værdi for andre, så vi selv kan fører vores familie videre.

Som jobsøger handler det ikke om at et job, men om at finde den arbejdsgiver man kan skabe mest værdi for.

Som iværksætter handler det ikke om at tjene penge, men om at skabe værdi for sin målgruppe.

Skab værdi for andre, og lev af det

At skabe værdi for andre, kan godt lyde som et simpelt koncept, problemet er at vi i nutidens samfund har en tendens til at glemme det. Vi skal ikke længere kæmpe om liv og død, vi skal ikke forsvarer vores lejer imod sabeltigerer der ligger på lur og venter på at æde os. Vi lever til vi er 100 år gamle, vi får penge hvis vi ikke har noget arbejde, vores børn har adgang til skole, vi kan komme gratis på hospitalet hvis vi er syge, alt sammen herligt.

Men!

Vi begynder desværre at tage disse ting for givet, og glemmer at der har været meget værdiskabelse før vi kunne komme her til. Så det første vigtige skift hvis du vil skabe dit eget job, er at se på dig selv som en værdiskaber, der prøver at finde der hvor du kan skabe mest værdi.

Som værdiskaber, er arbejde så den eneste måde du kan skabe værdi på?

“Arbejde refererer til den fysiske og mentale aktivitet, et menneske udfører for at skabe noget af værdi, såkaldt brugsværdi. Den igennem arbejdet skabte brugsværdi kan både være noget materielt (en ting, f.eks. en stol, en bil eller et rugbrød) og noget immaterielt (en hårklipning, et musiknummer, en medicinsk behandling etc.).”

Definition på arbejde (Fra Wikipedia, den frie encyklopædi)

Skab værdi for andre, og lev af detEssensen af arbejde er at skabe værdi, såkaldt brugsværdi. Men vores forestilling af arbejde er ikke altid den samme.

For nogen er arbejde at passe børn, for andre er børnepasning lykken. For nogen er arbejde at løfte tunge ting på en byggeplads, for andre er det en interesse der dyrkes i et fitness center. For nogen er arbejde at køre en bil, for andre er det et transportmiddel, for den helt treje er det et adrenalin rush på en racerbane.

Så hvad er arbejde?

Arbejde har desværre negative undertoner, da det for mange,

er det det man gør, når man ikke gør, alt det man elsker alder mest.

Det synes jeg er ærgerligt, men jeg tror også jeg ved hvorfor…

Der er flere svar på spørgsmålet:

Nogen har svært ved at for alvor at finde det man brænder for, og derfor ender i et middelmådigt eller ok job. Ikke perfekt, men ok.

Nogen har aldrig overvejet at de rent faktisk kan leve af deres interesser som at tegne, spille fodbold, kommunikere, underholde, fortælle jokes, lave mad, spille computer.

Andre ved godt hvad de brænder for, men kan ikke tjene penge på det, og derfor må finde andre måder at leve på.

 

Hvis du er lykkelig på arbejdet,

er det sandsynligt, at du også har et godt liv,

mener ekspert i lykke.”

– Politikken 9. dec. 2008

I min verden er livet simpelthen for kort til ikke at lave det man brænder for, så meget af den tid vi er på jorden som muligt. Eftersom vi jo nærmest arbejder en tredje del af vores liv, har jeg sat mig selv den mission at hjælpe andre med at gøre deres drømme, interesser, passioner ind til virksomheder, og det vil jeg så i alt beskedenhed prøve at gøre med denne serie blogindlæg for LEDIGIDANMARK’s læsere.

På den ene side bliver det en filosofisk og psykologisk rejse ind i menneskets sind, på den anden side bliver det en pragmatisk tilgang til hvordan du uden de store summer kan opbygge en bæredygtig forretning.

(OBS: Bæredygtighed er for mig et essentielt begreb, der kort sagt beskriver en virksomhed der kan overleve naturligt, uden at dræne eller ødelægge sig selv eller sine omgivelser.)

Kunderne er mange

Før i tiden, var det ikke på samme måde muligt for alvor at gøre sine interesser og passioner til jobs og karriere. Derfor har du også god grund til at være skeptisk når jeg påstår, at uanset din interesse kan du gøre den til en virksomhed.

Problemet var at det var svært at komme i fysisk kontakt med sine kunder, hvis man boede i Ølgod, ja selv i Århus og København kunne det var svært at finde nok kunder. Markedsføring var derfor den eneste gode løsning, og det kostede en formue f.eks. at sende annoncer i aviser eller reklamer på TV.

BilledeDet var heldigvis fortid…

Når du sender beskeder på FaceBook eller LinkedIn kan du potentielt nå ud til hele verden, det koster ingen ting, du ved hvem du sender til, du kan få direkte feedback, alt sammen ting som det før kostede formuer i markedsføring, eller hvis du man skulle lave forbruger undersøgelser, fokus grupper og lign.

I fortidens verden var det store virksomheder som kunne dominere alt, de havde budgettet til det, og de små havde ikke en chance. De kunne skabe virkeligheden og sælge middelmådige produkter igennem smarte kampagner. I dag kan en dårlig anmeldelse på FaceBook gøre livet surt for giganterne.

Forbrugeren får derfor magten og det samme gør dig, der ikke prøver at overtage verden med din virksomhed, men bare vil leve af at gøre det du elsker.

Lad os fylde værktøjskassen op

For at gøre det skal du dog have den rette værktøjskasse, den vil jeg så prøve at fylde op, så godt jeg nu kan.

Men først er det vigtigt at have grundlæggende principper på plads, som gør at du kan udvikle et produkt eller service som der er nok der vil betale for. Principper der hjælper dig med markedsføring og hvordan du navigere i din online forretning, så tingende hænger sammen og går op i en større enhed.

Så du får en Autentisk virksomhed, som matcher dine egne og andres behov.

Følg med i næste uge, hvor jeg vil beskrive værdiskabelse som et princip der kan guide dig igennem alt hvad du gør.

Fra dine uploads på FaceBook, til din markedsføring, til din jobansøgning, til mødet med andre mennesker, og meget mere…

I takt med at vi skrider frem kan du jo overveje hvordan du kan skabe værdi for andre, selvom det ikke handler om at tjene penge i starten, kan det jo være at du til sidst står med den perfekte forretningsidé.

– og jeg vil selvfølgeligt meget gerne høre alle jeres kommentarer til det jeg skriver, så tøv ikke…

Glæder mig til næste gang.

Aske RaskBedste hilsner

Aske

4 Kommentarer

  1. Tillykke med jobbet Aske – det bliver spændende at følge dine indlæg 😉

    Du har nogle rigtige gode budskaber, som sætter ens tanker i sving.

    Et par fif til dit næste blogindlæg, vil jeg altså lige tillade mig at give dig med på vejen – tag det positivt til dig 😉

    1/ selvom budskabet er spændende nok, så synes jeg, at det var meeeeeeeeeget langt. 2/husk at læse korrektur (herunder også sætte kommaer) – for jeg blev – desværre – mere optaget af at finde alle fejlene end at forstå budskabet og måtte derfor læse det to gange.

    Ellers – keep up the god work! 😉

    Vh. Helene

    1. Hej Helene

      Mange tak for din feedback.

      ‘Tanker i sving’, er et godt tegn, så det er jeg glad for at høre 🙂

      Jeg tillod mig at lave et ekstra langt indlæg, fordi det giver en god baggrund til de næste indlæg. Skal nok være mere opmærksom på kommaerne 🙂

  2. Kent W-F

    Hej Aske

    Efter at have læst din post til ende, har jeg skiftet min mening fra bavl til interessant. Jeg har listet nogle punkter jeg mener er af værdi for dig at overveje (se jeg har lært noget).
    Jeg synes artiklen (bortset fra punkterne) er godt skrevet, og jeg glæder mig til næste afsnit i serien. Jeg tror ikke jeg selv kunne have gjordt det lige så godt, og det er jo altid nemt at sidde og dømme spillerne på banen, så jeg håber du er ok med kritikken.

    Personligt har jeg intet problem med længden btw. (det sagde hun også i går)

    Kritikpunkter:
    Alle de dobbelt linie afstande forstyrrer sammenhængen for mig, jeg er vant til at læse en del (som så mange andre) og der bruges den dobbelte linie-afstand for at signalere et “pusterum” og en løsere sammenhæng.
    Derfor vil jeg foreslå at du, også i quotes, dropper dobbelt linie afstand. Eksemplerne er “Hvad er arbejde” og “værktøjskassen” afsnittene. Men da resten er fint, så er det sikkert en “for sent oppe” fejl.

    En anden ting er, at det for artiklens skyld kunne være en ide at nævne begrænsningen i toppen. Begrænsning i forhold at artiklen ikke nævner hvordan værdi kan/skal skabes. Artiklen fremstod en stor del af vejen for mig som endnu en “kom lad os alle gøre det bedre” artikel, som der findes mange af, og som ikke nævner forfatterens argumenter for hvordan.

    1. Jeg er meget lydhør for kritik 🙂
      Så tak for det.

      I forhold til dobbelt linie afstand, så er det egentlig for at få mere fokus på de enkelte linier, og gøre det mere let læseligt. Men det kan godt være man skal tænke over en hvis balance.

      I forhold til “kom lad os alle gøre det bedre”, så har du på sin hvis ret. Dette blogindlæg er dog ment som en introduktion til de næste indlæg, hvor du får alle de praktiske løsninger, som du kan bruge i din hverdag.

      Så jeg er glad for at du synes min artikel er interessant, og jeg lover dig at det bliver mere håndgribeligt fremover.

Skriv en kommentar