Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

18 aug 2014

Sådan bliver du en effektiv jobsøgende

/
Skrevet af
/
Kommentarer0
/

Sådan bliver du en effektiv jobsøgende

Gæsteindlæg skrevet af Mads Phikamphon

Mads Phikamphon - Sådan bliver du en effektiv jobsøgende

Mads Phikamphon her skrevet dette gæsteindlæg. Han er freelance programmør og interesserer sig dybt for effektivitet og blogger om det på Genvejen.dk

Som ledig vil du naturligvis gerne finde dig et nyt job i en fart. Det betyder formodentligt at du søger efter et job med lys og lygte, men spørgsmålet er om du gør det på en struktureret og effektiv måde.

Det er desværre min erfaring, at rigtig mange jobsøgende ender med at søge lidt tilfældigt efter job og derved gør det sværere for dem selv at finde et nyt job i en fart. Præcis ligesom mange i job arbejder lidt tilfældigt og derved får mindre udrettet end de reelt se kunne gøre hvis de havde mere struktur i deres måde at arbejde på.

Du skal lægge en plan for at blive en effektiv jobsøgende

For at være effektivt jobsøgende, så er det vigtigt at du tilgår jobsøgningen struktureret. Dvs. at du laver en plan for hvordan du vil søge job og følger denne plan.

Har du ikke nogen plan, så ender det næsten helt sikkert med din jobsøgning bliver lidt tilfældig. Lidt ligesom hvis du går ud og køber ind uden indkøbsseddel og derved ender med nogle lidt tilfældige indkøb.

Læs også: Skab en hverdag med struktur og formål som jobsøgende

Hvad skal du gøre

For at lave en plan, så skal du starte med at beslutte dig for hvad du skal gøre for at finde et job. Prøv at forestille dig hvad der kunne føre til at du finder et job.

Det kan fx. være:

  • at du finder en jobannonce og søger jobbet i annoncen.
  • at du sender en uopfordret ansøgning til et interessant firma.
  • at du via dit netværk hører om at et firma søger en ny medarbejder.

Hvilke trin skal du gennem

Når du har fundet ud af hvad der kan føre til at du finder et job, så skal du skrive ned hvilken trin du skal gennem for at få et job.

Hvis vi tager udgangspunkt i du finder en jobannonce og søger jobbet i annoncen, så kan trinene du skal gennem fx. være:

  • at du hver dag kigger du på div. jobportaler og ser hvilke relevante jobs der er blevet tilføjet siden du sidst kiggede.
  • du udvælger 3 nye og relevante jobannoncer hver dag.
  • du skriver en fremragende ansøgning til hver af de 3 annoncer du har udvalgt.

Hvis du har svært ved at finde 3 relevante jobs hver dag, så kan du prøve at tænke lidt udover dit fag. Fx. er jeg programmør, men jeg kan også søge job som projektleder fordi jeg har mange års erfaring efterhånden.

Det kan også være dine interesser kan bruges til at finde alternative job. Fx. arbejder jeg en del på cykelvalg.dk, så det kunne også være relevant for mig at kigge efter job som webadministrator eller indenfor cykelverdenen.

Hvis du synes det er svært at skrive 3 fremragende ansøgninger hver dag, så kan du bruge denne process til at skrive både bedre og hurtigere.

Vælg den rigtig jobportal

Når du skal vælge hvilke jobportaler du vil kigge på, så kan det betale sig at tænke sig godt om så du ikke ender med at bruge for lang tid hver dag på at kigge på annoncer.

Hvis jeg skulle ud og finde et nyt job, så ville jeg givetvis nøjes med at kigge på jobindex.dk, da denne portal samler annoncer fra mange andre portaler på et sted. Find alternative jobportaler her.

Og så ville jeg skrive mig op til deres daglige jobmails, så jeg hver morgen fik en mail med nye jobs. På den måde ville jeg slippe for at søge på deres hjemmeside hver morgen og derved spare endnu mere tid.

Skriv alle trinene ned

For de andre ting du kan gøre for at finde et job, skal du naturligvis skrive tilsvarende trin ned. Dvs. at hvis du har fundet på de samme tre ting som jeg har gjort ovenfor, så skal du også skrive trinene ned for at sende uopfordrede ansøgninger (hvor mange skal du sende af dem per dag?) og for at søge job via dit netværk (hvad kan du gøre for at udvide dit netværk og for at høre om job ad den vej?)

jobsoegende-todoDet er vigtigt at du skriver trinene ned og ikke kun tænker over dem. Kun på den måde bliver det hele nemlig struktureret nok til at du kan få en konkret og effektiv plan ud af de trin du finder på.

Et dagligt todo skema

Når du har nedskrevet trinene for alle de ting du kan gøre, så er det blot at lave et skema hvor der står præcis hvad du skal lave på en dag med jobsøgning.

Det ligner en klassisk todo-liste – og præcis ligesom på en todo-liste, så skal du sætte kryds hver gang du har gennemført en af opgaverne. På den måde har du nemlig overblik over hvor langt du er nået med dagens opgaver + det altid føles godt at sætte den slags krydser 🙂

Skrevet af

Mads Phikamphon

Gør som Mads og få dit gæsteindlæg udgivet på Ledigidanmark.dk.

Skriv for os! 787

Skriv en kommentar