Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

14 mar 2012

Når ikke “bjerget” kommer til mig…

/
Skrevet af
/
Kommentarer6
/

Når ikke “bjerget” kommer til mig…

Niels Reib

Allerede nu tegner næste uge sig til at blive en mere end begivenhedsrig uge.

Jeg har på nuværende tidspunkt 2 interessante møder i kalenderen og en fremlæggelse af det oplæg jeg er blevet inviteret til at lave hos JobVision her i København (hvilket jeg glæder rigtig meget til!)

Som om der ikke er nok spændende ting at smide i kalenderen i næste uge, ja, så har jeg i dag, lidt tilfældigt, fundet ud af, at Mette Frederiksen på mandag er at finde i Jobcenteret i Ballerup, for at snakke med ledige om beskæftigelse.

Og så er det jo jeg tænker… Når ikke “bjerget” kommer til mig, ja så kommer jeg da med glæde til “bjerget”.

Nu har jeg efterhånden prøvet at få kontakt til Mette Frederiksen nogle gange, dog uden det store held. Jeg har haft en del kontakt til flere af sekretærene i ministeriet og sørme også været så heldig, at få et brev fra Ministeren i slutningen af februar….. på en henvendelse jeg lavede i starten af december sidste år, da jeg dengang fremlagde min idé om, hvad jeg gerne ville med Ledigidanmark.dk. Men dengang kunne hun ikke hjælpe mig med et samarbejde, som er nødvendigt hvis jeg skal lave hjemmesiden, som jeg gerne ser, den skal ende med at blive til. Hun syntes min idé var super god, men ministeriet ville ikke gå ind i projektet. Så nu slipper hun ikke for at hilse på mig.

Jeg glæder mig til at høre, hvad  hun har at sige til mine holdninger og synspunkter i forhold til, hvordan jeg mener man bør “klæde” ledige på til hverdagen.  For på den måde at undgå at alt for mange ledige går ned med stress eller depression, fordi de ikke bliver klædt på til at håndtere selve hverdagen og derved vide hvilke ting man skal være opmærksom på mht struktur og det at have noget at stå op til ud over jobsøgningen.

Som jeg ser det, vil det være givet godt ud at fokusere på, at også ledige skal have velvære ind i hverdagen, det er noget jeg mener man bør gøre til et must at formidle til de ledige.

Det er med jobsøgning som med alt anden form for arbejde. Jo bedre du trives, des bedre præsterer du også på jobbet.

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib

Ejer og Community Manager på Ledigidanmark.dk
Foredragsholder og konsulent
Reib Consulting

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

6 Kommentarer

  1. :o) … Godt tænkt, Niels. Nogle gange er det bare om at tage utraditionelle metoder i brug. Krydser fingre for at hun har tid til at have en god snak med dig :o) pøj pøj med det! Masser af hilsner Susan :o)

  2. CC

    Super sejt initiativ Niels!! For der trænger da godt nok til noget forbedring på den front…i stedet for de ørkesløse jobsøgningskurser (hos anden aktør) som alle DK’s arbejdsledige er blevet sendt på for statens penge. Rystende lidt udbytte er min egen erfaring!!

  3. @ Susan,
    Takker for din support og glæder mig til at se dig til det næste netværksmøde.

    @CC
    Tak, jeg er enig i der burde blive sorteret ud i udbyderne når det gælder anden aktører. Der er alt for mange fordummende af slagsen, som udelukkerne er spildtid for størstedelen af de jobsøgende. Der er selvfølgelig nogle som kan have glæde af CV og jobsøgningskurser og det er jo fint. Men når folk bliver sendt afsted på det ene jobsøgningskursus efter det andet, ja så er der noget fuldstændig galt.

    Jeg håber du vil læse med fremover.

    De bedste hilsener
    Niels

  4. Ditte

    Hej Niels,
    Når nu du får gang i en dialog med Mette Frederiksen, så kunne du måske også lige slå et slag for, at “de” /jobcentre + anden aktør) taler og skriver til os (ledige) i et ordentligt sprog!
    Den første kontakt man som ledig har med systemet er et brev, hvor man indkaldes til samtale, samtidig med, at der trues med, at hvis ikke man gør dit & dat, så tager “de” ens dagpenge.
    Det kan da godt være, at nogle af os ledige er lidt tunge og ikke særlig motiverede, men man kunne måske nok differentiere sin ordlyd, alt efter hvem man henvendte sig til – og ordlyden fremmer i hvert fald frugtbarheden af det aftalte møde.

    1. Hej Ditte,
      Jeg skal prøve at se hvad jeg kan gøre.
      Selv har jeg det sådan med de breve de sender at jeg kun læser hvad jeg skal og hvornår og lader sådan set resten være. Giver dig ret i det ikke er det mest indbydende sprogbrug de har valgt til de ting de sender ud til os ledige og det godt kunne gøres anderledes. Men de må jo gøre det af en grund, desværre…
      Jeg har valgt simpelthen ikke at gå så meget op i det. Jeg ved at det de skriver i de breve, og det sprogbrug, ikke er decideret minded på og til mig.

      Nu mødtes jeg jo som skrevet med Mette Frederiksen igår. Men som du kan læse i indlægget fra i dag, så var der en gruppe borgere der satte sig godt og grundigt på den tid der var afsat.
      Men jeg har allerede skrevet til MF’s sekretær og arbejder fortsat på at få min tid og mit møde med MF og så skal jeg nok lige forklare det overfor hende når det sker.

  5. CC

    Hej Niels
    Jeg har tilbage i december 2011 måttet skrive en klage til mit daværende jobcenter pga. latterlig dårlig behandling. Denne klage sender jeg gerne til dig, så du evt. kan bruge den som et eksempel på en borgeroplevelse fra et jobcenter. Jeg fik aldrig svar på denne klage fra jobcenteret…og jeg gad ikke gøre mere ved det, men jeg havde brug for at få galden ud i første omgang.

    Mange hilsner
    CC

Skriv en kommentar