Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

13 feb 2013

Motion fjerner stress eller?

/
Skrevet af
/
Kommentarer1
/
Tine Tangdal skriver om motion og stress

Stesscoach Tine Tangdal

Der kan både svares ja og nej til, at motion fjerner stress. For det kommer an på, hvordan du motionerer. For motion kan også forværre stress, hvis du ikke er opmærksom på det.

Uanset om du har travlt, har masser af tid, er tyk eller tynd, er mulighedssøgende eller har et arbejde kan du blive ramt af stress. Og uanset din situation, vil den rigtige motion kunne hjælpe dig med at få styr på stressen igen. Eller allerbedst betyde, at du helt undgår at blive ramt af stress.

For lidt og for meget motion

En af de ting, jeg ofte hører, er, at man kan motionere stress væk. Det tror jeg desværre ikke kan lade sig gøre. Ikke, hvis man virkelig er stresset og har alvorlige stress symptomer. Men det kan nok godt passe, hvis det handler om, at man har for travlt. For stress og travlhed er to forskellige ting, og din fysik vil være forskellig alt efter om, du er stresset eller har travlt.

Og i modsatte grøft hører jeg: Er man stresset, må man ikke røre sig, men bare ligge og slappe af, så man kan samle kræfter igen. Men det duer heller ikke. Selvfølgelig kan du være så hårdt ramt af stress, at dit energiniveau næsten er helt i bund, og hvor det er nærmest umuligt at få lette rumpen. Men du har ikke godt af bare at sidde eller ligge hele tiden. Du har brug for at røre dig, hvis din krop og hjerne ikke skal falde helt hen.

Det, der er vigtigt, er, at du rører dig på et niveau, der passer til den mængde energi, du har. Og det gælder uanset om du er stresset eller ej. For overgør eller undergør du motionen, så misbruger du din krop, og det kan giver skader og gener på krop og sjæl.

Dyrker du meget motion, så mærk lige efter: Passer det til de signaler din krop giver dig? Eller stresser du den? Hvor føles det godt? Mellem ørene eller i kroppen?

Er dit energiniveau helt i bund, så skal du måske starte med kun at gå en tur på fem minutter de første dage, og så trappe op efterhånden, som energien bliver bedre. Men du skal sørge for at røre dig for ellers misligholder du faktisk din krop, og det vil blive sværere og sværere at komme tilbage.

Er du virkelig ramt af stress, så er det ekstra vigtigt at få tilpas med motion.

Så der kan altså svares både ja og nej til om motion fjerner stress. For det kommer an på, hvordan du motionerer.

Føler du at du kan have svært ved at hive dig selv op? Eller kan du sidde og bare stirre blindt på den ansøgning som ikke skriver sig selv? Har du svært ved at overskue din situation?

Læs eventuelt også

Stress symptomer

Få din søvn og rust dig mod stress

Er du ramt af understress?

Stress – hvorfor finder vi os i det?

Armene skal op ik mere stress!

Skrevet af

Tine Tangdal
Stresscoach

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

1 Kommentar

  1. Kurt Sørensen

    Jeg er enig i, at stress ikke kan motioneres væk. Det kræver helt andre tiltag at komme stress til livs.
    Når det er sagt, er jeg selvfølgelig enig i, at motion er sundt, uanset om man har stress eller ej. Og der er heller ingen tvivl om, at det har en vis forebyggende effekt mod stress og depression. Der sker nogle ting i kroppen, og det giver en positiv effekt på vores mentale tilstand, så det er helt sikkert sundt og godt med motion nogle gange om ugen.

Skriv en kommentar