Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

20 feb 2013

Guide til jobsøgning – Ugeplanlægning til jobsøgning

/
Skrevet af
/
Kommentarer1
/

Niels ReibJeg har valgt at lave denne artikel serie, som jeg har valgt at kalde Jobsøgningsguide, fordi jeg vil prøve at samle forskellige redskaber man som jobsøgende kan have glæde af og samtidig finde inspiration til hverdagen som jobsøgende.

Første artikel i denne serie vil jeg sætte fokus på det tror jeg man som jobsøgende godt kan ha en udfordring med, nemlig at holde strukturen og sørge for at vores ugeplanlægning holder og giver os det nødvendige overblik og drive i hverdagen.

Ugeplanlægning til jobsøgning

Jeg tror vi alle fra tid til anden kan have en udfordring med at holde vores ugeplanlægning som jobsøgende. Det kræver til tider en stor portion selvledelse ikke at lade overspringshandlingerne tage overhånd og dermed tid fra det som rent faktisk skaber værdi i din hverdag og dermed tættere på en ny plads på arbejdsmarkedet.

Et af de redskaber som du blandt andet kan finde her på Ledigidanmark.dk er en decideret ugeplanlægning baseret på de 7 mest betydningfulde roller du har i din hverdag. Det er en planlægningsform jeg selv har nydt stor glæde af siden jeg selv var nede og vende en tur psykisk netop fordi min hverdag var flød ud og ikke havde en sund struktur. Overspringshandlingerne fik alt for meget af min tid og jeg følte ikke rigtig jeg havde et overblik over min situation.

Ugeplanlægning der virker!

eksempel på ugeplanSå det at planlægge ugen ud fra de roller der betyder mest for mig hverdagen gør at jeg for det første ikke forsømmer det som er vigtigt for mig samtidig med at jeg hver uge har et fint overblik over hvad ugen byder på. På billedet kan du se et eksempel på hvordan en uge kan se ud med møder, gøremål og så videre (klik og for stort billede). Du kan også downloade dit eget Eksempel på ugeplanlægning og Ugeplanlægnings skema til at printe ud og udfylde.

Jeg har også lavet en lille guideline ‘Skab til struktur og trivsel i en hverdag som jobsøgende‘ du kan downloade, som på bedste vist beskriver hvordan jeg har gjort og jeg håber du kan få glæde af denne måde at planlægge din tid og uge på som jobsøgende.

Skulle du have lyst til at gå endnu mere i dyben med denne form for “time management” kan du med stor fordel købe ‘Syv gode vaner‘ som er skrevet af den desværre afdøde Stephen R Covey, som i 2012 grundet komplikationer forsaget af et cykelstyrt måtte forlade denne jord.

Et andet rigtig godt redskab, som Lars Kristiansen har bidraget med, er 3 i 1 skema til jobsogende, hvor du et sted kan have alle dine ansøgninger samlet med opfølgninger, samtaler, kontaktpersoner. Du har i samme skema også mulighed for at skabe overblik over dine netværkskontakter og kaffemøder samt at samle alle dine netværksaktiviter, alt sammen et og samme sted.

Har du nogle redskaber du selv er glad for i din jobsøgning kan du nu dele den med de andre læsere her på Ledigidanmark.dk ved at uploade dem via siden Jobsøgningsredskaber.

Herunder finder du yderligere artikler der har fokus på ugeplanlægning og struktur samt selvledelse som jobsøgende.

Jeg er selv blevet anbefalet denne video med iværksætter Anders Saugstrup, hvor han meget enkelt fortæller om hvordan han som selvstændig prioritere sin tid.

Håber du finder inspiration i de nævnte redskaber og skriv endelig en kommentar og del dine redskaber herunder artiklen.

Læs eventuelt også

Velvære som jobsøgende – Hvad er vigtigst for dig?

Forholdet mellem ledighed og selvledelse

Få skabt en hverdag med struktur og formål som jobsøgende.

Planlæg dig ud af en down periode som jobsøgende.

Savner du formål og drive i hverdagen? Så begynd med slutningen…

 

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib  – Ejer og Community Manager på Ledigidanmark.dk
Foredragsholder og konsulent
Reib Consulting

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

1 Kommentar

  1. Det er en rigtig god idé med jobsøgningsguide og værktøjskasse! Jeg oplever at mange jobsøgende selv må skabe en struktur i deres søgning, hvor der jo i forvejen allerede er gjort et hav af erfaringer som ikke bliver udnyttet tilstrækkeligt. Et godt eksempel herpå er 7 Habits of highly effective people, som jeg iøvrigt også varmt kan anbefale.

    Som ledig har jeg også haft gavn af http://Www.rescuetime.com, som er et gratis program der kan fortælle dig hvor effektiv du er, når du sidder og arbejder på din pc. Den fungerer ved at måle forbruget af aktive programmer og ud fra parametre som Mailprogram = produktivt og Facebook = uproduktivt, så giver den en ugentlig statusrapport på ens indsats. Det er smart!

    I dag laver jeg også uge-planlægning som jeg også oplever som værende mest effektiv. Jeg savner dog også et program som kan tælle mine aktiviteter sammen, som alle er kategoriseret i Outlook, i min kalender. Jeg efterspørger altså en oversigt over mit tidsforbrug for jobsamtaler, job-tlf-opkald, netværksmøder, fysisk træning, café-møder osv. Er der nogle der har en idé?

Skriv en kommentar