Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

13 jan 2014

Jobsøgning – 19 eksperter giver deres tips til hvordan du får nyt job

/
Skrevet af
/
Kommentarer14
/

Fodselsdagsartikel-14I anledning af Ledigidanmark.dks to års fødselsdag er det lykkes mig, at indsamle en bred vifte af inspiration fra 19 yderst kvalificerede inspiratorer i form af headhuntere, direktører, HR og rekrutteringsfolk, networking og social media eksperter, kommunikationsrådgivere, karrierecoaches, iværksættere, fremtidsforskere og mange flere.

Sæt dig rigtig godt til rette og sug til dig og lad dig inspirere af de 19 tips til din jobsøgning.

Thomas Bigum

Er du i den tiltrækkende rolle?

Thomas Bigum  – Partner and Social Media Advisor at Bigum&Co

Thomas Bigum har efter min mening leveret et af de mest inspirerende og proaktive tip til jobsøgning i 2013, og derfor er det også at finde her i artiklen.

Vi kan lige så godt indse, at jobsøgning ikke er som det var for bare et par år siden. Der skal simpelthen nye ting til, for at komme igennem nåleøjet. Thomas levere her et tip, der kan være med til at gøre dig langtidsholdbar og ikke mindst med til, at tiltrække nye muligheder til dig.

Thomas Bigum

Partner and Social Media Advisor at Bigum&Co

Besøg Bigum.co og se deres kurser til ledige.

Jesper Klit - Tips til jobsøgning7 Gode råd til jobsøgning

af Jesper Klit – Kommunikationsrådgiver og Direktør 

Når du skal søge job har du brug for at mobilisere al din personlige gennemslagskraft – defineret som evnen til at brænde igennem overfor andre mennesker. Her får du i den forbindelse syv gode råd fra kommunikationseksperten Jesper Klit, der blandt andet er forfatter til bestselleren “Personlig Gennemslagskraft”:

1. Giv dine begrænsende overbevisninger et serviceeftersyn:
Dine overbevisninger kan enten hæmme eller fremme din personlige gennemslagskraft. Hvis du tror, du kan eller ikke kan, har du ret. Hvis du går til jobsamtalen med en overbevisning om “Jeg får aldrig jobbet” eller “Jeg er ikke dygtig nok”, så er der en risiko for at denne begrænsende overbevisning udvikler sig til en selvopfyldende profeti. Giv derfor dine (negative) overbevisninger et grundigt serviceeftersyn, inden du går til jobsamtalen

2. Husk, hvad du er god til:
Mind dig selv om (og skriv det gerne ned), hvilke overbevisninger, der styrker din personlige gennemslagskraft – altså det du som kommunikator og medarbejder er god til!

3. Sig det samme som din krop
Din krop er en sladrehank – og du kan ligeså godt vænne dig til det. Vi bedømmer – alene baseret på det visuelle indtryk – andre i løbet af få sekunder. Det er baggrunden for at du bør være bevidst om de tavse budskaber, du sender med dit kropssprog.

4. Sæt dig selv i scene
Måden du sætter dig selv i scene på er afgørende for, hvordan andre opfatter dig. Evnen til at iscenesætte sig selv signifikant som en del af den personlige gennemslagskraft er ikke kun forbeholdt toppolitikere og ledere. Vi iscenesætter alle os selv, fordi vi udmærket er klar over at vi med vores tøj, interesser, hjem, uddannelse, briller, omgangskreds med videre sender signaler om, hvem vi er og hvordan vi gerne vil opfattes.

5. Fake it til you make it
Din hjerne har svært ved at skille tanke, følelse og krop fra hinanden. Så hvis du tvinger dig selv til at gå, stå og bevæge dig selvsikkert, så har du gode muligheder for at snyde hjernen til at tro, at du har styr på situationen. Også i jobsamtale-situation

6. Hav styr på din personlige elevatortale:
Din elevator er en ultrakort fortælling om dig selv, hvor du giver et menneske, du møder for første gang, præcise svar på: Hvem er du? Hvad gør du? Og hvad vil du? Du har brug for en personlig elevatortale, fordi du – specielt i forbindelse med jobsamtalen og networking – er i situationer, hvor det forventes at du kort og klart kan præsentere dig selv og dine kvalifikationer.

7. Hop ud i det!
Du behøver ikke være perfekt og alle behøver ikke elske dig! Spring ud i jobsamtalen, mødet eller networkingen – også når du ikke har forberedt til dig tænderne.

Jesper Klit

Kommunikationsrådgiver og Direktør

Besøg Personliggennemslagskraft.dk og køb Jespers bog

Sulaima G politikens forlag 121113 31333_RGB(2)Hvad der gør dig unik og original
– hvad er dit sande potentiale?

af Soulaima Gourani – Young Global Leader (2012- 2017) Public speaker, author, consultant, boardmember, blogger

“Som udgangspunkt er jeg imod tanken om at man skal sælge sig selv, når man søger job – Folk/virksomheder skal ville købe dig og det du kan. Overvej derfor hvad du kan og hvad der gør dig unik og original – hvad er dit sande potentiale? Mit bedste råd til dig når du skal søge job er, at du skal være dig selv og ikke mindst tro på dig selv og det du kan.

For 10-15 år siden mente man ikke at networking var noget for den almene borger, men at det var et unikt talent man besad. I dag er det gået op for langt de fleste at networking er utrolig vigtigt – både i forhold til jobsøgning, men også i forhold til personlig udvikling. Det siges at over 70% af alle jobs findes gennem netværk, så brug derfor tid og ressourcer på at udvide dit netværk (kilde: “Tag magten over din karriere” af Soulaima Gourani). Desuden kan det udvikle dig som menneske, at netværke med folk, der på ingen måder minder om dig selv – udvid din horisont.

Opbyg et personligt brand. Branding er ikke kun for kendte personer, det er noget vi alle skal fokusere mere på.  Det er vigtigt hvilket førstehåndsindtryk du giver og ikke mindst hvilket indtryk du efterlader – gør dig forskellig fra andre og vær autentisk. Tænk gerne på en person, du synes har et stærkt brand, og så overvej hvad personen gør, der virker godt? Det er vigtigt at være afklaret omkring sig selv og de værdier man står for – det giver et stærkt brand og gør dig til en man husker.”

Soulaima Gourani

Young Global Leader (2012- 2017) Public speaker, author, consultant, boardmember, blogger

Besøg SoulaimaGourani.dk og køb bogen “Tag magten over din karriere“.

Bettina Waede - Tips til jobsøgningDin jobsøgnings succes afhænger af din plan

af Bettina Wæde – Recruiter og Coach 

Jeg møder mange frustrerede jobsøgere, som flakker fra det ene til det andet og typisk ender med et job, hvor der er indgået en del kompromiser. Min erfaring siger mig, at du får en nemmere proces, jo mere struktur du har omkring din jobsøgning. Du skal vide, hvad du søger, og hvilke aktiviteter, der skal til for at nå det.

Når det er afdækket har du meget nemmere ved at sige fra til ting, der i bund og grund er tidspilde og ikke rigtigt for dig. Jeg anbefaler, at du starter med at lave en mindmapping over dine bedste arbejdsdage/opgaver. Strukturer det i forhold til, hvordan drømmejob nr. 1, drømmejob nr. 2 og 3 ser ud for dig.

Udarbejd herefter en aktivitetsplan. Sæt et mål – hvornår er du i job. Beslut dig for, at din jobsøgning skal fylde måske 8 timer pr. dag eller uge og sæt delmål undervejs. Og gå så i gang.

Typiske aktiviteter er: Optimering af CV og LinkedIn profil (hvem er du, og hvilken værdi bibringer du), dyrk motion og sørg for at meditere. God fornøjelse.

Bettina Wæde

Recruiter ✔ Virtual Searcher ✔ Headhunter ✔ Talent Finder ✔ Coach ✔

Besøg bettinawaede.dk

sofia-manning 25 tips til din jobsøgning

af Sofia Manning – Coach, kursusleder og forfatter

1. Hvis du er nervøs før jobsamtalen:

Får du bankende hjerte og svedige håndflader blot ved tanken om en forestående jobsamtale?

Anne kom til mig for at få hjælp til en jobsamtale hun skulle til. Hun var meget frustreret, fordi hun de foregående måneder ikke havde følt, at hun havde performet, som hun gerne ville, til de mange jobsamtaler hun havde været til.

Og med de ord ramte hun plet.

Selvfølgelig havde hun ikke fået jobbet! Når du performer til en jobsamtale, kan det mærkes, at du ikke er dig. Det virker utroværdigt og du mister din power. Så frem for alt – vær dig selv. En god afslappet, åben, tilstedeværende udgave af dig selv.

2. Fokuser på fremtiden:

Mange tænker, at de lige skal dele ud af, tidligere joberfaringer til jobsamtalen. Det er ok. Men kun i MEGET begrænset omfang og kun på måder, hvor det giver mening, for den du sidder overfor. Alt for mange begår den fejl at tale for længe om erfaringer fra fortiden og for lidt om, hvordan de specifikt kan yde værdi til den kommende arbejdsgiver.

Så ud med “det-her-er-min-fortid” mentaliteten og ind med “det-er-jeg-værd-i-fremtiden-for-netop-jer” kommunikationen.

3. Jeg er ikke god til at fortælle, hvad jeg er værd:

“Jeg er ikke god til at fortælle, hvad jeg er værd“, siger mange til mig lige inden en jobsamtale. Det er virkelig ærgeligt. Det skal du lære. Din fremtidige arbejdsgiver er ikke synsk. Du må diske op med, hvad du kan. Han/hun er nok heller ikke en gave-fe. Så hvis du ikke forstår at kommunikere, hvad du er værd, finder de en anden til jobbet.

ØVELSE:

Helt specifikt, hvad er du bange for, når du ikke vil fortælle, hvad du kan? Frygter du modpartens reaktion? Janteloven? Hvis du gør, så tænk over, hvad du helst vil: Tage ansvar for din egen situation eller holde dig selv nede, fordi du er bange for, hvad andre tænker? Lav et rollespil med en ven, før du går til jobsamtale, hvor du øver dig i at blive god til at sige, hvad du kan, og hvad du er en superstjerne til.

4. Lyt til dit hjerte under jobsamtalen

Alt for ofte ender vi med at føre jobsamtalen kun fra vores hoved. Netop dit hjerte kan vise sig at være en strålende jobkandidat. Det kan lyde underligt, men bare det at fokusere på dit hjerte gør, at du virker mere modtagelig, ærlig og åben. Det gør dig også automatisk mindre nervøs.

Så spørg dig selv, hvordan føles mit hjerte lige nu, og giv det så 10 sekunders opmærksomhed inden du går ind til jobsamtalen. Lyder det for mystisk for dig? Prøv det af. Det virker.

5. Find dit hvorfor

Mange mennesker er meget fokuserede på, hvad de vil, men mister, sig selv i jobsamtalen, fordi de ikke tænker over, HVORFOR de egentlig er til netop denne samtale.

Brug disse spørgsmål til at finde frem til dit “hvorfor” inden jobsamtalen:

Hvorfor er netop dette job vigtigt for dig?

Hvorfor vil netop du kunne gøre en forskel i dette job?

Nævn alle grundene til, at du ønsker dette job?

Hvad vil de få ud af at hyre dig? Hvad vil det betyde for dem specifikt, når du er ansat?

Sofia Manning

Indehaver af Manning Inspire

Besøg SofiaManning.com og læs om Sofias bøger og kurser for ledige

Morten Vium - Tips til jobsøgningNetværk, netværk, netværk

af Morten Vium – LinkedIn og Personlig Branding

Du har hørt det før, men det tager lang tid at opbygge relationer. Vi bliver ikke bedste venner ved at connecte på LinkedIn eller drikke kaffe sammen. Det tager tid. Sådan er det bare.

Som jobsøgende vil man gerne have resultater hurtigt, og derfor er mit råd til dig: Hellere bruge energi på at styrke eksisterende relationer end at skabe nye fra bunden.

Sæt dig ned og tænk over hvem du “mangler” i dit LinkedIn netværk. Det kan være en tidligere kollega, en badminton-makker eller andet. Send en LinkedIn-invitation til ham/hende med en personlig besked.

Ikke noget med: Jeg er jobsøgende og vil høre, om du kan hjælpe

Vend den om og fokusér i stedet på at hjælpe vedkommende: Jeg formidler gerne kontakt, hvis du ser en i mit netværk, du kan bruge, og sig endelig til, hvis du står med et problem eller et spørgsmål inden for [indsæt fagområde]

Du skriver selvfølgelig også til de folk du allerede har i dit LinkedIn netværk, med sammen vinkel: “Hvad kan jeg hjælpe med?”. Masseudsendelser har den modsatte effekt. Det skal være personligt. Hver gang.

Du styrker relationerne i dit netværk ved at hjælpe andre. Du ligger inde med en masse ressourcer: netværk og kompetencer. Brug dem til at hjælpe andre, så fremstår du gavmild og ressourcestærk, og det er ikke så ringe endda.

Morten Vium

I educate and inspire through public speaking on professional networking using social media. Mostly LinkedIn.

Besøg mortenvium.dk

Martin ThorborgLad vær med at gøre som de andre tosser

af Martin Thorborg – Multi iværksætter, entrepreneur og ejer Amino.dk 

– og skyde med spredehagl. Vælg mellem 5-6 forskellige virksomheder som du virkelig rigtig gerne vil arbejde for og lav så en grundig research af de virksomheder. Brug LinkedIn, Google og nogle af alle de andre værktøjer der er til din rådighed.

Find ud af hvad præcis virksomheden laver, hvem i virksomheden kunne du tænke dig at arbejde under. Tænk dig selv ind i en rolle, hvor du kan se dig selv bidrage, i den pågældende virksomhed. Så send en meget personlig ansøgning, gerne på mail, til den person i virksomheden, som du har fundet på LinkedIn eller et andet sted, du gerne vil arbejde under.

Gi’ alt hvad du har i de 5- 6 forskellige ansøgninger, i stedet for at sidde og skyde med spredehagl.

Det er mig absolut bedste råd, og du kan måske endda troppe op på virksomheden og få en snak med den person, du gerne vil arbejde under. Det er måske i overkanten, men kan også ende med at gøre forskellen.

Martin Thorborg

Multi iværksætter, entrepreneur og ejer Amino.dk 

Går du med iværksætterdrømme, så besøg Thorborg.dk, Thorborg.tv eller iværksætter hjemmesiden Amino.dk

Niels Reib 2Du skal trives for at kunne præstere optimalt!

af Niels Reib – Konsulent, foredragsholder og indehaver af Ledigidanmark.dk

Der kan være langt mellem dine succeser med jobsøgning og det kan være utrolig drænene for selvtilliden og selvværet. Derfor er det utrolig vigtigt du søger for at få planlagt ting i din hverdag, som giver dig energi og overskud.

Gør dig følgende overvejelser:

Hvad betyder mest for dig i hverdagen? Hvilke roller har du i hverdagen (forældre, ægtefælde, kæreste osv)? Hvad vil du gerne opnå i hver af disse roller? Hvad giver dig energi og dermed overskud? Hvad interessere dig?

Skab en hverdag med struktur og balance, så du ikke forsømmer det som vil øge din daglige trivsel.

Dit motiv Din motivationFokuser på de ting du har indflydelse på

En ting vi generelt er rigtig gode til som mennesker, er at give for meget plads til bekymringer og ting vi ikke har indflydelse. Forsøg at fokuser på de ting der ligger inden for din indflydelse, det kan ind imellem måske ikke synes af meget, men når du har fokus på de ting du kan gøre noget ved, vil du opleve flere små succesoplevelser og derved tilfredsstillelse, øget drive og tro på dig selv.

Hør hvordan jeg håndtere bekymringer, og hvilken forskel det har gjort for mig, at fokusere på det jeg har indflydelse på.

Niels Reib

Mentor, inspirator og foredragsholder. Indehaver af Ledigidanmark.dk

Se hvordan Niels kan bidrage til at jobsøgende præstere optimalt

Niels laver også mentorforløb om networking, personlig ledelse og karriere branding

Stephen Bruyant-Langer

Lav en personlig forretningsplan

af Stephen Bruyant-Langer – Office Managing Director, Korn Ferry Copenhagen

Stephen har 17 års erfaring med executive search og coaching af danske topledere og udkom i marts 2013 med bogen “Din næste karriere – Headhunterens guide til livslang succes, som  har ligget nr 1 på Børsens bestsellerliste i flere uger.

Lav en handlingsplan for de kommende måneder

Beslut dig for hvad du vil have opnået inden for de næste 3-4 måneder. Det kan være du vil blive klogere på an ny branche eller gerne vil udvide dit netværk i en bestemt retning. Det kan også være du gerne vil have styrket dine kompetencer ved at tage et kursus.

Din handlingsplan skal have 3-5 punkter, som du på forhånd prioriterer, og alle skal opfylde SMART-kravene (Specifikke, Målbare, Ambitiøse, Realistiske og Tidsbestemte)

Følg din dagsorden

Gør det vigtigste først og prioriter dine aktiviteter i forhold til din handlingsplan og mål, så det du har i din kalender er fuldstændig i overensstammelse med det du vil opnå. Afsæt tid i din kalender hver dag til at arbejde hen imod de mål du har i sigte i din handlingsplan.

Principper for succes

Vær ærlig og ægte
Optræder du ærligt og ægte, vil du have lettere ved at håndtere de sociale aspekter i arbejdslivet, her også som jobsøgende. Vær ikke bange for at optræde som det menneske du er.

Vær positiv
Sørg for at have fokus på det positive. Dit livs chance kan passere ubemærket forbi, fordi du bruger energi og opmærksomhed på det negative. Negativitet fylder, og er du ikke opmærksom, kan du hurtigt blive indrullet i en nedad gående spiral af negativitet. Find i stedet dine energikilder og gør det som gør dig glad.

Vær nysgerrig og åbensindet
Vær nysgerrig i mødet med mennesker. Hver eneste dag er der mulghed for at lære noget nyt. Det kæver blot du er åbensindet og nysgerrig. Hvis du har en åben tilgang til verden, vil du helt automatisk opnå væsentlige indsigter.

Vær generøs
Vær generøs i dine relationer. I Netowkring er der den gyldne regel som siger – at du skal give uden at forvente noget igen. Når du er generøs, sår du frø og de vil på sigt spirer og blive til nye muligheder.

Strategier for succes

Levér varen
Find ud af hvad du vil og begynd på det daglige, som skal til for at komme i mål og levere varen. Kernen er nemlig den, at hvis du ikke levere, så behøver ikke beskæftige dig med avancement/ lande jobbet.

Vær proaktiv
I fodbold taler man om at gøre sig “spilbar”, når man rykker mod et sted på banen, hvor man kan modtage bolden. Vent aldrig på, andre tager initiativet for dig. Det afgørende er, at du hele tiden bevæger dig fremad og handler på det du har indflydelse på.

Gør dig synlig – Tænk digitalt
Brug de sociale medier til at dele relevante oplysninger med dit netværk. Du skal forsøge at bygge et fagligt brand omkring dig selv.

Invister i uddannelse/ udvikling
Uddannelse er en vækststrategi for samfundet, men også for dig som individ. Ethvert uddannelses initiativ er værdifuldt. Jo mere generel indsigt og jo flere generelle kompetencer, du opnår, jo bedre kan du agere i din karriere.

Stephen Bruyant-Langer

Office Managing Director, Korn Ferry Copenhagen

Besøg Denpersonligeforretningsplan.dk og find redskaber til at lave din personlige forretningsplan. Du kan også besøge Thepersonalbusinessplan.com, hvor du finder et mere uddybende toolkit.

Arne Nielsson3 gode råd til dig som er jobsøgende

af Arne Nielsson – Ti-dobbelt verdensmester og olympisk sølvvinder i kanoroning, Coach, inspirator og foredragsholder

1. Det første og vigtigste er, at det du går rundt og siger til dig selv som jobsøgende, er alt det, du kan. De fleste kommer ofte i en situation, hvor de samler på al det, de ikke kan, hvilket fjerner det selvværd, du har brug for som jobsøgende – både, når du skal lave ansøgninger, og når du skal ud til
selve jobsamtalen. Saml positive beviser, og tal positivt til dig selv, og om dig selv.

2. Definer dit eget hvorfor til lige præcis dette job og dernæst tænk over, hvorfor de lige præcis skal vælge dig, og de vigtigste hvorfor’ere, du er den de skal vælge. Det kan være branchen og jobbet interesserer dig, du er sulten efter at vise, hvad du står for og kan, du er flittig og arbejdsom, du har let ved at lære. Husk dit hvorfor afgør din motivation – ligesom virksomhedens hvorfor afgør, om du får chancen.

3. Lær være med at tage afslag personlige, men lær af dem. Få dem til at give mening, så du bliver stærkere til næste gang.

Arne Nielsson

Ti-dobbelt verdensmester og olympisk sølvvinder i kanoroning, Coach, inspirator og foredragsholder

Besøg Foqus-Management.dk og find Arne Nielssons bøger.

Louise Fredbo Nielsen

Sådan kan du bruge fremtiden til din (job)fordel

af Louise Fredbo-Nielsen – Fremtidsforsker hos Future Navigator

Som jobsøgende, kan det være en kæmpe fordel for dig, hvis du lærer at kigge på fremtidens trends og transformationer, så du kan gå ind i den verden, du lever i med livslang nysgerrighed og modig skabertrang.

En af de tranformationer, der bliver super vigtig de næste mange år, er, at vi går fra ”mere” til ”bedre”. Fra mere til bedre handler om, at vi skal til at forholde os til, hvad ”bedre” egentlig er for os. Vi skal stoppe med at køre hovedløst rundt i ”mere” og bare skrive flere ansøgninger, drikke flere netværkskaffer og mere, mere mere. Selvfølgelig er det super godt at være proaktiv og opfylde A-kassens regler, men vi skal også finde frem til, hvad bedre egentlig er for os selv.

Så hvis du vil have en plads på fremtidens arbejdsmarked, så skal du turde kigge på dig selv som et ”human potential” i stedet for en ”human ressource” – selvom folk omkring dig helt sikkert vil stikke dig en kæp i hjulet og fortælle dig, at det kan du da ikke.  For dygtige mennesker, der kender deres potentiale, går aldrig af mode. Og dygtige mennesker vil søge at være sammen med andre dygtige mennesker i dedikerede fællesskaber. Du skal skabe værdi gennem den, du er. Og derfor skal du finde ud af hvilke egenskaber, du skal træne for at blive det menneske, du gerne vil være.

For at have eksistensberettigelse i fremtiden skal du være i stand til at forklare folk værdien af dit arbejde og din employability. Så hvad er DIN employability? Hvad er det for en værdi, du kan skabe for din kommende arbejdsplads, og ikke mindst for dig selv?

Louise Fredbo-Nielsen

Futurist hos Future Navigator

Besøg Louises side på Future Navigator

Mette SillesenDefiner din employability

af Mette Sillesen – Fremtidsforsker hos Future Navigator

Din ansøgning og CV udgør tilsammen din salgspitch på skrift og skal derfor klart og præcist sige hvem du er, hvad du kan, og ikke mindst hvad du vil. Skriv fremadrettet og fokuser på din employability. ‘Employability’ kan på godt dansk oversættes til ‘arbejdsduelighed’. Vi kunne også kalde det din niche, ekspertise eller dygtighed. Det er den værdi, du skaber (eller ønsker at skabe) via dine unikke kompetencer og måde at tænke og handle på.

Når du så har fået din employability på plads, handler det om at få den formidlet så godt som muligt. Det kan du fx gøre vha en infograf. En infograf er en visuel repræsentation af information, hvis formål er at give et overblik på en simpel og overskuelig måde. Der findes en række gratis online skabeloner, som du kan bruge, som de er, eller skræddersy, som du synes. Fx PiktochartEasel.ly og Infogr.am.

Alternativt kan du vedhæfte en lille video af dig selv. Video og billede er stærkt voksende medier og vil i større grad både supplere og erstatte tekst. Om et par år kan du forvente at CV-databaser også rummer videoer.

Videoer kan laves og avanceres på super mange måder, men man behøver ikke være professionel fotograf for at lave en video. Men lige som med blogs, hvor det handler om content, content og content, skal din video have et godt og relevant indhold. I takt med at kompleksiteten og mængden af information vokser, skærpes vores såkaldte bullshit-filters. Det er derfor afgørende, at din video (såvel som alt andet du poster online) leverer værdi for din modtager, dvs. din kommende arbejdsgiver. Animationsvideoer kan bruges alternativt eller sammen med en video af dig selv. Animationsvideoer er super effektive, fordi de tvinger dig til at gennemtænke dit indhold og budskab, og fordi de er illustrative, uformelle og sjove – det kan de i hvert fald være. Powtoon og Sparkol er to gode bud, som begge er nemme at arbejde i.

Et andet online værktøj, som skaber et visuelt overblik, er Pinterest. Her kan du fx lave et vision board og boards om de ting, du interesserer dig for. Det er igen en måde at udtrykke dig på og rent faktisk vise, hvad du mener, fremfor bare at svinge klichéer ud i din jobansøgning.

Så:

1. Definer din employability. 
2. Formidl den konsistent på tværs af medier. 
3. Vær visuel og fokuser på at skabe relevans og overblik for din modtager.

Mette Sillesen

Futurist hos Future Navigator

Besøg Mettes side på Future Navigator

HSK profilbillede aug 2013Job via netværk – fup og fakta

Af Henrik Enegaard Skaanderup – HSK Management & Rådgivning, Foredragsholder og Forfatter

Lad mig først, for en god ordens skyld, lige aflive et par sejlivede myter om at få sit (næste) job via netværk, ved at bringe lidt facts på banen fra Danmarks Statistik:

  • I disse kriseår er der ca. 500.000 danskere om året, som starter i et nyt job – og op imod ca. 50% af disse får jobbet via netværk
  • Om man får jobbet via netværk er – stort set – uafhængigt af alder, uddannelse, køn samt geografi

Og fra egen erfaringsbank og kontakt til 1000vis af ledige og jobsøgende som har fået jobbet via netværk:

  • Det er ikke forbeholdt de ekstroverte og storsælgende typer at få succes med netværk
  • Alle kan få det næste job på denne måde og alle kan lære at bruge netværket som jobsøgningsværktøj

Mit bedste jobsøgningsråd er, at:

”Du skal betragte dit netværk som dine egne, personlige lytteposter ude i jobmarkedet. Lytteposter, som er opmærksomme på alle de 250.000 job, som aldrig bliver annonceret.”

Det bliver de selvfølgelig ikke bare sådan, men hvis du klæder dem på i en netværkssamtale – fortæller dem, hvad du kan, hvad du søger og hvad de gerne må lytte efter – så kan de være super hjælpere for dig.

Alene, kan du muligvis få opsnappet nys om nye interessante jobs fra tid til anden. Men med 10, 15 eller måske 20 lytteposter, så er du rigtigt godt hjulpet i din jobjagt; og en dag er det ganske sikkert én af dem, som beder dig om at hjælpe og lytte – fordi de nu selv gerne vil videre i job livet.

Som man opsætter lytteposter ude i felten på strategiske gode steder, skal du finde – eller hverve – personer, som vil være dine lytteposter = dine ”øjne og øre” de rigtige steder ude på jobmarkedet. Og disse skal løbende holdes lidt til ilden, så de ikke glemmer dig og pludselig ikke mere er opmærksomme. Det kræver systematisk, hårdt arbejde – lige så hårdt, som at skrive ansøgninger på traditionel vis på opslåede stillingsannoncer. Så netværksarbejde er ikke den nemme genvej til et nyt job, tværtimod. Men det er en personligt givende, udviklende rejse og et ”must”, når man gerne vil i betragtning til jobmuligheder i hele jobmarkedet – og ikke bare de synlige stillinger, som alle kan se og søge på.

God jobjagt!

Henrik Enegaard Skaanderup

HSK Management & Rådgivning, Foredragsholder og Forfatter

Besøg Jobvianetværk.dk og få mere inspiration og læs om Henriks bøger “Slået hjem” og “Tag stikket hjem”.

Billede 3Mindfulness i jobsøgningen –
Skab ny energi og nye muligheder for dig selv

af Thomas Flindt – Mindfulness instruktør, forfatter og foredragsholder

Brug mindfulness til at få helt nye øjne på dit potentiale. Oplev hvordan du med nærværets kraft kan transformere opgaver  og udfordringer på en ny og ikke-anstrengende måde. Med mindfulness lærer du at være åben for nuet og for dine nye muligheder.

Når du bringer bevidst nærvær til din oprindelige måde at tænke og reagere på, er der en chance for at du giver dig selv og dine nærmeste  nye muligheder. Du lærer med andre ord at se dig selv, opgaverne og menneskerne omkring dig med nye og friske øjne. På den måde vil nye muligheder og nyt potentiale dukke op. Potentialet har hele tiden været der. Du er bare åben på en ny måde og får derfor ny energi, ny kreativitet og nye ideer.

Mindfulness eller bevidst nærvær kan lyde krævende, men er faktisk det modsatte. At leve med bevidst nærvær er blot at lytte opmærksomt til det aktuelle nu. Når vi lytter opmærksomt og med bevidst nærvær, er det uden forhistorie, uden at dømme og uden behovet for hurtige reaktioner eller meninger. Meget anderledes end den måde vi almindeligvis møder verden på.

Når du opøver bevidst nærvær bliver du mere åbne for nuets realiteter og de muligheder du i virkeligheden har. Når vi lytter ubevidst eller ”som vi plejer” er det ofte pr. automatik og ud fra ego orienterede behov. Du lytter efter en gammel historie og det kører ofte pr. automatik. Mindfulness er en vej væk fra automatikken som ofte er en lukket og beskyttende vej, til en mere åben og mere lyttende vej.

Lær at forholde dig åbent og imødekommen overfor nuet,  så kommer du i kontakt med nye muligheder.

3 stærke mindfulness øvelser

Se dig selv med friske øjne i dag. Tillad dig selv at slippe din historie og spørg dig selv: Hvordan vil jeg se ud hvis jeg så mig selv med friske øjne.

Praktisere ikke-dømmen – Lad være med at dømme dig selv og andre i dag. Det skaber plads i bevidstheden.

Træk dig selv ind i nuet med din vejrtrækning. Træk vejret bevidst flere gange om dagen. En simpel øvelse er at tage 5 lange indåndinger og 5 lange udåndinger. Du trækker vejret og mærker at du langsomt fylder kroppen op med ilt. Du giver herefter langsomt slip og lader luften ud igen.

Thomas Flindt

Mindfulness instruktør, forfatter og foredragsholder

Besøg Thomas’ hjemmesider mindfulness-kursus.com eller lev-nu.dk. Thomas Flindt har også skrevet bogen “Go’ arbejdsdag

Jette&Line_Karrierekald 2Glem din titel – eller glem dig selv!

af Jette Bülck
Afklarer værdifulde bidrag & inspirerer til nye måder at arbejde på

og Line Dahl
Udtrykker værdifulde bidrag & inspirerer til nye måder at arbejde på

Vi søger på dem. Længes efter dem. Læner os op ad dem. Klamrer os til dem med klamme hænder. Titlerne, som fortæller, hvem vi er eller gerne vil være i arbejdslivet.

Eller gør de? I den nye tids arbejdsliv vil få nøjes med at være funktioner i et stort maskineri, og massebetegnende titler har for mange overskredet sidste salgsdato. Giver de også dig en skidensur smag i munden, så spyt ud og snup en mundfrisker:

1. Glem, hvad du skal kalde dig, sige eller skrive for at lyde rigtig.
Husk at vise, hvad det særlige er, som netop du vil bidrage med.

2. Glem, hvad du kan og helt sikkert er gabende god til.
Husk at slå på det motiverende og meningsfyldte, som kalder på dig i jobbet.

3. Glem, hvordan du bedst muligt tilpasser dig jobbeskrivelsen.
Husk at uddybe, hvordan dine evner, erfaringer og idéer kan skabe ny værdi.

4. Glem, hvordan du helgarderer dig for ikke at blive afvist.
Husk at fortælle, hvordan du specifikt vil påvirke udviklingen positivt.

Ingen hyrer titler. De er så langt fra det personlige kald i karrieren, som noget kan komme. Mennesker indgår i samarbejde med andre mennesker, der brænder for at bidrage med noget meningsfyldt, løse konkrete udfordringer og skabe værdi for andre. Mennesker, der brænder for at give noget bestemt i et job. Ikke bare for at et job. Spørgsmålet er sjældent, hvad du mere kan gøre for at få jobbet. Men hvad du gør, som rent faktisk forhindrer dig i at beskæftige dig med det, der betyder noget?

Line Dahl

Udtrykker værdifulde bidrag & inspirerer til nye måder at arbejde på

Jette Bülck

Afklarer værdifulde bidrag & inspirerer til nye måder at arbejde på

Besøg Line og Jettes hjemmeside og download bogen ”GPS til dit nye arbejdsliv

Tonny Mikkelsen.jpgGør noget ud af dit CV på Jobnet i din jobsøgning

af Tonny Mikkelsen – Virksomhedskonsulent i Ikast-Brande Kommune

Jobnet CV er en af de kanaler i jobsøgningen, hvor det efter min mening, kan betale sig at bruge nogle ressourcer på at udarbejde et fyldestgørende CV. I mit daglige arbejde som rekrutterings- og virksomhedskonsulent, er det min fornemmeste opgave at finde det rette match mellem virksomheder, der har behov for nye medarbejdere og ledige jobsøgere. Da jeg primært udsøger profiler på Jobnet (jeg bruger naturligvis også LinkedIn) ser jeg rigtig mange Jobnet CV’ere hver dag. Det er min erfaring, at mange ikke bruger meget tid på Jobnet CV med den begrundelse, at ” ingen bruger Jobnet – Det er blot en kontrolfunktion af ledige”. Det er ikke min erfaring. Udover de jobcentre som tilbyder omkostningsfri rekruttering til virksomheder, bruger vikar- og rekrutteringsbureauer ligeledes Jobnet til at finde de rette kandidater.

I et Jobnet CV, er det vigtigt, at den relevante information er til stede, dvs.

  • Ansættelsessteder
  • En kort beskrivelse af jobindhold
  • Dine erfaringer samt de opnåede resultater

Udfyld det på samme niveau, som et personligt CV, eller endnu bedre, en LinkedIn profil. Dukker du op i en søgning med 40 andre profiler, og du ikke har skrevet tilstrækkelig med information om hvad du kan, vil du sandsynligvis blive fravalgt. I stedet vælger jeg de profiler, hvor jeg kan danne mig et hurtigt overblik over de faglige kompetencer. Typisk kører jeg sideløbende med 20-25 rekrutteringsopgaver. Min hverdag er hektisk, virksomhederne har brug for hurtige svar og tiden er sjældent til at ringe og høre mere om profiler, hvor kompetencerne måske/måske ikke er der.

I punktet “Jeg søger job som” på Jobnet.dk er det vigtigt at udfylde så mange jobønsker som muligt. Ellers kan jeg ikke finde dig.

Eksempel:

Jeg skal bruge en speditør. Jeg søger på “speditør” under jobønsker på Jobnet.dk, men finder ingen   relevante profiler. I dialog med vores jobkonsulenter, erfarer jeg , at vi har en rigtig dygtig speditør, der er jobsøgende. Jeg finder herefter profilen i vores system. Årsagen til at hun ikke dukkede op i min oprindelige søgning var, at hun ikke havde anført “speditør” under jobønsker. Hun havde anført det under “Personlig beskrivelse”. Det er desværre ikke muligt at søge på ord i “Personlig beskrivelse”.

Jobnet CV kan bruges af jobsøgende til at blive fundet og kontaktet. Skal du søge konkrete stillinger, bør du bruge dit personlige CV.  De relevante profiler jeg finder på Jobnet, anmoder jeg derfor også om at sende et personligt CV og evt. ansøgning, som kan videresendes til den relevante virksomhed.

Tonny Mikkelsen

Virksomhedskonsulent i Ikast-Brande Kommune

carina_heckscher_bogforsideBliv heldig med vilje i din jobsøgning

Hvilket mindset lægger du for dagen når du er job-/mulighedssøgende? Har du accepteret hvad du kommer fra og hvor du er på vej hen? Få dit Netværk til at hjælpe dig. Se med og få inspiration til nøglen til mindsettet.

 

Carina Heckscher

Besøg networkingekspert.dk og se flere af Carinas networkingtips.

Stine-Bo-300x199OL i jobsøgning

Af Stine Bo – Udvikler af vanebryderkonceptet til ledige
“Bryd vanen, bøj fisken og få job”

Sidestil din jobsøgning med at du skal deltage i OL i en sportsdisciplin.

Gør din jobsøgning lige så betydningsfuld, lige så professionel, lige så tidskrævende, planlæg din hverdag ned til mindste detalje og ha’ de samme forventninger til antal ekstraordinære indsatser der skal til, for at få et ekstra ordinært resultat. Træn, træn og træn til du smager blod.

Hvad ville du lave om lige nu hvis din jobsøgning var din OL deltagelse ?

Hvem træner dig?

Hvis du skulle til OL i f.eks., springgymnastik ville du så blive trænet af familie og venner ? Nej vel! Find nogen der er dygtige nok og modige nok til at fortælle dig, hvor dine udfordringer ligger så du kan ændre det der skal til for at få job.

Skab de bedste tankemæssige, følelsesmæssige og fysiske vaner.

Eksempel:

  • Værdifuld tankemæssig vane ” Hvad hvis det først begynder nu?” denne tanke skaber håb og håb er stærke end frygt.
  • Værdifuld følelsesmæssig vane: sikker på det nok skal lykkes gør dig tryg og øger din selvtillid
  • Værdifuld fysisk vane er blandt andet at planlægge og prioritere din tid, skrive cv, ansøgning, træne jobsamtalen og brug mere tid og energi på at øge dit netværk

Skil dig ud

Hvilke faglige og personlige kompetencer er det du har og hvilken betydning vil det have for virksomhedens mål, dens image og brand, virksomhedens trivsel og sammenarbejde og ikke mindst virksomhedens resultat, at de ansætter dig? Hvad er udbyttet ? Skriv det i dit cv, ansøgning som skal målrettes til den enkelte virksomhedsprofil og deres behov. Husk også at italesæt det til samtalen. Ring op og tal med ansættende leder og henvis til denne samtale øverst i ansøgningen.

Bøj fisken

Vær nærværende og til stede i nuet. Udvid nuet ved at løsrive dig fra alt i fortiden som hæmmer dig i nuet. Lad ikke frygten eller bekymringer for fremtiden bremse dig i nuet. Bliv leder i dit eget liv og fremhæv overfor din kommende arbejdsgiver at du har ledertankegang og ikke medarbejdertankegang. At du både kan, tør og vil tage ansvar.

Match mellem dine og virksomhedens værdier

Hyppigste årsag til, at en virksomhed og en medarbejder skilles er forskel i værdigrundlaget. Undersøg nøje virksomhedens værdier og hvordan de får værdierne til at leve. Find dit rigtige match det sikrer dit et godt og lykkeligt arbejdsliv.

Jobsamtalen

Jobsamtalen kan visualiseres og dermed øves en milliard gange. Se det med ansættende leders øjne, med dine øjne og som fluen på væggen. Hvad vil du gerne se, høre og føle for at det bliver den perfekte samtale ? Øv samtalen højt og ikke blot som en indre dialog. Optag dig selv på bånd eller video for at se om der er match mellem det du siger og det du signalerer. Det er afgørende for din troværdighed og styrker også din selvtillid. Laver du en jobansøgning som video skal det være super kvalitet, filmet rigtigt, rigtigt setup. Søg råd hos en professionel fotograf.

Træn svarene på de svære spørgsmål så som:

  • Hvorfor søger du denne stilling
  • Hvilke svage sider har du
  • Hvad er din største fiasko? Vanestyret kommer vi ofte til at svare: ”min største fiasko var den gang da”.. HUSK du er IKKE en fiasko.. Et godt svar kunne være ” Ja nu siger du godt nok fiasko, jeg har som alle der tager initiativ lavet et par småfejl, men aldrig noget der kan betegnes som en fiasko”..

Stine Bo

Udvikler af vanebryderkonceptet til ledige “Bryd vanen, bøj fisken og få job”

Besøg habitmanager.com og læs om hvordan Stine kan rykke dig i din jobsøgning

Anna Nyboe300Du er forfatteren til dit liv – skab dit eget job!

af Anna Nyboe – Indehaver af ANNAWAY

Hvis du gerne vil opnå et mål eller en drøm, uanset om det er job, familie eller personligt, så er det vigtigt at du forstår ordet fokus. Det er det, som gør dig i stand til at eksekvere på opgaver og til at holde motivationen som er dit magiske redskab. Mit eget job fokuserer på at hjælpe jobsøgende til at skabe deres eget job og jeg vil gerne fortælle dig hvordan du selv kan skabe dit job. For at du er uafhængig af om det er høj- eller lavkonjunktur, er det essentielt at du tager ansvar. Hverken regeringen eller virksomhederne kommer og redder dig med et stillingsopslag, som du i bunken med 465 andre ansøgere tilfældigvis er den, som ender med at få jobbet. Selvom det en dag kommer til at gå rigtig godt i økonomien igen, så kan jeg bedst lide tanken om, at vi hver især selv kan finde ud af at identificere hvor i erhvervslivet vi ønsker at sætte vores ben hver morgen.

Den menneskelige arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste aktiv, og derfor skal du formidle hvilken værdi, du skaber for den virksomhed som du ønsker at arbejde for. Regnestykket skal gå op – virksomheden skal have så meget værdi fra dig, at det kan betale sig for dem at give dig en løn. Derfor er det nødvendigt at du tør fortælle beslutningstagere om hvad du kan bidrage med. Fortæl det bedste af det bedste, og lad være med at belemre dem om gamle historier og alt det du ikke kan. Mit bedste råd er, at du finder din disciplin frem og skaber dit fokus for derefter at arbejde effektivt, for at skabe dit næste job. Ingen andre end dig skal gøre arbejdet samt tage æren for det du har skabt. Værdien og gaven til dig selv er at du bliver forfatteren i dit eget liv.

Anna Nyboe

Indehaver af ANNAWAY

Besøg ANNAWAY.dk og læs mere om hvad Anna kan.

HVAD ER DIT BEDSTE TIP TIL JOBSØGNING?

Held og lykke med din jobsøgning. Jeg håber du i artiklen har fået nogle nye idéer til hvordan du kan gribe din jobsøgning an.

 

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib  – Ejer og Community Manager på Ledigidanmark.dk
Foredragsholder og konsulentReib Consulting

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

14 Kommentarer

  1. Johanne Carlsen

    Mit bedste tip til jobsøgning: kom i gang! De første skridt, den første ansøgning, det første netværksarrangement – er de sværeste og vil tage længst tid/kræve mest forberedelse. Når først man har overstået de svære første skridt, så bliver det nemmere. Og at få gode råd fra mennesker der ved hvad de snakker om, det hjælper som regel! Tak for en fantastisk artikel, der giver mange gode og konkrete råd til jobsøgningen – lige det der skal til for at få succes med de første skridt.

    1. Du har så ret Johanne. Det er de første svære skridt der skal overvindes. Når de er taget og du har en åben tiltag til mødet med andre, vil du kun fortryde, at du ikke tog de skridt noget før.

      Det er berigende at møde nye mennekser og derved få andre vinkler på ens egen situation og udfordringer. Jeg oplever altid, at der bliver plantet et nyt lille frø til en idé eller løsning, når jeg møder nye mennekser.

  2. JUAN R. JENSEN

    Mit bedste tip!
    Mit statement under min aktive jobsøgning!
    “Din motivation skal styrkes med dit fokus, selvansvar og ambition, der skal deles med dit interative netværk”
    Juan R.Jensen – før, nydansk akademiker, i dag, bare dansk akademiker!

  3. Et af mine bedste råd til jobsøgning er:
    Gør jobsøgningen til et arbejde ved at møde på arbejde hver morgen. Du kender ganske givet nogen, der har et tomt kontor eller bare et skrivebord, som du måske kan låne i en periode.
    Mød på dit nye jobsøgningskontor samtidig med de øvrige medarbejdere i virksomheden. Deltag i hverdagslivet og knokl mindst lige så mange timer som de andre.
    På den måde bliver det nemmere for dig at se dig selv som professionel og fokusere 100 procent på den arbejdsopgave det er at søge job. Arbejd lige så målrettet og disciplineret, som VAR det et rigtigt job. Hver dag.
    Resultatet er mere fokus, mere effektivitet og bedre jobsøgningsresultater.
    Held og lykke.

  4. Bjarne S. Nielsen

    Træk vejret dybt, se det som en begyndelse og vær ikke bange for buler på vejen.Tænk for din egen skyld positivt og få “pudset” dit netværk af og gør noget nyt og måske helt grænseoverskridende.Samfundet og dermed arbejdsmarkedet ændrer sig hastigt og det nytter ikke at halse bagefter, men vær orienteret og på forkant. MVH

  5. Tror den vigtigste nyskabelse er employability, fordi der heri ligger to spor:
    – en personlig bevistgørelse om at man skal være ansættelsesbar, dvs. at arbejdsgiveren skal kunne se mulighederne i at ansætte dig.
    – at man får dette synliggjort på en ny måde, en måde der i langt højere grad anskueliggør. Der kan findes flere eksempler på personlige infograpihcs fra jobsøgende der lykkes med just dette.

  6. Sacha Mortensen

    Tak for en meget brugbar og inspirerende artikel! Mit bedste jobsøgningstips er at have/lave et formål med sin ledighedsperiode, så dagene bliver fyldt med mening og gøremål. Jeg er nyuddannet cand pæd i pædagogisk psykologi og har i tiden inden da arbejdet som pædagog og som lærer i udlandet. Jeg ønsker nu at arbejde med vejledning og har – til trods for masser af arbejdsmæssig faglighed – ikke konkret erfaring med området, og har af den specifikke grund fået afslag flere gange. Jeg er derfor begyndt at læse faglitteratur om vejledning for herigennem at bliver mere bekendt med fagsproget og erhverve mig forskellige metoder og redskaber, som kan øge mine vejledningskompetencer og vise mit engagement. Fordi jeg nu ved, hvad jeg skal og vil hver dag, føler jeg, at dagene går med noget produktivt og motiverende, og jeg oplever derfor heller ikke mig selv som “arbejdsløs”. Jeg har en klar plan for, hvad jeg skal de næste mange måneder (hvis ikke jobbet er faldet på plads), og det hjælper en del på følelsen af frustration og magtesløshed. Der er stadig masser af stunder med usikkerhed og tvivl, men jeg ved, jeg gør noget aktivt for at komme i mål og det giver en god selvfølelse i en tid, hvor den ellers kan komme godt og grundigt på prøve.

  7. Anne-Dorthe G. Rasmussen

    Har et par gange været inde og læse samt høre de 19 eksperters ord, tips, idéer og råd her. Simpelthen fordi der står så mange super gode ting og faktisk fedt nogle gange, at se og læse det 2. gang. Tusind tak. Igen stof til eftertanke.

    Mit tip kommer helt ærligt og kærligt fra hjerte samt maven, at det er utrolig vigtigt at bevare troen og roen her i jobsøgningen ved netop sige: jeg skal nok klare den! Det har jeg gjort før med udfordringer. Udfordringer er lig med muligheder.
    Skab struktur i din hverdag og husk åbningstider, fordi som jobsøgende er det også ok, at lukke din selvstændige virksomhed og være alle de andre roller du også er. Der får du også ladt batteriet op og hvad jeg har erfaret…så vupti kommer der lige en kreativ tanke. Den virksomhed eller den i mit netværk kunne jeg kontakte. Måske skulle jeg læse den artikel imorgen, skrive det her i ansøgningen imorgen, måske skulle jeg prøve det og det etc.

    Husk også at lave gode ting for dig selv eller sammen med andre. Du træner din hjerne og krop til at kunne blive ved med at bevare netop motivationen, ressourcerne og tilbage til troen samt roen i dette “jobsøgnings hav” som jeg også kalder det. Jeg har lige lånt en bog af en dejlig veninde der tænkte den var relevant for mig for tiden. Titel FLYT DIG LIDT – Små skridt til store forandringer af Anja Vintov. Og der gjorde jeg en god ting for mig selv. At lige få den inspiration og vitaminpille ind over. Kan varmt anbefale den!

    Mærk også igennem. Om hvad du vil bruge af alle de pragtfulde tips og råd. Find din stil og vær dig. For ja…vi skal netop ikke alle blive kopier af hinanden.

    Kan skrive meget mere, men det var nogle af de ting der slog mig. Ønsker alle al mulig held og lykke med at finde et lækkert job.

  8. Lars Gardan

    Hent inspiration overalt. På ledigidanmark.dk f.eks. Men lad ikke “sidste ærede taler” få ret. Find de råd, som passer din personlighed. Og overvej lige de råd du kasserer en ekstra gang. Du flytter dig jo ikke, hvis du ikke bliver presset lidt.

Skriv en kommentar