Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

6 mar 2013

Jeg hører hvad du siger Mette Frederiksen og det ærgrer mig på Danmarks vegne.

/
Skrevet af
/
Kommentarer11
/

Niels ReibKlokken er 21.52 og jeg sidder her og ærgrer mig på Danmarks vegne. Jeg havde i dag  et møde med landets Beskæftigelsesminister, Mette Frederiksen. Et møde som desværre kom til at leve op til mine forventeninger, selv om jeg håbet på mere imødekommenhed fra ministerens side.

Jeg tog til mødet med håbet om at der kunne komme noget konstruktivt ud af det, men… jeg var for blåøjet…

Jeg ærgrer mig på Danmarks vegne

Jeg har i dag oplevet på egen hånd hvor lidt en jobsøgende har at skulle have sagt i magtens korridorer. Der blev hørt på mig, men ikke lyttet til mig. Men hvad ved jeg da også om hvordan systemet fungere, det ved ministeren åbenbart bedst…

Jeg havde to ting på dagsordenen til dagens møde med Mette. Det første var at få sat gang i bedre kommunikation mellem jobcentrene og deres medarbejdere så ikke der skal gå så mange resourcer til spilde på at de alle hver især går og vil opfinde den dybe talerkern, men tværtimod åbner op for vidensdeling, sparringer idé- og processudvikling.

En anden ting der ville være interessant kunne være at indrage de jobsøgende også. Lytte til hvad deres behov er og hvad de gerne ville have fra deres jobcenter som Frederiksberg jobcenter gjorde den 9. januar på 08.15 Godmorgen.

Den måde kommunikationen fungere på i dag er i store træk at det udelukkende er mellem jobcenter cheferne rundt om i landet og det ikke i en tilstrækkelig grad at det rykker ved noget. Med det kendskab jeg har til den beskæftigelsesindsat der foregår rundt om i landet ærgre det mig at der ikke bliver sat fokus på ildsjælene der i dag findes i centrene, altså dem der har drivet, energien og er sultne efter at gøre den ekstra indsats og tænker ud af jobboxen.

Hvorfor er det udelukkende de dårlige ting ministeren går ud og, til tider med meget grove vendinger, skælder og smæller på hendes “medarbejderne” som allerede er maks pressede over de nye reformer der bliver proppet ned over hovederne på dem i flæng i øjeblikket, som de skal tilpasse sig under og formidle til de jobsøgende som jo kan høre ministerens utilfredshed med jobcentrenes indsats. Er det god ledelse? Er det måden at opbygge gode arbejdsforhold og tillid til medarbejdernes evner?

Hvorfor ikke fremhæve dem der gør det godt og på den måde sætte barren for dem der kunne gøre det bedre og opfordre dem til at lære og se på hvad de førende gør? Der er flere der gør det godt rundt om i landet, hvilket man bare ikke høre om. Hvorfor gør vi ikke det? Det må da godt nok være benhårdt at arbejde de steder hvor de gør det godt og laver resulter uden at få anerkendelse for det gode arbejde.

Jeg vil rigtig gerne høre fra jer der har gode oplevelser fra landets jobcentre og bede jer om at dele dem her under artiklen, for dem der gør et godt stykke arbejde fortjener da at få det at vide.

Det der dog ærgre mig allermest efter dagens møde i Beskæftigelsesministeriet er Mette Frederiksens manglende villighed, og ikke mindst tillid, til at se det enorme potentiale rigtig mange resourcestærke jobsøgende har for at skabe deres eget job. Hvis bare reglerne blev mere tilpasset situationen på dagens arbejdsmarked er jeg sikker på rigtig mange gerne ville gøre en indsats for at skabe noget selv. Jeg tror godt jeg kan sige, uden at have tal og statestikker på det, at vi nok aldrig før har haft så mange højt kvalificerede arbejdsdygtige mennesker stående uden for det danske arbejdsmarked som vi har i dag. Hvorfor ikke give de ildsjæle der har mod på at starte noget op selv bedre mulighed for at realisere det, og der med kunne deltage aktivt i at få skubbet gang i arbejdsmarkedet igen?

Jeg hører hvad du siger Mette Frederiksen og det ærgre mig på Danmarks vegne.

Har du en kommentar så del den her på siden til glæde for den næste læser.

Læs eventuelt også

Fremtidens Jobcenter – Deltag og giv din mening tilkende

Hvilken kommune er bedst at bo i som jobsøgende?

Jobsøgende – It sucks ikke at være i kontrol!

Beløn dig selv! Det er vigtigt som jobsøgende

Desperation er en dårlig parfume

 

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib  – Ejer og Community Manager på Ledigidanmark.dk
Foredragsholder og konsulent
Reib Consulting

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

11 Kommentarer

  1. Camilla Brobjerg

    Først vil jeg gerne takke dig for dit mod og din tro på at du kunne gøre en forskel ved at mødes med Mette Frederiksen i dag.

    Jeg bliver glad, når min kontaktperson på Karrierecentret præsenterer sig:
    “Hej Camilla, det er din yndlings jobcenter-medarbejder.”
    Hun kender mig så godt, at hun forstår mine frustrationer, og hun ved hvordan hun skal tackle dem.

    Det virker som om, at du, Niels, har større viden om og lyst til reformering af jobcentrene, end beskæftigelsesministeren har.

    Hvor ville jeg dog ønske, at hun ikke var så dumstædig/magtfuldkommen/besindig/konservastiv, så hun kunne se, at hvis hun havde lyttet og lært af dig, ville hun få en meget stor succes foræret på et sølvfad.

    Man skulle ikke tro, at nogen så det som en fordel, at de ansatte på jobcentrene og deres klienter lider under de nuværende forhold?
    Men det er desværre meget nemt at komme i tvivl.

  2. Ahn Andersen

    Det er kedeligt at høre, men godt gået, Niels! Hatten af for dig og din kæmpe indsats. Ærgerligt, at det ikke vagte genklang hos ministeren …

  3. Oxana Steen

    Kære Niels,

    Tusind tak for din store indsats! Det er ærgerligt, at ministeren ikke er lydhør over tanker og ideer fra de jobsøgende selv. Vi skal fortsætte med at banke på dørene og blæse i basuner for at overbevise politikkerne og andre folk inden for beskæftigelsesbrancen, at vi også har en mening samt inside-viden om jobsøgendes frustrationer, ønsker og behov, som ifølge min mening er en del anderledes end deres.

  4. Steen K Thomsen

    Hej Niels.

    Først og fremmest skal du have ros for alt det du gør – det er med til at give hele debatten et positivt folkeligt sigte – og det er hamrende vigtigt.

    Dog mener jeg der er et par steder du “går galt i byen”, selvom jeg er enig i din grundliggende kritik af systemet.

    Hvis Jobcentrene skal blive dygtigere handler det delvist om medarbejderne på Jobcentrene – men det er faktisk det mindste.

    Grunden til, at Mette Frederiksen bliver stramtantet (udover et åbenlyst talent i denretnig) er, at hvis hun virkeligt skal ændre på noget, så skal hun have flere penge til tid/rådgivning/uddannelse – og det får hun ikke.

    Langt vigtigere er det dog, at hun skulle stille krav til virksomhederne (offentligt som private) og det får hun aldrig igennem. Bare spørg alle de der er ledige, om de er enige i, at alle virksomheder i Danmark SKAL slå ledige stillinger op et bestemt sted og SKAL tage eks. 5 til samtale… Alle ville skrige, at forslagsstilleren var betonsocialist (hvilket jeg måsle er…?).

    Problemet er, at vi har et system der kun fungerer på 1 af minimum 3 parametre, som er i spil for den ledige:
    Den lediges rådighed/kompetencer
    Den lediges potentielle kompetencer
    Den lediges kommende beskæftigelse

    Det er de to sidste – udviklingen – der ikke virker på jobcentrene. Det er der nemlig ikke penge til (det er ikke sexet rent politisk) og det er forkasteligt systemtvang (altså den med kravet til virksomhederne).

    Men Mette Frederiksen kan måske ikke forestille sig, at vi kan forklare den danske befolkningen dette forhold…

  5. Jeg har modtaget denne kommentar fra Richard Strand på mail og han beder mig dele den med jer.

    Hej Niels

    Måske en ikke helt smart og lidt forudindtaget holdning, men din oplevelse med Mette F. kommer ikke bag på mig. En minister i sit elfenbenstårn, som de fleste andre ministre, gider grundlæggende ikke lytte til folk uden særlig politisk indflydelse. De træffer beslutninger på grundlag af egne behov for profilering og sikring af fremtidige poster.

    Du efterlyser vist nogle oplevelser med jobcentre? Her kommer min egen som jeg stadig håber ender godt.

    Jeg har været bosat i England i 4 år og dermed ikke i målgruppen for ledige som jobcenteret behøver bruge kræfter på. Er 62 med masser af erfaring både som leder og menig medarbejder. Jeg vil gerne arbejde til jeg bliver 70 og med politikernes holdning lige det vi har behov for i DK.

    Jeg henvendte mig i November efter hjemkomst til DK til mit lokale jobcenter i Solrød. Her blev jeg venligt modtaget, men tydeligt gjort klart, at jeg ikke skulle vente nogen form for hjælp af dem udover lidt råd og vejledning i min jobsøgning. Man mente, at jeg skulle glemme alt om at skrive ansøgninger på opslåede jobs. Citat: “Nej tag og skriv en masse uopfordrede ansøgninger, lavt et visitkort og gå ud og henvend dig personligt til firmaer du gerne vil arbejde for – så skal du bare se – i løbet af kort tid, så har du et interessant arbejde” Citat slut.

    Var det et godt råd? – Nej, intet firma vil acceptere sådan en fremgangsmåde som er en metoder brugt i 50’erne eller måske i 60’erne. Alle store firmaer slår en jernring om sig. De har naturligvis ikke tid til at alle mulige kommer og banker på døren, og der er forståeligt. Så kunne de jo ansætte folk til kun at tage sig af den slags afbrydelser i det daglige arbejde.

    Nå, men jeg tog fat i netværket og har talt med rigtig mange tidligere leverandører og bekendte fra min aktive tid som indkøbschef i diverse store dagligvarekæder. Det er endt med, at jeg rendte ind i en meget aktiv mand som havde solgt sit firma, og var i gang med at starte noget nyt op sammen med hans tidligere leverandør. Jeg fik tilbud om, at deltage i opbygningen ved at opsøge nye kunder. Løn kunne kan ikke give, men dække mine omkostninger og evt. lidt provision af salget. Inden jeg kom i gang med salget, hjalp jeg med opstilling af varer hos nye kunder fra hans tidligere netværk. Han fik åbenbart indtryk af, at jeg kunne håndtere opgaverne og selv fik han så travlt med de administrative opgaver. Han opfordrede mig til at gå til kommunens jobcenter igen og fortælle dem om mulighederne for et job på længere sigt.

    På jobcenteret skal man bestille tid til “audiens” for at bruge deres knappe tid. Det lykkedes og i mellemtiden inden det bevilligede møde, fant jeg via internettet frem til, at jeg skulle kalde mig en §10.2’er i en eller anden bekendtgørelse som jeg ikke kan finde længere. Paragraffen omhandler personer som ikke er medlem af nogen A-kasse, men søger job og har mulighed for alligevel, at få løntilskud.

    Mødet oprandt, men det skabte en del forvirring på trods af, at jeg har mit CV liggende i CV basen som det forlanges når man søger job selv om der ikke er nogen form for ydelser fra hverken kommune eller A-kasse. Man er åbenbart ikke vant til at tage sig af “den slags menneker”. Men da jeg nævnte §10.2, skulle jobkonsulenten lige slå det op og tilkalde hjæp fra sine kollegaer. Han vidste slet ikke noget om den slags, og kan kollegaer var lige så overraskede. Nå, men i en stille stund fryedede jeg mig over, at være medvirkende til at de lærte noget nyt.

    Den foreløbige ende på seancen blev, at jeg kan starte i jobpraktik i 1 måned og efterfølgende 3 måneders løntilskud på kr. 11.300 pr. måned. Hvor meget jeg så kan lokke arbejdsgiveren til at skyde i projektet er op til mig selv. Så alt i alt, så har jobcenteret altså levet op til sine forpligtelser til at hjælpe en borger selv om de skulle have hjælp.

    Hilsen
    Richard

  6. Søren

    Mette Frederiksen hun gør kun 1 ting, det er at tage imod ordre fra parti toppen, og så ellers udfører hvad hun for besked på.
    At tro man som almindelig borger har nået at skulle have sagt, eller få lavet om på er mildest talt ikke nået de spilder deres tid på politikerne. Skal du have gennemført nået, så skal det være når der er valg næste gang, lad være med at stemme på en politiker som ikke vil hjælpe, eller som ikke har lovet og holdt den linie som de gik til valg på sidste gang.

    Jeg har selv været med i politiske programmer, og det overrasker en hver eneste gang, hvor lidt de overhovedet gider interessere sig for den danske borger. Har du ikke magt, eller er ejer af en meget stor virksomhed, eller i det hele taget en person som har meget indflydelse i det danske land, på den ene eller anden måde, ja så er det faktisk håbløst, at komme igennem ændringer som rent faktisk virker.

  7. Hej Niels

    Ja, jeg kan jo ikke sige andet, end jeg ikke er overrasket – men det har vi jo talt om før.

    Inden det hele bliver en stor gang skæld up på de stakkels jobcentre, så vil jeg sige, at mange af dem ‘bare’ ikke har forstået at gøre deres eget arbejde mere spændende – og gøre en indsats for at ledige og andre berørte (langtidssygemeldte) kommer på deres rette hylde. Alt for mange er fanget i at forvalte den lov, der bliver presset ned over hovedet på dem – uden overhovedet at tænke ud af boksen. Det er sørgeligt.

    Vi kender allesammen efterhånden Ikast-Brande Kommune, som det ultimative eksempel på initiativ – og senest har jeg faktisk fået at vide, at Furesø Kommune også er aktive – meget aktive – på flere fronter (måske vi to snart skulle få arrangeret det møde deroppe 🙂 ).

    Anyway: Når så det er sagt, så vil jeg også lige understrege, at mit eget Jobcenter Høje Tåstrup virkelig er ok. Da jeg for snart et par år siden var nærmest dødelig syg – og ikke kunne forlade hospitalet i over 3 måneder, var der overhovedet ingen mistænksomme spørgsmål, der blev stillet. Jeg fik altid ‘follow-up’, når jeg havde haft telefoniske samtaler med dem omkring min situation – og jeg blev på ingen måde presset til at komme ‘op og i gang’ :-)) :-))! Jeg oplever nu – som ledig – heller intet pres – måske ville jeg egentlig ønske de var lidt mere aktive! Jeg kommer til møder – afleverer mine ting – og senest fik jeg at vide, at det måske var en idé, hvis jeg søgte noget virksomhedspraktik! Ikke lige den ultimative løsning for mig, der efter 31 år på arbejdsmarkedet måske synes jeg har rigeligt med virksomhedspraktik. Jeg er også berettiget til løntilskud – men altså: Jeg synes det er mere relevant at fokusere på at finde det job, hvor jeg kan være indtil jeg skal pensioneres – om rigtig mange år. Jobstabilitet har hovedfokus for mig nu!
    Men som sagt: Jeg har altså et Jobcenter, der IKKE presser unødigt….Og det kan jo være både godt og ondt. Tænker iøvrigt også: Hvis vi ikke kan tåle de udfordringe, som Jobcentret – egentlig – skal give os, hvordan skal vi så kunne klare udfordringerne på arbejdsmarkedet? Prøv at brug det positivt og aktivt :-))
    God weekend
    Pia

  8. Britta G Pedersen

    Godt forsøgt Niels 🙂 VIRKELIG GODT FORSØGT!!…men det er altså David (de ledige)mod Goliat(økonomien og stive systemer).
    Men en stort TAK til dig for at forsøge!
    Man ser desværre, at når der er småt med pengene bliver der også desværre småt med det menneskelige hensyn. Det er i sidste ende kroner og øre der tæller (uanset hvilke ord man pakker tingene ind med), ikke folks situationer ( i hvert tilfælde ikke hvis det koster!)

    Jeg har kun positive oplevelser i mødet med mit Jobcenter og min kontaktperson. Jeg møder kun villighed til at ville hjælpe.
    Jeg oplevede nogle fortravlede og frustrede personer på jobcenteret, der SÅ gerne ville hjælpe, men havde lige så svært ved at finde den rette hjælp igennem junglen af stive regler, manglen på jobtilbud m.m.
    En rigtig positiv oplevelse var dog lige i min situation, at jeg fik et stillingsopslag på et rotationsjob med hjem ( en stilling der var lige mig!.
    Jeg søgte stillingen, og skisme om jeg ikke kom til jobsamtale 🙂 Desværre fik jeg ikke jobbet. Det er ret svært at få foden indenfor i andre brancher, når der også går så mange arbejdsløse der. Men alligvel vil jeg se den oplevelse som en meget positiv oplevelse.

    Jeg ved ikke, hvad der skal til for at politikkerne vil lytte til de folk, der netop er “forsøgskaninerne” på de mange nye tiltag og regler. Det er jo ikke politkerne selv, der mærker effekten, da de jo ikke er arbejdsløse. Hvorfor er det så svært for dem at virkelig lytte og handle ud fra til lediges feedback på effekten af reglerne og systemet, der bliver lavet?
    Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan det er at være politiker i dagens Danmark, men jeg syntes, at der bliver længere og længere afstand mellem politikerene og den alm. befolkning. Så uendelig trist!

    Bare nogle strøgtanker fra mig! Håber alle ledige holder hovedet overvande trods deres situation, og ikke give op overfor håbløsheden!

    God weekend til alle!
    Britta

  9. lone bording

    sad i møde med kommunale røde partier og LO forleden – de sagde jibcenter formidler ikke job – de sender alle til privat aktør der sender videre i jobpraktik og så tilbage til privat aktør – for hver transaktion får kommunen refusion – privat aktør en deltager til deres passive “vejledning” 56.000 pr deltager og jobpraktikken får gratis fejekoste og kaffebryggere – vi kalder det den gyldne aktiverings -trekant – der er ingen jobskabelse – kun få uddannelsestilbud – syge trækkes i langdrag på kontanthjælp – nu skal førtidspensionister under 40 og fleksjobbere ind i samme mølle – oven i den skandale har kommunen fyret alle daglige ledere og skabt yderligere en bureaukratisk overklasse på rådhuset der er steget i løn har fået ny tøjstil og hele tiden er på dyre lederkurser – i dag er det sjældent at personale brugere pårørende forældre ser en ansvarlig leder – som lektor på Århus Universitet skrev i kronik for et par år siden:” vores ledelse spiser adjunkter til frokost og skider dem ud som bureaukrater”

  10. Susanne Rubech Romme

    Kære Niels,
    ja, store forventninger kan give store skuffelser!
    GODT forsøgt, og meget, meget ærgerligt at Fru Frederiksen ikke tog imod det, du kunne bidrage med, med kyshånd!

  11. Jeg har også oplevet hvor lidt en jobsøgende har at skulle have sagt. og vil gerne inspirere alle jobsøgende til at være særlig forsiktig i omgangen med Jobcentret.

    Første gang.

    Da et aktiveringsaktieselskab blev sur på mig og indgav falsk anmeldelse for brud på Dagpengelovens rådighedskrav, afviste Jobcenter chefen (dokumenteret iflg. mødereferat) at jobcentret kunne behandle min klage over firmaets dementerede usandheder. Han sagde han ikke måtte hjælpe.

    Anden gang.

    Da Arbejdsmarkedsstyrelsen efterfølgende meddelte Jobcentret var rette klagemyndighed bad jeg Jobcenter chefen behandle min klage hvorefter han, i strid med tilgængelig dokumentation og sund fornuft, påstod at jeg på det refererede møde med ham skulle have aflyst den to gange fremsendte skriftlige klage over firmaets falske vidnesbyrd.

    På min opfordring om dokumentation for Jobcenter chefens usædvanlige og ulogiske påstand, svarede endnu en ny deltager, denne gang kommunens chef jurist, at hverken Jobcenter eller tilsynsmyndighed ville besvare yderligere henvendelser.

    Det mente jeg ikke var i orden og sendte derfor en skriftlige fremstilling af forløbet til beskæftigelsesministeren der videresendte til Arbejdsmarkedsstyrelsen der er ansvarlig for tilsyn med Jobcentre. Svaret blev derefter.

    AMS første svar:

    Leverede AMS seniorkonsulent EHH som takker for ulejligheden med at skrive og fortælle om mine oplevelser og fremsætte forslag, men siden henvendelsen ikke indeholder forslag er jeg stadig i tvivl om hvad EHH egentligt har svaret på….

    Gentagelse.

    Det fik mig til at skrive og spørge, om det ikke var en fejl, når jeg nu havde ulejliget mig med at skrive om så alvorlige svigt.

    Nyt ikke svar.

    Og det må have været en fejl seniorkonsulenten havde begået, for kort efter ankom endnu en skrivelse fra AMS, denne gang underskrevet af fuldmægtig CLR, som frimodigt påstår at ville svare på mine henvendelse.

    CLR har tidligere leveret noget så sjældent som vejledning ved at oplyse, at netop Jobcentret var rette myndighed til behandling af klage angående aktiverings firmaets dementerede usandheder. Derfor håbede jeg naturligvis at sagen nu var i hænderne på en kompetent og duelig medarbejder, især fordi Jobcenter chefen, overfor centrets tilsynsmyndighed havde dækket over den første dokumenterede usandhed med en ny dokumenteret usandhed.

    Ak

    Men desværre forholder CLR sig, hverken direkte eller indirekte til indholdet eller blot dele af indholdet i min henvendelse, men koncentrerer sig udelukkende om andre forhold og tidligere korrespondance.
    CLR slutter lakonisk med at oplyse, at på grund af travlhed kan jeg ikke forvente svar på fremtidige henvendelser, hvilket vanskeligt kan betegnes som en forringelse af det der måtte være tilbage af min retssikkerhed, al den stund min henvendelse ikke blev besvaret, – – – to gange!
    Til sidst har jeg lyst til at sige til Claus Hjort Frederiksen, der startede “de ledige er dovne” kampagnen september 2006. Tak CHF tak ad helvede til!

Skriv en kommentar