Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

1 mar 2013

Hvilken kommune er bedst at bo i som jobsøgende?

/
Skrevet af
/
Kommentarer8
/

Niels ReibJeg sidder og tænker på hvordan pokker det er muligt at man rundt om i Jobcentrene håndtere jobsøgende borgere så forskelligt, på trods af de i Jobcentrene har de samme rammer at arbejde under, med mindre de tilhøre en fri-kommune.

Da jeg for nogle uger siden sad og så meningsmaskinen på Lorry hvor emnet var networking, kom der et indslag med Jobcenterchefen fra Hillerød kommune.

Se indslaget på Lorry

Jobsøgende i Hillerød er hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet

Stine Hollendsted, som hun hedder, fortalte lidt om hvorfor Hillerød Kommune var blevet udnævnt til den Kommune i landet der var bedst til at hjælpe, ikke kun deres jobsøgende borgere, men i den grad også kommunens virksomheder.

Efter jeg så det indslag tog jeg kontakt til Stine fordi jeg da rigtig gerne ville høre mere om, hvad der ligger bag disse resultater. Det udmøntede sig i at jeg i mandags tog en tur til Hillerød og mødtes med Stine.

Det viser sig at de i Hillerød har vægtet kontakten til de lokale virksomheder højt de sidste 2-3 år og det er noget de jobsøgende borgere i Hillerød lige nu høster frugten af. Kommunens netværksbaserede tilgang har været med til at skabe langt tættere relationer til de lokale virksomheder i Kommunen. Det vil sige at virksomhedskonsulenterne i Hillerød Kommune i dag har nære kontakter til virksomhederne og der med et godt kendskab til deres behov omkring nyansættelser og derved er de jobsøgende i Hillerød kortere tid i ledighedssystemet i forhold til andre kommuner.

Hvorfor er det ikke sådan noget man høre om i medierne og ikke mindst fra Mette Frederiksen, når hun på skærmen siger hun ikke er tilfreds med jobcentrenes indsats. Ville det ikke klæde hende at fremhæve dem der gør det godt, i stedet for at skære alle over en kam, så også vi som jobsøgende kan få øjnene op for at der rent faktisk er nogle, af de ellers så udskældte Jobcentre, som rent faktisk gør en indsats og laver gode resultater.

Jeg ved jeg har nævnt dem før, men I Ikast-Brande har de jo lavet ‘Jobboxen‘. En form for et åbent Jobcenter hvor man som jobsøgende dagligt kan komme og få sparring, hjælp og inspiration til jobsøgningen. Der er mulighed for at deltage i kurser af forskellig art, samt komme til foredrag. Dertil er det også muligt for kommunens virksomheder at komme og få hjælp til de ting der måtte være akutte i forhold til ansættelsesforhold og meget andet. Denne form for åbenhed, og ikke mindst tilgængelighed, er noget mange Kommuner og Jobcentre kunne lære meget af, og måden Ikast-Brande har valgt at gøre tingene på har da også givet genlyd rundt om i Danmark. De har jævnligt besøg fra andre Kommuner, som gerne vil kigge dem lidt over skulderen og lære af dem.

Jeg ved der er flere Jobcentre der gør en god indsats for at hjælpe jobsøgende videre, vi hører bare ikke om dem… Hvorfor gør vi ikke det? Derfor vil jeg da rigtig gerne være med til at fremme de gode historier og initiativer der er derude, så hvis du kender til initiativer andre steder i landet så skriv endelig en kommentar under artiklen med henvisning til Jobcenteret/ Kommunen.

Mere åbenhed mellem Kommunerne

Den 8. januar i år faciliterede jeg den første virtuelle sparring mellem et Jobcenter og jobsøgende. Jobcenter Frederiksberg fik halvanden times kick-ass sparring fra deltagerene på hvad de som Jobcenter kunne gøre anderledes og bedre i forhold til deres temamøder. En åbenhed som jeg savner i det offentlige og specielt mellem kommunerne. Det er som om de alle sammen selv vil opfinde den dybe tallerken og bruger en hullens masse penge på det, i stedet for at snakke sammen og lærer fra hinanden.

Det har resulteret i at jeg, sikkert når du sidder og læser dette, hertil formiddag står for at faciliterer en sparring mellem 3 forskellige Jobcentre i håb om de vil kunne inspirere og lærer af hinanden. En erfaring jeg glæder mig meget til at kunne tage med når jeg i næste uge skal mødes med Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.

Jeg har her fundet opgørelsen fra LO på Jobcenterindex hvor du kan se hvordan dit lokale Jobcenter rangere, og hvor længe deres jobsøgende borgere er i systemet, i forhold til resten af landets Jobcentre.

Del dine tanker og kommenter her på siden til inspiration og glæde for andre læsere.

Læs eventuelt også

Fremtidens Jobcenter – Deltag og giv din mening tilkende

Kold Kafka og varme hænder på Jobcenteret

Ud af krisen: Er vi bange for nytænkning og “anderledes”?

Jobsøgning 2.5

Jobsøgende på ondt og godt

 

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib  – Ejer og Community Manager på Ledigidanmark.dk
Foredragsholder og konsulent
Reib Consulting

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

8 Kommentarer

  1. jette randrup

    Som jobsøgende i Herning, værdsætter, og udnytter jeg at Ikast Rådhus kun er 10 km miod øst.
    Sparring, foredrag og kontaktorienterede medarbejdere.

    Slår gerne på tromme for attituden.

    Ved seneste pligtmøde på “eget” jobcenter foreslog jeg konsulenten at Han selv gik på LinkedIn. Det skulle jeg ikke blande mig i.

    Så i næste uge Har jeg en aftale, igen, i ikast.

  2. Det er positivt at Hillerød gør sig at støtte lokale virksomheder – nok en selvfølge for mange. Det har de mere eller mindre gjort i mange år – se nu bare på “Medical Valley”. I 1995 blev der gjort forsøg på at få “European Horse Park” til Hillerød, med Universitet, hospital, gymnasium, træningsfaciliteter og “lægehelikopter”. Jeg kan ikke lige huske, hvorfor projektet blev skrinlagt.

    Så er det med at få de positive historier implementeret og til at smitte af på en folkelig mistillid til Hillerøds sagsbehandling og til flere års kraftige besparelser på bl.a. børne- og ungeområdet.

    Det tror jeg der er potentiale for – atså med de gode historier og en forvaltning, der er vilig til at lytte og tænke nyt.

    Løsningen er det brede samarbejde, der kunne starte med den positive jobskabelsesudvikling, der kan blive bedre endnu med mere samarbejde og netværk mellem Jobsøgende, virksomheder, uddannelsessteder og Jobcenter (kommunen). Der skal også være mere samarbejde regionalt og nationalt.
    Her skabes hurtigere forbindelse mellem kompetencer og behov, der skabes ideer og muligheder, der skabes det man måske kunne kalde forventningsafstemning, hvor ønsker og drømme (innovation og udvikling) formes i vidensdeling.
    Jeg tror det på sigt skaber mere tillid mellem mennesker og til kommune og til virksomheder. Tillid, fællesskab og sammenhold i nærmiljøet skaber på sigt bedre sagsbehandling og positive tendenser i form af mindre hærværk, vold og kriminalitet.

  3. Charlotte Vestrup

    Hej Niels
    Var på dit morgenmøde i november hvor jeg stadig var ansat på Jobcenter. Nu efter blot 2 mdr. I det private med øjne ind på jobcenteret forstår jeg kritikken. Jeg ser nu på tre jobcentre udefra og ser det samme mønster. Fokus på proces og ikke på resultater. Hverken i forhold til servicering af borgere eller virksomhederne. Det er ikke en kritik af medarbejdere eller ledere, men alt for lidt politisk fokus på resultaterne. Se på hvad der virker, der bruges enorme summer på at evaluere gode projekter på baggrund af resultater ” gør som de bedste” men ingen af de resultater bruges i virkeligheden eller i politisk sammenhænge. Så enig i at tage “Best practise” og kom så igang.
    Aller vigtigst tror jeg dog vil være at mellemlederne får fokus på resultater og ikke alt mulig andet (pis).
    Tak for dit engagement og håber du har fået job:-)
    Vh. Charlotte

    1. Hej Charlotte,
      Jeg er helt med på hvem du er og hvor du kommer fra 🙂
      Det var en fantastisk seance vi havde på mødet du deltog og kiggede med over Karinas skulder, som jo efter det morgenmøde var så fantastisk at lande det der tilsyneladende skulle blive et drømmejob for hende 🙂

      Der er ingen tvivl om at der skal ske nogle ting og der er ting der skal gøres anderledes hvis Jobcentrene skal kunne være med som situationen på arbejdsmarkedet er i 2013. En af de ting jeg fremadrettet vil er at få Jobcentre til at vidensdele, og det skal ikke kun være på ledelsesniveau. Men indrager medarbejderne, giver dem medbestemmelse og samtidig indrager brugerne af de lokale Jobcentre.

      Hertil morgen faciliterede jeg en sparring mellem 3 forskellige Jobcentre, hvilket var fantastisk og helt klart noget jeg vil tage med når jeg på onsdag skal mødes med Mette Frederiksen.
      Så nu bliver mit næste skridt på den bane at tilbyde denne ydelse til alle Jobcentre og også give dem mulighed for at få sparringer fra jobsøgende.

      Det er tid til at vi får gang i dialogerne rundt omkring og høre på hvad behovet er også fra de jobsøgende.
      På jobfronten sker der snart ting og sager 🙂

  4. Søren

    Det fungerer lidt ligesom en virksomhed vi har Regeringens toppen som laver reglerne og bestemmelserne for alle andre. De sender det hele videre til Jobcenteret, som så skal overholde hver lille punkt som politikerne og Ministeren har kogt sammen.

    De ledige i de mange Kommuner vi har Danmark, gives så herefter en forskellig behandling, da hver Jobcenter tolker reglerne forskelligt, eller i bund og grund ikke kender dem selv godt nok, og er usikker på hvordan man skal tackle dem i den almindelige hverdag, når ledige henvender sig for at få hjælp.

    Jeg kan sagens forstår, hvis Mette komme med kritik af jobcenter situationen, hvor hun har nedsat en styrelse som skal kulegrave hele beskæftigelses systemet.

    Jeg hører hele tiden de samme problemer komme frem hver uge.
    Det handler om at virksomhederne ikke lægger stillings annoncer ud, imens de klager over ledige ikke søger hos dem. Så har vi jobcenter medarbejdere som giver virksomhederne dumpe karakter, fordi de mener virksomhederne lyver i de forskellige medier over at de har haft dialog med Kommunen og jobcenter afdelingerne.

    Hvad der er op og ned er snart ikke til at vide, men det er da tydeligt, er der er mange problemer i hele systemet.

    De ledige forstår ikke hvorfor de hverken hører nået fra virksomhederne, eller jobcenteret, eller de mange ansøgninger som de har sendt ud på kryds og tværs. Så her kører tingene også bare i ring, uden der sker så meget fremgang.

    Jobnet.dk skulle have været en såkaldt guldgruppe for de ledige, men det er tydeligt blev en sovepude for alle partner som hverken giver nogen positive oplevelser, eller en følelse af der er mennesker bagved de stillinger som har været slået op der.

    Jobindex har været meget fremme i medierne med forskellige løsninger som at virksomhederne skal have standardiseret deres annoncer ud til masserne på nettet, og ikke gå direkte ud og klager til øst og vest over hvad for et jobcenter eller ledige de ikke kan få fat i.

    TV2 news mener der er 9000 ledige stillinger og DR1 mener der er 9400 stillinger som ledige ikke har kunne finde og søge, selvom virksomhederne har holdt sig fastspændt i, at de ledige ikke vil søge dem.

    Fagforeningerne råber alarm, da de stillinger aldrig er kommet i deres hænder, de har simplehen ikke hverken hørt eller set nået fra virksomhederne. Så deres såkaldte akutjob teams har ikke rigtigt kunne arbejde videre med dem, ud til de ledige, via nyhedsbreve og direkte dialog.

    Idag læser jeg så, at mange firmaer nu er ved at trække i land igen, og indrømmer de slet ikke har været gode nok til at få fat i jobcenter, fagforening, og de ledige selv direkte via Internet jobportaler som jobindex, og jobnet.dk.

    Der trænger virkelig efter min mening til at blive strammet voldsomt op i hele processen, for ellers bliver det bare ved med at kører i ring for alle som har en eller anden part i det system.

    Det værste er nok, at de fleste Kommuner selv ikke har sat sig ind i, hvad det kræver, at hjælpe med at finde jobs i deres egen Kommune. De har mange flotte titler som virksomheds konsulenter, jobvejledere, sagsbehandlere og mange flere i rækken. De drives desværre bare ikke som en privat organisation, hvor de frit kan gøre som de vil, så der kan ske fremgang. For meget bøvl og for lidt handling er som regel resultatet.

  5. Mark Larsen

    Interessant artikel, jeg ville ønske jeg havde haft noget i stil med det jobcenter i Ikast Brande. Som ledig i Københavns kommune kan man hurtigt komme til at føle sig som en brik i et spil, hvor andre aktører fanger dig bare for at tjene penge.

    Da jeg blev ledig var mit største problem at sætte ord på mine kompetencer, i den forbindelse ønskede jeg mig massiv sparring omkring samme. De kurser osv der er for ledige varer en dag. Problemet var at jeg ønskede daglig konkret sparring om ansøgning CV osv. Det har taget mig over 1½ år at finde disse selv.

    Min anden aktør har ligeledes kun et dages kurser, jeg fik via en bekendt anbefalet en anden aktør en den jeg har da de havde et flere ugers kursus om jobsøgning CV osv, lige det jeg ønskede, men da jeg er overgået til anden aktør skal der var sagsbehandlingsfejl eller lignende til for at jeg kan skifte.

    Det er 3 gang at jeg har en seriøs ledighedsperiode og jeg må sige, at den måde det offentlige håndterer ledige på er under al kritik. Det er et stift rigidt og ufleksibelt system der ikke handler om at få ledige i arbejde men om at spare penge.

    Her kommer jeg så egentlig til den helt konkrete problemstilling. Som du skriver kigges Hillerød over skuldrene med deres tiltag, men det koster penge !! Og hvis ledelserne i de andre kommuner ikke har den strategiske og visionære tilgang til aktivering som Hillerød har, så faldes der tilbage i den gode gamle trummerum som de alle kender.

  6. Kent Witt-Frost

    Jeg synes primæt jobcentrene skulle fascilitere forbindelse med virksomheder. Jeg tror det er meget nemmere for virksomheder at tro/stole på et kendt ansigt (jocenter agent), der siger god for en person, i stedet for nok en person der tropper op og påstår de er så og så gode til dit og dat.
    Men det eneste jeg personligt har oplevet fra Jobcentret er den kammeratelige samtale om at nu er man nået så langt i ledighedsforløbet.
    Det er iøvrigt Kolding jeg snakker om her.

Skriv en kommentar