Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

15 feb 2013

Fremtidens Jobcenter – Deltag og giv din mening tilkende

/
Skrevet af
/
Kommentarer47
/

Niels ReibHvordan kommer fremtidens Jobcenter til at se ud og hvordan kan vi være med til at fremtidssikre den danske beskæftigelsesindsats? Som jeg ser det er håndteringen af beskæftigelsesindsatsen rundt om i landet lige så forskellig som dag og nat.

Fremtidens Jobcenter

Når man høre om folk der bliver mødt med af jobkonsulenter hvis eneste interesse er at få sat hak i de diverse felter i deres systemer om at den pågældende jobsøgende har gjort det der skal til for at være i systemet og så ellers sender folk ud af døren igen uden nogen form for sparring eller anden form for dialog eller engagement. Selv har jeg heldigvis aldrig oplevet denne fornemmelse af kontrolmøde når jeg har haft møder med min jobkonsulent. Hun kender min historie og samarbejdet med mig for at kunne give mig de bedste redskaber fremadrettet.

Hvordan kan det være at man som jobsøgende skal have så forskellige oplevelser med “systemets ansigtet”?

Jeg mener at alle jobsøgende burde modtage den samme service fra jobcentrene lige meget hvor man er tilknyttet. Allerede her er der måske nogle som tænker hvilken service?

Jeg ved ikke om du så ‘Gintberg på kanten‘ for nogle måneder siden hvor han besøgte Ikast-Brande Kommune. Jeg kan stadig få et smil på læben over klippet hvor Gintberg møder Carsten Kissmeyer på Borgmesterkontoeret og føler sig nærmest som i hænderne på en sælger…

Jeg kan rigtig godt li den tilgang de har i Ikast-Brande til håndteringen af deres jobsøgende. De åbnende den 4. december op for deres åbne jobcenter ‘Jobboxen‘, hvor deres jobsøgende borgere dagligt har mulighed for at komme og få sparring og hjælp med jobsøgningen, der er mulighed for at låne computere og tilmelde sig forskellige foredrag og kurser. Dertil skal det også siges at virksomhederne i Kommunen også kan benytte sig af Jobboxen og henvende sig skulle de have erhvervsrelaterede spørgsmål.

Det initiativ synes jeg er noget af det bedste jeg har hørt om og så er det ikke mindst tidssvarende og en måde at bringe Jobcenteret ind i nutiden og fremtiden.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra jer hvad I oplever til jeres møder i Jobcenteret på en konstruktiv og fremadrettet måde.

Hvis I vil være med til at skabe fremtidens Jobcenter, hvad skulle det så kunne levere?
(skriv din kommentar her under artiklen)

  • Hvad skulle det så kunne tilbyde og gøre for at hjælpe og støtte bedre?
  • Hvilke aktiviteter kunne I have glæde af fra et Jobcenter?
  • Hvilke kompetencer ville I ønske konsulenterne skulle have som minimum?
  • Hvad skal der være mere af?
  • Hvad skal der være mindre af?
  • Hvor kunne man optimere set med de jobsøgenes øjne?

 

Tænk helt ud af boksen, hvad er dit behov når du er en del af beskæftigelsessystemet, og skriv dine tanker og idéer til hvordan Fremtidens Jobcenter kunne komme til at se ud.

Kommenter i feltet herunder så vi kan få samlet så mange konstruktive tiltag som muligt.

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib  – Ejer og Community Manager på Ledigidanmark.dk
Foredragsholder og konsulent
Reib Consulting

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

47 Kommentarer

  1. Niels: Der er et nøgleord: Respekt! Det gælder både fra Ministerens side og for den måde, som mange bliver behandlet af deres jobcenter på. Fordi vi er ledige er vi ikke undermennesker, hviklet statistikken om, at der aldrig har været så mange veluddannede ledige før, også tydeligt viser. Alle kan blive ledige – det er ikke en sygdom, der rammer en bestemt gruppe….

    1. Lone Koch

      Kære Niels. Tak for din indsats for os der nu er ledige, og jeg håber at Mette Frederiksen vil tage godt imod dig og vores/dine input. Faktisk havde jeg skrevet en større novelle om skidt/godt og nye input. Men så læste jeg om Ikast-Brandes håndtering af deres jobsøgende: “Jobboxen”. Det må være den ultimative løsning. Den løsning indeholder alt hvad jeg har efterlyst og kritiseret i Guldborgsund Kommune. Jeg har nærlæst flere af de andres kommentarer, og eer ganske enig med dem.
      Inviter Mette Frederiksen på et besøg hos Jobboxen, sammen med en ledig, og bagefter en tur til Guldborgsund Kommune, eller en anden kommune. Så er jeg sikker på at Mette ikke er i tvivl om forskellen, og hvor hun rent politisk kan gøre en forskel. Held og lykke med mødet, og jeg ser frem til at læse artiklen efterfølgende. Mvh Lone Koch

  2. Charlotte Kokborg Pedersen

    Kære Niels. Først tak for et fantastisk initiativ.
    Jeg oplever at de kvartalsvise møder på mit jobcenter er spild af tid – desværre – der er ingen ny information, det er nøjagtig det samme jeg har fået oplyst på møde 1 som på møde 3, sågar den samme person der er indkaldt som fortæller om mulighederne i Ballerup kommune, samt de helt samme muligheder der bliver tilbudt, hvilke er for ledige håndværkere, ikke så relevant, når størstedelen af dem der er til stede er kontoruddannede. Møderne er berammede til 2 timers varighed, men efter ½ time er de færdige. De tilbyder dog altid at man kan tale med en rådgiver såfremt man har behov for dette, det er bare at komme forbi eller ringe for en aftale. Dette tilbud ville jeg gøre brug af, så ringede til dem for at lave en aftale, blot for at få oplyst at jeg ingen rådgiver havde (har ikke været ledig længe nok), jeg bad så om at få en aftale med en der kunne hjælpe mig med en praktikplads, da jeg havde flere spørgsmål, hvilket ligeledes var umuligt, jeg kunne sende en mail, så ville jeg få svar indenfor 14 dage. Jeg blev noget forundret over de modstridende oplysninger her, og fandt det utrolig ufleksibelt og nedslående. Mener det burde være muligt at have en konsulent/rådgiver samtale såfremt man har behov for det og uanset hvorlænge man har været ledig, det hænger da ikke sammen, at man skal vente med at gøre en indsats for de ledige, til det er lige før de ryger ud af dagpengesystemet.
    Jeg vil foreslå at jobcentrene ved de 3 måneders fællesmøder, kunne inddele os i forskellige workshops: eks. 1. Jobsøgning/cv med sparring og hjælp til det. 2. Hvordan ringer man uopfordret til virksomhed. 3. Diverse, som kunne være struktur på sin dag, netværk og generelle spørgsmål omkring hvad man har af muligheder, hvad man må.
    Føler slet ikke de er gearede til den store mængde ledige + de er utroligt bagud mht. medier og systemer samt manglen på kontakt til virksomheder for at finde egnede match via vores tvungne cv´er på jobnet, forstår slet ikke idéen med, at vi skal have dem liggende der, ingen kigger nogensinde på dem ergo det bliver ikke brugt til noget som helst.
    Ja det kan virkelig lære noget af Ikast-Brande faconen 🙂

  3. Anne Mette Wennerwald

    Hej Niels

    Ja endnu et godt initiativ fra din side.

    Min helt klare holdning til jobcentrene er og har været længe, at jeg synes ikke dagpengemodtagere hører hjemme under denne instans. Jeg går ind for at jobcentrene er for bistandsklienter, og a-kasserne er for dagpengemodtagere, da der er alt for meget usikkerhed om, hvem der gør hvad. Hvorfor skal man ind og trykke på en knap på jobnet en gang om ugen, når man alligevel er aktiv jobsøgende og tjekker alle stillingsopslag ud, og hvorfor kan den knap ikke sidde på a-kassens hjemmeside, når man alligevel skal ind og skrive på, hvilke job, man har søgt og tjekke det post, som de har lagt i ens postkasse. Hvordan det helt praktisk kunne ændres er op til politikerne, da jeg ikke er helt inde i, hvor meget a-kasserne støttes af staten (eller om de er 100% privatejede), men hvis man sparer en masse ved at gøre jobcentrene mindre (unskyld men jeg stemmer altså ikke rødt Mette), kunne det være, de penge skulle bruges til at gøre a-kasserne større med flere medarbejdere, da de så får flere funktioner. Hovedsagen er at processerne er alt for bureakratiske og firkantede, som de er i dag, og for mange funktioner varetages dobbelt eller slet ikke, så vi har brug for en forenkling, så alle dagpengemodtagere bedre kan hitte ud af det.
    Tak fordi jeg fik lov til at lufte min mening.

  4. Susanne Wodickh

    I forhold til mødet med jobcentre, så vil jeg pege på flere ting:

    1. Mere generel medmenneskelig respekt for den enkelte. For det meste er jeg blevet talt pænt til, men jeg har også været ude for nogle, hvor jeg virkelig må undre mig. Hvorfor tale ned til mig på den måde?
    2. Mere individuel fokus på den enkelte og vores kompetencer. Det er som om ordet løntilskud bliver sagt i hver anden sætning. Måske er løntilskud ikke lige vejen frem for mig. Måske ville jeg stå mig bedre i konkurrencen med et opkvalificerende kursus. Så: Drop den evindelige snak om løntilskud og lad jobcentrene være mere åbne over for, at man kan få et opkvalificerende kursus. Min oplevelse lige nu er desværre, at det er en kamp at få igennem – også selv om jeg er velargumenteret og realistisk.
    3. Få nogen til at se på de skide it-systemer!!! Jeg er røget forkert og rundt og glemt. Eneste undskyldning er, at jeg må forstå, at deres it-systemer ikke er optimale. Senest er jeg i øvrigt blevet glemt på grund af en flytning. “Men det må jeg da nok kunne se, ikke er nemt for dem.” Øh, mange tak! Og her er vi så tilbage til respekten.

    Ud over det så lyder Ikast-Brande-modellen perfekt. Kast den efter Mette Frederiksen. Du har min støtte og stemme!

  5. Camilla Brobjerg

    Jobrotation i beskæftigelsesministeriet.

    Mette Frederiksen har ikke sat sig ind i jobbeskrivelsen for de ansatte på jobcentrene og hun har ingen erhvervserfaring at trække på, derfor er hendes tilgang rent hypotetisk.
    Og de 2 instanser bruger unødigt mange ressourcer på at kritisere hinanden.

    Gør op med kun at tænke i sanktioner – vi har brug for at blive belønnet af og til.
    En tidligere kollega i Irma får sin løn modregnet i sin syge ægtefælles kontanthjælp.
    Hvorfor skal hun straffes for at arbejde?
    Bør ordinært arbejde ikke til hver en tid belønnes frem for at blive sanktioneret?

    Dagpengereglerne trænger til en revision jvf. http://jyllands-posten.dk/indland/article5205779.ece?service=printversion
    Dem, der er på højeste dagpengesats skal have +130 kr/time, hvis de ikke vil sættes ned i sats efter 3 mdr.
    Men mange arbejdsgivere tilbyder en timeløn, der ligger på 100-130 kr.
    De klynker over at de ikke får tilstrækkeligt med ansøgninger fra danskere.
    Dagpengemodtagerne bliver stemplet som dovne og forkælede – men fejlen ligger jo i dagpengesystemet.
    Mange glemmer at der ikke skal svares arbejdsmarkedsbidrag på 8% af dagpengene samt at man højst kan få 80% af sin løn i de forudgående 3 mdr. i dagpenge. Derfor kan et arbejde til 110 kr i timen blive meget dyrt for den ledige.

    Det er uklogt at erkende, at dagpengesystemet er fuld af fejl, når man i samme åndedrag nægter at rette bare nogle af uoverensstemmelserne:

    http://www.b.dk/politiko/regeringen-vil-ikke-fikse-systemfejl-i-dagpengereglerne

    Skær ned på virksomhedspraktik og løntilskud – det nedgør de ledige (navnlig når der ikke er kontrol med om arbejdsgiverne følger reglerne på området. Her kunne der med fordel tænkes i flere sanktioner. )
    Disse ordninger lærer arbejdsgiverne at de ikke skal betale fuld pris for arbejdskraften.
    Det er ligesom med alle de forskellige deal-tilbud på restaurantbesøg mv. – forbrugerne vil ikke længere betale fuld pris. Mange restaurationer må lukke eller slække væsentligt på kvaliteten for at holde prisen nede.

    Der bruges millioner af kroner på kriminelle (unge) samtidig med at der skæres kraftigt i hjælpen til de handicappede børn og unge.
    Det er uklogt, for der er nok et større erhvervspotentiale i de handicappede end i de hårdkogte kriminelle teenagere.

  6. flemming

    Fremtidens jobcenter bør jævnes med jorden. jeg tror det var Clement jeg engang hørte udtale i “Debatten”: ” at hvis jobcenteret ikke fungerede – hvorfor så ikke nedlægge det ?”.

    HELT præcist sagt…….

    Sml. du med en privat virksomhed som heller ikke fungerer- bliver den lukket. Ganske enkelt og ligetil.

    Når vi så har lukket disse centre ned- kommer der en opgave at finde ud af: hvad så nu ?

    Hvad skal komme istedet for ?

    Måske skal virksomhederne mere aktivt ind i at skabe fysiske og on-line forums hvor jobsøgende kan “chatte” og tale med de folk som sidder i vrik. og skal finde nye medarbejdere.

    Allered nu er linkedin jo et genial mødested for den jobsøgende og arbejdsgiveren. Her kan man hurtigt komme i kontakt, mødes og komme et skridt videre i processen

  7. Camilla

    Undlad at belære borgerne om, at hvis de ikke er tilmeldt E-boks, så får de B-post – når borgeren har været tilmeldt E-post fra Københavns kommune i flere år.
    Det er spild af:
    *papir
    *porto
    *dårlige undskyldninger
    *borgerens tid

  8. Lene Dræby Kottal

    Jeg vil starte med at tilslutte mig Anne Mette Wennerwalds kommentar om at dagpengemodtagere ikke bør indkaldes til møder på jobcentrene. Det vil være en win-win situation, hvis man griber det rigtigt an, og det behøver absolut ikke koste arbejdspladser. Sagsbehandlerne på jobcentrene har på nuværende tidspunkt ikke overskud/tid til at sætte sig ordentligt ind i den enkeltes situation, men hvis de “kun” skulle tage sig af kontanthjælpsmodtagerne, så havde de alt andet lige mere tid til den enkelte borger. Desuden ville dagpengemodtagerne slippe for at spilde deres tid på at tage til “kontrol-vejning” på jobcentret hver tredje måned. Hvorfor skal dagpengemodtagere kontrolleres dobbelt, altså både af deres A-kasse og af jobcentret? Det giver da ingen mening. Har man ikke tiltro til, at A-kasserne udfører kontrollen ordentligt? Så bør der vel udføres mere kontrol med A-kasserne og ikke med dagpengemodtagerne.
    Derudover mener jeg ikke, at møderne kun bør være til for at udføre kontrol af den lediges indsats (hvad enten vedkommende er dagpenge- eller kontanthjælpsmodtager). Der bør være langt større fleksibilitet. Giv “magten” tilbage til sagsbehandlerne! Det er trods alt dem, der sidder overfor borgeren og kan se, at borgeren godt kan skrive en ansøgning og et CV, og derfor ikke behøver et kursus i dette, eller at borgeren ikke ved, hvor tænd/sluk-knappen sidder på PC’en og derfor mest af alt har brug for et grundlæggende IT-kursus. Det er nedværdigende at sende en midaldrende kvinde på kursus i at skrive ansøgning og CV på computer, når hun ikke engang kan tænde maskinen. Det har jeg desværre været vidne til. Kvinden brød sammen i gråd, for hun havde gjort opmærksom på problemet, men “reglerne siger…” Ja, det kan vel opsummeres som de andres kommentarer: Udvis respekt for borgerne – også de ledige!

  9. SusieQ

    Først og fremmest så skal man vende det hele på hovedet, holde op med at behandle folk så nedværdigende, men tænke i ressourcer, kompetencer og innovation.
    Sørg for at folk får lavet visitkort, at de lærer at netværke med hinanden til møder. Det er hul i hovedet, at der sidder 32 personer til et “individuelt” møde og får hak i tuden, når de stiller kritisk brugbare spørgsmål. Tænk sig, at man tillader sig at tale til voksne mennesker, som man talte til børn i “den sorte skole” for 50 år siden.
    Udnyt dog muligheden af, at de lærer hinanden at kende. Lær dem den gyldne netværker regel; “Du ved kun det dit netværk ved” – få folk til at fortælle hvad de brænder for, og hvor de gerne vil hen, så de andre ved, hvem de skal henvise dem til, hvis de ser et job der passer til den person, og viseversa. Netværk virker kun hvis man både giver og tager i en ligeværdig balance.
    Giv frie tøjler for innovation og selvstændig virksomheds udvikling, mens man er på dagpenge, så flere tør starte op for sig selv.
    Hvorfor må man ikke skrive en bog mens man er ledig, og alligevel går og spilder tiden, mens man leder med lys og lygte efter et job?
    Hvorfor må man ikke lave mere frivilligt arbejde og bidrage til samfundet på den måde, hvis der alligevel ikke er noget job?
    Hvorfor må man ikke tænke kreativt, når nu man har tid til det?
    Hvorfor omdanner man ikke alle de ledige kompetencer, der er tilstede til jobcenter-kontrol-møderne til kreative brainstormings innovations rum, hvor folk kan komme med deres vildeste idéer, til nye opfindelser, som Danmark kan leve af i fremtiden. I stedet for at spilde deres tid, med at tale ned til dem. Så kunne jobcenteret være en kanaliseringsvirksomhed, der matcher folks geniale idéer med virksomheder, der kan anvende dem.

  10. martin fremming

    en bedre hjemmeside, både til mobil og pc, plus en bedre cv side…den der er der nu? kan man lige så godt skrive: er god til at arbejde, har lidt erfaringer fra arbejdsmarkede, og mere får man ikke ud af den side, heller ikke som arbejdsgiver,

  11. HAR været ledig og oplevet a-kasse og jobcenter mentatliteten. Da jeg ikke længere har fingeren direkte på pulsen, forholder jeg mig til det overordnede:
    Er vi ikke alle i samme gryde ??
    Hele danmark er en stor gryde, som koger = vækster aller bedst, når vi alle hver især gir det bedste vi kan og hjælper hinanden.

    Arbejdede man ud fra den vinkel ville der dukke et utal af gode ideer op hos alle – så blev det vigtigt og spændende at finde og implementere gode løsninger.
    Som det så smukt fortælles til alle ledige:
    “Motivation, inspiration og engagement” Men gælder det ikke altid ? Også for de ansatte, der støtter de ledige?
    SMIL – Lev – og nyd livet, så er det sjovest. Også det job-ledige !!

  12. Camilla

    Det kan ikke være rigtigt, at jobcenter-medarbejderne efter forgodtbefindende kan ændre borgernes status som ledig, uden at de får besked herom.
    Dette er nu sket for mig 2 gange bare i denne måned.
    Man skal som bekendt være ledig og stå til rådighed for at kunne få udbetalt forsørgelse.
    Det føles nedværdigende, umyndiggørende, nedladende, magthaverisk …jeg ved helt ærligt ikke om jeg skal græde eller græmmes over dette magtmisbrug.
    Øv!

  13. Camilla

    For ca. 10 år siden var jeg på kontanthjælp i et par måneder. Jeg havde afsluttet min uddannelse, og der gik lige lidt tid før jeg kunne få udbetalt dagpenge. Jeg havde indleveret dokumentation på alt inkl. mit a-kasse-kontingent.
    Alligevel opdagede jeg den første lørdag i september, at jeg ved en fejl havde fået udbetalt kontanthjælp.
    Da jeg lige havde været på ferie, havde jeg overtræk på min konto, og jeg kunne derfor ikke tilbagebetale det fulde beløb på én gang.
    Jeg kontaktede dem om mandagen og gjorde dem opmærksomme på fejlen.
    De skrev de fæleste breve – truede med at få mig indlagt og med at anmelde mig til politiet for socialt bedrageri!
    Jeg havde jo selv gjort dem opmærksom på fejlen, og de havde afslået en afbetalingsordning.
    Jeg endte dog med at få en afbetalingsordning alligevel, men det kostede mange tårer og rystende hænder – hver gang jeg fik brev fra dem.
    Hvor er det dog beskæmmende at man skal udsættes for psykisk terror, når jobcenter-medarbejdernes argumenter ikke slår til.
    Og hvorfor kan de ikke selv se, at dette ikke er en værdig måde at behandle borgerne på?

  14. Christina

    Som personlig jobformidler for de udfaldstruede i Ikast Brande kommunes jobcenter møder jeg hverdag folk der har hængt i systemet i en længere periode. De har derfor også mødt jobcenteret en hel del gange og fælles for deres frustrationer er at de føler der mangler respekt og anerkendelse for deres situation. Så derfor er min bøn til mine kolleger ude i jobcentrene: prøv ved næste gangs samtale at spørg den ledige hvad I sammen kan gøre for at få den ledige tilbage på arbejdsmarkedet. Betragt Jer selv som en sparringspartner istedet!!

  15. Systemer skal samkøre – hvis Jobcentre og A-kasser skal samarbejde – f.eks. joblog, resultater af ”rådgivningsbesøg/Jobsamtaler på Jobcenter, forespørgsler……

    Som nyudklækket ledig eller gammel ledig eller gentagen ledig som mødes med ligesindede er ok, men bedre er det at mødes med forskellige andre jobsøgende, (gerne erfarne dvs. ledige gennem et stykke tid), og med virksomheders repr. (jobkonsulenter). Kommunale jobkonsulenter fungerer som partnere og ligeværdige i processen med en facilitatorrolle/konsulentrolle til f.eks. afklaring om en bestemt konstellation eller forsøg falder indenfor eller udenfor rammerne i Beskæftigelsesloven.
    1. møde i Inspirationscaféen er umiddelbart efter 1. ledighedsdag – lyt og lær, spor dig ind på din hverdag som ledig, hvor finder du inspiration (hjemmesider, fb, LinkedIn, grupper, lovgivning), mappe til hverdagens gøremål og pligter, sæt dine mål og få dem vurderet af andre ledige/virksomhedsrepr. evt. af jobkonsulent (Jobcenter), evaluer hvad virker for dig, hvad fænger dig/motiverer dig …….. listen over spørgsmål er til mere end en halvtimes snak med Jobkonsulent.
    Mødet (med andre end din sagsbehandler eller flere forskellige konsulenter) med andre i samme situation eller virksomhedsrepr. vækker typisk nysgerrighed og mere forståelse og langt mere feedback og motivation og nytænkning (sorry – min mening om eget forløb både i Jobcenter som hos 2. aktør). Match sker i langt højere grad på det menneskelige plan end på det rent faglige (det sikre match gør i hvert fald).
    DERFOR er mødet med andre mennesker med til at komme sig over det første chok (fyring), og det er med til hurtigere at nå en afklaring af sin situation her og nu og ud i fremtiden.
    Aktive ledige (som det foregår i Aktive ledige, Powerjobsøgerne mv.) burde give glade Smileys på CV’et i jobsøgningsprocessen. Der kan udtænkes forskellige belønningsordninger i form af uddannelse, forlængelse af dagpenge …….

    Hvis der skal være jobkonsulenter i Jobcentret skal de obligatorisk have deres gang/omgang med virksomhederne, og obligatorisk følge landsdækkende erfaudvekslinger og tiltag. Således undgås at den dybe tallerken opfindes 2 gange. Således opnås stort lokalkendskab samtidig med personlige kompetencer nemmere sammenkædes med behov eller med nye muligheder.

    Kunsten at mødet mellem jobsøger og Jobcentret ikke er en ”tilfredsstillelse” af systemet, men er en rådgivning og vejledning med empati og nysgerrighed overfor den jobsøgende.

  16. Hej Niels
    Elisabeth Langvad fra Silkeborg har adskillige gange forsøgt at poste et indlæg i debatten, men kan ikke få siden til at tage hendes kommentar. Den kommer så her:
    Citat:
    Hej Pia

    Når der nu tilsyneladende IKKE er job til alle, så her et forslag til den
    søde Mette-pige:
    Jeg udskriver mig gerne fra job-jageriet, meeeen intet er gratis her i
    verden – heller ikke for regeringen!
    Ved registrerede par forhold; hvis den ene part er ledig så lad den anden
    part få et fradrag, der batter. Altså min mand fx kan få et forhøjet fradrag
    for at jeg totalt udmelder mig fra offentlige ydelser.

    Det kan ikke nytte noget at blive ved med at tro naivt på, at der er job til
    alle. Det er et simpelt regnestykke; der er så og så mange jobs både
    offentlige og private. Sammenhold dette antal med summen af arbejdsduelige.

    KH
    Elisabeth

    1. jette randrup

      Bær over, hvis du få 2 næsten enslydende mails ….. blev smidt af undervejs..

      Pia H(enningsen)? og Elisabeth Langvad.

      Skattelovgivningen indeholder allerede at Personfradrag og rentefradrag fra en fælles ejendoms financiering kan anvendes af den ene ægtefælle, hvis den anden ikke har en indtægt.

      skat giver bindende tilsagn på forespørgsler for vist nok kr 300, – når der er tvivlsspørgsmål.

      Det kan altså lade sig gøre at melde sig HELET ud af systemet, når man har en ægtefælle/forsørger, – med visse fradrag.

      Mvh jette Randrup
      Herning

  17. Steen K Thomsen

    Hej Mette – og ikke mindst dine kolleger i resten af regeringen.

    På LinedIn findes en gruppe af aktive erfaringsudvekslere – de udgør over 12000 medlemmer. Disse er ikke kun (u)faglærte men i meget høj grad alle grupper.

    Helt centralt for deres fortæillinger er:
    1: Arbejdsgivere kobler ikke op med jobcentre
    2: Jobcentre er ikke opdaterede eller dygtige nok / løser opgaven forskelligt

    Tankevækkende er det naturligvsi, at der visse steder er virkeligt gode historier, men gennemgående er det, at Jobcentrene klarer opgaven dårligt.

    Måske skulle man skabe incitamentstrukturer for arbejdsgivere:
    Visse fradrag for virksomheder gøres afhængig af brugen af jobcentre i forbindelse med besættelse af ledige stillinger.
    Visse støtteordninger gøres ligeledes afhængeige af denne brug, samt forholdet at der er overenskomst på virksomheden. Arbejdskraft til under overenskomst er simpelthen for dyrt for Danmark.

    Desuden skal tilgangen ændres helt.
    Under valgkampen var bl.a. Pernille Rosenkrantz-Theil til “Lyttemøde” i 3F i Odense. Her var det de ledige der fortalte politikerne hvordan de blev behandlet i systemet, men også hvad de gerne ville have.

    Selvom økonomien er sparsom, så må og skal den enkelte være i centrum – og det skal Jobcentrets medarbejdere simpelthen været gearet til.

    Og skulle der være virekligt meget run på Jobcentrene, så ansæt nogle flere – det er systemopretholdende og dermed en god investering.

  18. Jeg synes, det er helt forkert at alle bliver skåret over en kam. Der burde være forskellige muligheder alt efter hvilken kategori man falder ind under, eksempel på kategorier:

    Fleksible kategorier (Man kan sagtens passe ind i flere kategorier på en gang):
    – Enlige forsørgere
    – Ikke enlige forsørgere
    – Lavere uddannelsesniveau’er
    – Ungdomsuddannelsesniveau
    – Kort videregående uddannelse
    – Mellemlang videregående uddannelse
    – Lang videregående uddannelse

    I denne forbindelse kan der udvikles et program som skræddersyr de muligheder, hver enkelt reelt har og hvis man gerne vil søge noget udover det så kan man ansøge om det. Dette er så ikke i stedet for en jobkonsulent – alle der har brug for personlig reel rådgivning skal have det og dermed også en jobkonsulent som er klædt på til at rådgive folk ordentligt om reelle muligheder i forbindelse med tilgængelige personlige resourcer.

    Dvs. jeg synes, jobkonsulenterne som minimum skal være i stand til at sætte sig ind i folks liv – de skal have personlig eller professionel erfaring med den livssituation som berører den jobsøgende og have mulighed til at handle frit ud fra fleksible kategorier kombineret med hinanden.

    Jeg synes, der skal tages udgangspunkt i den enkelte familie, som bliver ramt af arbejdsløshed – der skal tages udgangspunkt i tilgængelige personlige resourcer (herunder bl.a. ens personlige netværk) og der skal tages udgangspunkt i interne familiemæssige forhold.

    Jeg synes, der skal fokus både på jobsøgningsprocessen, dvs. både på jobsøgning, faglig udvikling OG personlig udvikling. Dvs. jobsøgningen skal hovedsageligt dække emner inden for disse 3 kategorier på lige fod – og så skal iværksætteri være en reel mulighed i jobsøgningen og gældende som jobsøgningsaktivitet.

    Lige et sidespor: Jeg synes, det skulle være i orden at tage job som ligger under ens uddannelsesniveau, uden at det berør ens A-kasse/dagpenge – jeg synes fagforeningerne er lige en tand for bureaukratiske – hvilket ikke fremmer nytænkning og forandring til nye muligheder.

    Jeg oplever, det er som at støde hovedet mod en mur, hver gang jeg snakker med min jobkonsulent på jobcenteret – Jeg har været til to personlige samtaler med min jobkonsulent og begge gange, havde hun overhovedet ikke sat sig ind i hvilken uddannelse jeg har. Det jeg hører er at jeg som uddannet diplomingeniør i nanoteknologi har mere end rigelig uddannelse og de vil ikke hjælpe mig med at komme videre.

    Derefter snakker de evig og altid om løntilskud og praktikophold, som der bare ikke er til at opdrive for mig. Jeg er ikke diplomingeniør i ordets traditionelle forstand, jeg er naturvidenskabeligt uddannet og har ikke en håndværksmæssig baggrund. Det er der ikke mange, der umiddelbart kan sætte sig ind i…

    Jeg synes, det er latterligt, jeg ikke kan få lov til at videreuddanne mig på mit niveau på dagpenge, når der disideret ikke er oprettet arbejdspladser indenfor mit felt på mit niveau her, hvor jeg bor og omegn. Jeg har ikke mulighed for at flytte efter et arbejde, pga. jeg har to børn som går i skole og har deres venner her i Odense. Der tages overhovedet ikke hensyn til at mine børn har haft en meget tumult opvækst og nu i særlig høj grad har brug for stabilitet, omsorg og professionel støtte for at opnå en sund trivsel og udvikling – så må jeg bare sumpe rundt i arbejdsløshed i stedet for at blive klædt på til at tage et arbejde gennem mere uddannelse – jeg har ikke flere SU klip tilbage pga. overvældende personlige problemstillinger i forbindelse med børnenes far – så jeg har reelt kun mulighed for at videreuddanne mig, hvis jeg får lov til at videreuddanne mig på dagpenge/kontanthjælp for at kunne få et arbejde – og det gør jeg gladeligt – jeg vil gerne omskoles – men det må jeg ikke. Jeg har heller ikke mulighed for at uddanne mig på aftenhold, da jeg er alene med børnene, og de er for små til at passe dem selv, så jeg kan ikke bare forlade dem om aftenen – og som tingene er nu, har jeg ikke råd til en babysitter.

    Problemstillingen bider sig selv i halen:
    -> jeg vil have et arbejde -> der er ikke arbejdespladser inden for mit felt i min omegn -> jeg vil videreuddanne mig -> det skal være uden for alm. arbejdstid eller for egen regning -> jeg er alene med to børn og har ikke råd til babysitter -> jeg skal selv betale dagundervisningsvidereuddannelse -> jeg skal have et arbejde for at spare sammen til at videreuddanne mig (og jeg kan ikke tage et arbejde under mit niveau).

    Jeg føler, jeg bliver fastholdt i arbejdsløshed af systemet.

  19. Michaell Larsen

    Jeg ved ikke om det er en simpel løsning, men hvorfor ikke bare lave jobcentrene om til arbejdsformidlinger lige som i “gamle” dage, så kunne jobcentrene også få en eksistentberetigelse istedet bare at sidde på deres flade og kontrollerer om vi nu også søger det vi skal for at være beretiget til dagpengene, for selvfølgelig gør vi det og mere til, for hvem vil da ikke gerne have et job.

  20. Allan G. Svendsen

    Kære Mette Frederiksen
    Jeg har nu været ledig i 1 ½ år og haft meget blandede oplevelser med jobcentret. Den første henvendelse virkede som enhver anden offentlig forvaltning, men jeg følte også at jeg blev taget godt imod. Allerede ved ansøgning om 6 ugers kursus var det ved at gå galt da jeg nu allerede have en uddannelse som jeg jo kunne bruge, men det lykkedes trods alt efter lidt tovtrækkeri. Senere kommer så de kvartalsvise samtaler hvor man så forventer at der bliver spurgt lidt ind til tingene og man kan sparre med konsulenten. Det var der bare ikke noget af kun en konstatering af om alt nu er som det skal være efter en eller anden §. Ved første aktivering hvor man så tænker at man bliver sendt ud i en eller andet nærværende virksomhed hvor der kunne være mulighed for job, men nej det var en såkaldt 2. aktør og det var mere møntet på de som ikke har været gennem et outsourcing forløb og havde brug for at få sparring med at skrive ansøgning og cv. Når man så anfægter det og siger man har været det igennem og i øvrigt har sit netværk at sparre med, så får man blot det svar at man har ikke andet at byde på, og de skal sende mig i en aktivering. Næste møde var også blot en kontrol og konstatering af at det kører efter bogen, intet nyt under solen. Sidste gang spurgte jeg så på nogle kurser fordi jeg mente at jeg må forbedre mine kompetencer, men nej du har en uddannelse og det vil ikke føre til noget at sende mig ud på kursus det giver ikke job. Nej du skal i aktivering hos Hartmans, som nu er deres nyeste tiltag, og sparre med en af deres konsulenter. Dette er endnu ikke afsluttet så resultatet venter jeg på i spænding. Vi arbejder på sagen. Jobcenteret foretager ikke andet end at kontrollere, laver ikke nogen egentlig sagsbehandling og har ingen tilbud.
    Fordelen med et jobcenter skulle være efter min mening at man havde et sted at gå hen og få sparring, tilbud og viden omkring jobmulighederne i ens nærområde. Et sted hvor der er jobkonsulenter der har løbende kontakt med deres jobsøgende og virksomhederne i nærområdet således at virksomhederne også føler at her er der noget fornuft i at rette henvendelse til jobcentret når der er brug for arbejdskraft. Det er bare slet ikke den fornemmelse jeg har haft af mit forløb.
    Mit forslag er derfor:
    • Lad kontrollen med de jobsøgende ligge et sted ikke både i A-kassen og jobcentrene.
    • Opbyg en mere proaktiv holdning i jobcentrene både overfor virksomheder og jobsøgende.
    • Lad jobkonsulenterne sagsbehandle hver enkel og forsøg at se mulighederne og ikke sætte hindringer op.
    • Gør det muligt at tage et hvilket som helst job uden risiko for at miste sin fulde dagpengeret.
    Hvis der er jobs at få så er der også jobsøgende til dem. Vi gør hvad vi kan så lad jobcentrene hjælpe os og ikke sende os i ligegyldig aktivering. Jeg forsøger i hvert tilfælde selv at opsøge virksomheder gennem mit netværk og det er næsten altid med en positiv dialog og det hjælper A-kasserne gerne til at lægge hus til.
    Med venlig hilsen
    Allan G Svensen

  21. Jeg bor i en sønderjysk kommune, og her gør jobcentret intet for at få ledige i gang. Når man kommer til samtale er det hver gang med en anden sagsbehandler, så ingen af dem ved hvem du er og hvordan din baggrund er. De spørger kun om de nødvendige kontrol sprøgsmål, så de er sikre på at du overholder reglerne for ledige. Samtalerne vare under 10 minutter. Det påstås at de har så travlt med administrative ting, så der ikke er tid til at gå mere i dybden med den ledige, og ressourcerne er der heller ikke. Al hjælp er sparet væk. Sikkert fordi kommunen er i gang med store prestige byggerier.

    Det jeg kunne tænke mig er at der er en mere ensartet behandling af ledige i hele landet, og at der gøres noget aktivt for at få folk i arbejde igen.

    Der skal være en bedre dialog med virksomhederne, og (og det er nok det sværeste) virksomhederne skal overbevises om, at ledige ikke er så farlige at ansætte, som de åbenbart tror.

    Det skal være den samme sagsbehandler der er tilknyttet den ledige gemmen hele forløbet.

    Bedre mulighed for opkvalificering.
    Det koster selvfølgelig, men koster det ikke mere i længden bare at lade folk gå på dagpenge/kontanthjælp.

    Send de ledige i fornuftig aktivering. 3 måneder med lønstilskud, det er spild af både den ledige og virksomhedens tid. Perioden på 6 måneder gav mere mening. Der hvor jeg selv var i løntilskudsjob har lukket for det fordi det tager næsten 2 måneder før du er lært op. Og så der alt for mange offentlige institutioner der udnytter ordningen på det groveste

    Når der er 600.000 mennesker der hvert år skifter job, så må der jo være nogle stillinger derude der ligesågodt kunne være blevet besat af en der gik ledig. Måske skulle virksomhederne belønnes når de ansætter en ledig, men i princippet er jeg imod den slags.

    Jobcentrene skal være arbejdsformidlingskontor, som i gamle dage, det gav mening.

  22. Karina Pedersen

    I mine øjne skal der afholdes kurser i linkedin/sociale medier, inspirationsmøde med indspark – ligesom de gør i powerjobsøgerne !!
    Nogle på jobcenterne er måske ikk så resourcestærke, som folk der melder sig i PJ – og lad jobcenterne hjælpe dem. Informere om fest for fyrede osv !

    Måske kunne man kunne bruge de “stærke” i en form for mentorordning, istedet for at de “stærke” SKAL på jobsøgningskursus, at man SKAL skrive 2 ansøgninger pr uge, om de er relevant eller ej .
    Hvis man så var villig til at være mentor for nogle af de svagere , kunne man opnå goder som at slippe for bureaukratiet…måske få bevilliget extra uddannelse osv

    Hvis man tænker på, hvor effektiv feks powerjobsøgerne er !
    Da jeg deltog i det første møde hos JobsøgerNord, sagde de at folk sjældent var med i mere end 3-6mdr inden de var på jobmarkedet igen , tænkte jeg ja ja
    Men i denne uge fik endnu en job – DET faktum kan de ikke sidde overhørigt ?!
    Selv hangouts virker !! En del af ledigidanmarks “deltagere” er også i job !!

    – så det gælder om at motivere og inspirere til at tage ansvar og være mere aktiv, end at deltage 11 gange på det selv samme jobsøgningskursus, for til sidst at gå på efterløn ??! Spild af tid og kræfter !

    Det handler om at jobcentrene får lidt mere frihed til at hjælpe de enkelte individ , og ikke bare et spørgsmål om at tage et kursus fordi det skal sættes kryds i en boks 🙂

  23. Betina H. Schytte

    Hej Niels, Super godt initiativ. Men jeg frygte også, at der ikke sker så meget. Men hermed mine svar på de spørgsmål du har stillet:

    Hvad skulle det så kunne tilbyde og gøre for at hjælpe og støtte bedre? : Jeg mener Jobcentrenes fornemste opgave burde være at hjælpe med at finde job/at matche rette ansøger med rette job. Dette kræver at Jobcentrene har en langt mere salgs-minded og langt tættere kontakt til erhvervslivet, hvor Jobcentrene skal være de opsøgende og sørge for at holde den tætte kontakt, så de ved nøjagtigt hvad der foregår ude i virksomhederne og dermed kan handle proaktivt og levere den rette vare.

    Hvilke aktiviteter kunne I have glæde af fra et Jobcenter? Regler (især skatteregler) vedr. job i udlandet, samt hvilke lande der efterspørger ens kompetencer lige pt.

    Hvilke kompetencer ville I ønske konsulenterne skulle have som minimum? De skal have erfaring fra headhunterbranchen og som min. være HR-uddannede og have noget erfaring med opsøgende salg.

    Hvad skal der være mere af? Relevante tilbud. Men ovenstående er vigtigere. Så begynd med det. Og skulle jeg drømme “hede” drømme, om hvad Jobcentrene på sigt kunne tilbyde mig, når de har fået styr på ovenstående så synes jeg det ville være dejligt hvis man som jobsøger kunne booke en form for lille kontor/studiecelle, så man kunne møde hver dag fra 8-18.00 og dermed have en arbejdsdag, hvor man tager hjemmefra, evt. møder andre i frokostpausen og så ellers bare sidder og skriver ansøgninger. (Gerne på egen medbragt laptop).

    Hvad skal der være mindre af? Bureaukrati, kontrol, uvidenhed/inkompetence mht. hvad der rører sig på markedet. Drop det med aktivering. De der gerne vil arbejde søger job langt mere end de 37 timer om ugen og flytter også gerne til udlandet, hvis det er der jobbet er. De der ikke vil kommer alligevel ikke i arbejde.

    Hvor kunne man optimere set med de jobsøgenes øjne? Se ovenfor.

    Endnu engang tak for indsatsen, Niels og al held og lykke. Jeg glæder mig til at høre mere efter dit møde med Mette Frederiksen.

  24. Sepideh Sabbagh Sommer

    Jeg er en såkaldt ny dansker som har gjort mine bedste for at være en god borgere som kan bidrag samfundet så godt som muligt siden jeg kom til Danmark i ultimo 1998. Jeg blev færdiguddannet Teknisk Designer i sommeren 2006 og fik mit første job kort tid efter.
    Mit sidste fast ansættelse var hos DONG energy indtil TDC købt fibernettet med alle de ca. 150 ansatte fra DONG i 2009, og derefter begyndt TDC at fyre dem der kom fra DONG, som jeg var en af de uheldige der har mistet sit job. Nu er der kun et par få af de tidligere DONG ansatte tilbage hos TDC, og resten blev fyret. Jeg fik min sidste løn i juni 2010 og siden har haft et par vikariat job samt også som løntilskudsjob i de offentlige.
    Jeg fik en 3 måneders vikariat job i slutning af 2010 hos SEAS NVE i Haslev (dagligt brugt jeg ca. 3-4 timer kørsel), og et par måneder efter fik jeg et løntilskudsjob på de offentlige for ca. 7-8 måneder. Der skal nævnes at lønnen som løntilskudsjob hos offentlige er på samme niveau som dagpenge, dvs man arbejder 37 timer om ugen og selv betaler for sin transport og få løn som svar til dagpenge.
    Der var lige et par dage efter jeg fik forlænget mit løntilskudsjob, blev jeg kontaktet af et vikarbureau som havde en samarbejde med DONG energy om en midlertidigt projekt job. Jeg har taget jobbet for håb på at kan forlænges eller muligvis endes til et fast job. Dette var et vikar/projekt job til udgang af 2012, og jeg fik vide at de vil forlænge min ansættelse fordi de er meget tilfredse med mig også har de brug for min ekspertise.
    Desværre kort tid inden jul fik vi besked at der ikke gøre godt i DONG og derfor alle de projekter vil stoppes med udgang i 2012 og de vil ikke forlænge de eksterne konsulenters ansættelsen, så blev jeg ledig igen fra den 01.januar 2013.
    Sjov er det at inden jeg accepteret dette vikar/projekt job fik jeg et brev fra min a-kasse & Jobcenter at mine dagpenge periode vil forlænges til omkring slutning af April 2013, men nu efter så mange måneders arbejde fik jeg besked at min dagpenge periode vil afsluttes den 26.maj 2013, dvs. jeg har arbejdet så mange måneder både som løntilskud og projekt ansat som vikar og fik kun forlænget mine dagpenge periode i 26 dage.
    Dette betyder at i mine dagpenge periode har jeg arbejdet 3 måneder vikar job + ca. 7 måneder som løntilskuds medarbejder + ca. 8 måneder vikar job, men stadigt var der ikke nok til at kan få genoptjene mine dagpenge periode, fordi a-kassen siger til mig at hvis du modtog en dag dagpenge i en uge så beregnes som en uges dagpenge og alle dine ferie perioder under arbejdet hvor du fik ferie dagpenge regnes med dagpenge periode og dette betyder at jeg mangler 10 ugers fuldtid job for at få min dagpenge perioden nulstilles.
    Nu jobcenter har tvangsender mig til et 3 måneders jobsøgningskursus som er kursus udbyder vil være den eneste vinder fordi de ikke hjælper mig for at finde et job, men de få en gevinst hvis jeg finder et job under den periode jeg er på jobsøgningskursus hos dem.
    Jeg mener at regingen skal hør på alle de ledige og hør om deres erfaringer og benytter dem når de skal have endnu en ny dagpenge reform.
    Jeg har disse forslag:
    1. Optjening af dagpenge skal halveres til 6 måneders fuldtids job (962 timers job i de sidste 3 år)
    2. Kun A-kasser skal stå for sagsbehandling af dagpengemodtager (jobcentrene skal ikke blande sig i det)
    3. Kun Jobcentre skal stå for sagsbehandling af kontant modtager (A-kasserne skal ikke blande sig i det)
    4. Der skal være en 3. part/organisation som skal tage pulsen for a-kasserne og jobcentrene en gang i mellem, og der tages en stik prøv af de ledige og sagsbehandlerne for at undgås en evt. misbrug af systemet
    5. Stop samarbejde med kursus centrene og de såkaldte anden aktørerne (få de ledig med til at selv vælge det som menes er der bedst for dem)
    6. Muligheden for at vælge et godt kursus eller god uddannelse som kan hjælpe den ledige til nyt job
    7. Der skal enten forlænges dagpenge perioden eller gives et eller andet i form af gulerødder til løntilskuds medarbejdere, som får deres interesse for at være ansat som løntilskud, især til de offentlige løntilskudsansatte.
    8. Dem der har mistet deres job er ikke kriminelle, og derfor de skal altid behandles med respekt (jeg har desværre selv oplevet flere gange hos Jobcentrene at både mig selv og de andre ledige er behandlet som kriminelle, og vi altid mistænkes for at vil snyde dagpenge systemet), der skal huskes at der aldrig har været så mange veluddannede ledige før.
    9. Job som vil tilbydes til folk skal helst indeholde disse:
    • i den branche som ledige søg for job
    • i det område den ledig er uddannet til
    • der skal ikke kræves lange transport timer som giver jobbet uinteressant(der skal tages hensyn til den ledige kan nå at ordne sine private forpligtelser og få f.eks. mulighed til at hente sine børn i god tid osv.)

    *NB: straffen skal komme på tale hvis den ledige ikke ville acceptere et job som overholder de 3 punkter der er nævnt her oppe.
    Jeg kan ikke komme med flere andre forslag lige nu, men håber jeg at dette kan give lidt mere input til alle de involverede og ansvarlige både folketings medlemmerne og ministeren.
    Mvh
    Sepideh Sommer

  25. Lene Heide

    Hej Niels

    Super godt initiativ og tak fordi du giver plads til, at vi andre kan byde ind.

    Jeg tænker fremtidens jobcenter skal hedde noget andet f.eks. Ressourcercenter. Alle jobsøgende udgør en kæmpe ressourcebank, som jeg er sikker på vi kan få langt mere i spil i perioden som jobsøgende både til glæde for den enkelte og samfundet, ved at tænke i nye baner.

    Der vil altid være nogle, der er jobsøgende og jeg tænker det er med til at samfundet bevæger sig, fordi mennesker flytter sig. Kan vi skabe ressourcecentrer, der gør den tid i menneskers liv værdifuldt, så de kommer styrket videre og ikke noget de ser tilbage på som en dårlig oplevelse, der har sat negative spor, er vi nået langt. Der er så meget at lærer ved at være jobsøgende, som i dag ikke tillægges nogen værdi. Jeg ser det næsten som en slags uddannelse, hvor man for en periode har mulighed for at være direktør i sit eget firma, hvor målet selvfølgelig er at finde eller skabe et job. Mange veje fører til Rom og tilsvarende med job og her bliver kodeordet ANSVAR. Den enkelte skal tage ansvar og finde den vej, som giver mest mening.

    Ideer til opgaver i det enkelte ressourcecenter:

    – Være et bindeleddet mellem ressourcerne(de jobsøgende) og virksomhederne, som søger nye ressourcer. Ikast-Brand kommune har stor succes på det punkt.
    – Skabe en kultur som bygger på tillid, muligheder, god energi og inspiration.
    – Have en kultur hvor det handler om at hjælpe hinanden videre med en positiv indstilling, støtte og opbakning. (Kalder det marathon-metoden, der er kun en selv til at løbe et marathon/søge job(ikke at det skal være som at løbe et marathon at søge job – men det er en proces begge dele), men at der står folk langs ruten og hepper, klapper og kommer med positive tilråb gør en kæmpe forskel og den indstilling/tankegang, mener jeg godt, man kan overføre i en tilpasset form til jobsøgningsprocessen.
    – Skabe et sted, hvor jobsøgere kan komme og blive inspireret og udvikle sig, så deres tid som jobsøgende både blive meningsfyldt og de kommer styrket og hurtigere videre i job.
    – Til den jobsøgende skal der være inspiration indenfor:
    ansøgning, cv, sociale medier(linkedin, facebook mm), uopfordret ansøgning, netværk, jobsamtale, lønforhandlinger, virksomhedspraktik, job med løntilskud mm.
    Det at være jobsøgende i dag foregår på en helt anden måde end for blot 2 år siden, og det er vigtigt, når man blive jobsøgende at få øje på alle de nye muligheder, der er.
    – Til mennesket bag den jobsøgende skal der være inspiration indenfor:
    personligt lederskab, mindfulness og meditation, trivsel og velvære, stress, strukturering af hverdagen, motion mm.
    Tror det rammer alle jobsøgende i et elle andet omfang på det personlige plan at være uden job og ved at styrke den side, danner man det bedste grundlag for at den enkelte til at bevare sig selv, modet og energien til at søge job og kommer videre.
    – Skabe et sted som de jobsøgende kan se som deres arbejdsplads – en fysisk ramme som er åben dagligt, hvor det er muligt at møde kollegaer i form af andre jobsøgende og sparre og netværke. Et sted med computer, netadgang, store og små mødelokaler, frokostrum. Det er vigtigt at have noget at stå op til.
    – Det skal være et dynamisk sted som tilpasser sig, så der bliver overensstemmelse mellem udbud og efterspørgsel ved at lytte til de jobsøgende.
    – Der skal være en mulighed for at den enkelte jobsøgere som ønsker det, kan byde ind med inspiration i form af oplæg, foredrag og workshop.
    – Det skal være et sted, hvor de jobsøgende selv er med til at få ting til at ske – et sted hvor gode ideer kan blive ført ud i livet.
    – Langt de fleste aktiviteter skal være frivillige og bygge på interesse og som nævnt i starten ANSVAR. Ved at tvinge nogle til noget er ansvaret og ejerskabet taget væk og ting har en tendens til at blive uinteressant og ligegyldigt.

    Jeg har ikke sat mine ideer om et ressourcecenter i forhold til den lovgivning, som vi har i øjeblikket på området, men blot skrevet ud fra det ressourcecenter jeg gerne ville være tilknyttet som jobsøgende.

    1. Hej Lene.
      Enig i dit ressourcecenter eller hvad vi nu skal kalde det.
      Jeg vil meget gerne også have uddannelse med puljen,sammen med også verden og lokalsamfundet, hvor der vil være en udveksling af holdninger og ønsker til både lokalsamfund, fritidliv og jobliv.
      Så job og fritid hænger sammen.
      Ressourcecentret skal være med til at opsamle ideer og visioner, som der måske i dag går tabt, fordi forbindelsen mellem ideholderen og mulige aktører til at føre ideen ud i livet ikke findes. På ressourcecentret er der måske ikke i første omgang match til virksomhed eller iværksætter, men holdes ideen i live, vil der i det kæmpe netværk, der opbygges,være stor mulighed for at ideen fanges og der skabes muligheder.
      Altså hvis man ikke er bange for vidensdeling!
      Jeg ser jobkonsulenter, virksomhedskonsulenter mv. som facilatorer til at hjælpe til med at lovgivning til at passe ind i ideer, at hjælpe til med motivere og guide i større omfang istedet for at ideer skal passe ind i lovgivning (den skal jeg som tidl. myndighedsperson selv lige tygge på!).
      Tror også helt sikkert på, at det er med til at skabe ansvar hos den enkelte, og hurtigere skabe udvikling og klarsyn. Og jeg tror det vil være med til at lokalsamfund, virksomheder bliver styrket med nye arbejdspladser, hvor det rigtige match findes på det personlig plan i en mere fremtidssikret ansættelse (samarbejdet er afprøvet i ressourcecentret).
      Der vil og skal være elementer af iværksætteri, som er den hurtigste måde til flere stillinger vores samfund (EU mener vist også det er her potentialet ligger). Men her skal der vist pilles ved lovgivningen, men et job er et job, og giver beskæftigelse og mad på bordet – og belaster ikke dagpenge eller kontanthjælpssystemet, så længe.
      Frivillighed langt hen ad vejen, men jeg tror en kraftig opfordring allerede meget tidligt i dagpengeforløb, vil give lyst og et positivt syn på, mulighederne ved at benytte netværkets muligheder, at hjælpe andre, at blive inspireret osv. osv.
      Lokalsamfundet vil blive mere harmonisk og tillidsfuldt, når flere kender hinanden på kryds og tværs, der vil blive mere tillid til lokalpolitikere (fordi de er nødt til at behandle flere der kender hinanden godt og sikre en solid og god sagsbehandling), og jeg tror der vil blive mere kriminalitet og bedre uddannelse og bedre fritidsaktiviteter og foreningsliv.

  26. Dorthe Juhls

    Først og fremmest tænker jeg, at Mette Frederiksen ville profitere af at tage i praktik i et Jobcenter et par dage. Dette ville give hende et langt bedre kendskab til, hvad der reelt sker der. Her tænker jeg på planen om at ændre match IGEN, hvilket er helt ude i hampen.Har selv arbejdet 5 år med matchgruppe 3, og de syltes absolut IKKE, men fylder rigtig meget.
    Som dagpengemodtager, som jeg nuv., oplever jeg, med mine 54 år, at jeg, med de mange ansøgere til hver opslået stilling, at komme bagest i køen. Derfor går mine overvejelser på, om ikke alle dagpengemodtagere kunne tilbydes praktikforløb. Ikke de nuv. 4 ugers, men en obligatorisk praktik af længere varighed. Jeg kunne afhjælpe ved at nedsætte stressniveauet i eks. Jobcentre eller indenfor det socialpædagogiske arbejde. Samtidig kunne jeg vedligeholde- og videreudvikle mine kompetencer, og jeg kunne føle, at jeg gjorde noget for mine dagpenge. Selvfølgelig ikke praktik i en uendelighed, men jeg tror på, at resultaterne ret hurtigt ville vise sig, så det eks. ville afhjælpe indlæggelser på sygehuse, psykisk syge der ikke kan blive udredt, kriminalitet og misbrug kunne mindskes i større grad, med større indsats. Hvorfor skal jeg gå her uden job, når jeg kunne gøre en forskel?
    Mindre unødig kontrol af eks. dagpengemodtagere, vi er altså ikke samfundssnyltere, men mennesker der rigtig gerne vil have et arbejde.
    Mere individuel sagsbehandling, vi er trods alt også mennesker, og ikke maskiner, der kan fungere i kasseinddeling.
    Nuværende kontrolleres vi af såvel Jobcenter som a-kasse, det gør i hvert fald ikke noget godt for min selvværdsfølelse og energi!! Samtidig bliver jeg ret vred over at have betalt til en fagforening og a-kasse i rigtig mange år, for så at føle mig kontrolleret alene!
    Der bruges enorme summer i Jobcentre på udredning, indhentning af div. lægevurderinger, som ofte alligevel ikke fører til noget. En eks. speciallægeundersøgelse koster en bondegård, og selvom en psykiater f.eks skriver at borgeren er skizofren, og aldrig vil kunne varetage et job, så skal der ofte second opinion til, hvilket alligevel ikke altid ender med den pension, der fra starten var lagt op til. Spild af penge og tid, og ikke mindst holden borgeren for nar!!

    Det var nogle af mine bud.

    Venlig hilsen

    Dorthe Juhls

    1. Hej Dorthe og andre.
      Ja jeg hører også, at både “ældre”, “syge”, anden etnisk herkomst end dansk og langtidsledige lægges bagerst i køen til jobs. Jeg har også hørt godt om praktik, også hos de mange som ikke har fået job trods flere praktikpladser. Jeg har fra starten haft en vis modstand mod praktikpladser, som jeg mange steder ser udfylder et regulært jobbehov i virksomheden. Hvis der er således, så kald det dog frivilligt arbejde, hvis der ikke er udviklingsmulighed, projektarbejde, midlertidig beskæftigelse, men for alt i verden ikke praktik. Derfor har jeg også set og hørt om meget omgåelse af praktiken, for at folk ikke vil spilde tiden mens der ledes efter et rigtigt arbejde.
      Om der er nogen der forsøger at smyge uden om, fordi man ikke ønsker et job, kender jeg personligt ikke til. Men at føle sig udnyttet i en praktik og løntilskud!!!!!!!!!!!!
      Jeg kan godt følge dig i at føle sig nyttig, men mon ikke dine “stressede og overbebyrdede kolleger” på din praktikplads havde bedre af at gå ned i løn og få flere kolleger betalt på lige vilkår, flere fastansatte med fremtid i, end at få den ene efter den anden “ansat på dagpenge”, som dine kolleger skal bruge tid på at få sat ind i arbejdsgange mv.? De kræver enten tid, som så går fra kunder, klienter mv. og hvis der ikke er afsat tid til at oplære, så giver det blot mere stress og overbebyrdning? DA regner vist med, at det tager ca. ½ år at oplære en ny medarbejder (ansat på normale vilkår).
      Og ja mere konstruktiv individuel sagsbehandling ved at samle de forskellige kommunale instanser/kontorer, så et forløb ikke modarbejdes men samarbejdes om.

  27. Med en kandidat i bagagen og rigelig med joberfaring er det stadig svært at finde et job og for lige at toppe det af er der en masse uforståelige regler for frivilligt arbejde.

    I stedet for at skære ned på hvor meget frivillig arbejde en arbejdsløs kan tage, kunne det måske hjælpe at lade os arbejde frivilligt i en organisation: det kommer på vores cv, vi kan holde os aktive og vi kan holde modet oppe mens vi søger job.

  28. H-J Kofoed

    Tænk hvis vi kunne få dem til at forstå, at vi alle ville få det meget bedre, hvis vi fordelte opgaverne imellem os – i stedet for at forlange, at dem der HAR en lønindkomst absolut skal arbejde “12 minutter mere” hver dag.
    Hvis vi kigger på puljen af skattekroner, der bruges på dagpenge og dagpengeadministration, så kunne de penge bruges til bundfradrag for dem, der fik reduceret deres arbejdstid, så jobbet var mindre opslidende og glæden ved arbejdsfællesskabet omfattede næsten alle.

  29. Niels Schmidt

    Jeg kunne ønske at jobcentrene var mere fremme i skoene og være der for vores skyld. Jeg har gået ledig i snart 14 mdr og har ikke hørt fra mit jobcenter siden august sidste år. For min skyld kunne de nedlægge det hele og overføre opgaverne til a-kasserne.
    De to gange jeg har været til samtale der gik opfordringen mest på at finde mig nogle praktik muligheder hvor man så kan komme ud at være gratis arbejdskraft i 4 uger og når de uger så er gået “kan de desværre ikke ansætte mig gr. tiderne, osv” hvorefter der så kommer en ny i praktik i samme firma i yderligere 4 uger og vedkommende får samme besked efter sin periode. Man er kort og godt gratis arbejdskraft og det bliver udnyttet af firmaerne.
    Arbejdsmarkedet burde se samfundsmæssigt på det og dels ansætte nogle folk så de der har et arbejde ikke skal have overtimer gennem flere uger. Desuden burde aktionærere også tænke samfundsmæssigt og ikke kun på eget udbytte.

  30. jette randrup

    Meget er sagt/skrevet i denne tråd, jeg også nikker genkendende til.

    Min personlige frustration ligger især på at det ikke er muligt, indenfor systemets rammer at få lov at opkvalificere sig i relevant sammenhæng.

    Med en 25 år gammel ingeniøruddannelse og 30 års erhvervs-erfaring er jeg åbenbart ikke særlig interessant mere, – og anmodning og opkvalificering indenfor områder, hvor jeg har en vis erfaring er blevet blankt afslået … jeg har jo en uddannelse, – OG anvendt de 6 ugers selvvalgt …..

    Overvejer seriøst at købe en pølsevogen, – eller en bedemandsforretning, medens jeg stadig har lidt tilbage … det var et sidespring …. sorry ..

  31. Hanne Harpelunde

    Jobcentrenes hovedformål bør ændres fra at være en kontrolinstans i forhold til de ledige til mere aktivt at høre en indsats for at hjælpe ledige i arbejde. Det er en forudsætning for at få dagpenge at man som ledig skal tilmelde sig Jobnet og oprette et CV. Det bruger jobcentrene alene til at kontrollere om de ledige nu også har oprettet et fyldestgørende CV. Ledige bruger en masse tid på at skrive ansøgninger og virksomhederne bruger en masse tid på at læse flere hundrede ansøgninger igennem. Virksomhederne kunne jo spare en masse unødig tid og ressourcer på rekrutteringen ved at kontakte jobcentrene og bede dem om at finde kvalificerede ansøgere til en konkret stilling. Jobcentrene har jo en samlet database med CVer for alle ledige. Det kræver selvfølgelig at jobcentrene har/får ressourcer til aktivt at opsøge virksomhederne og gøre dem opmærksom på at denne mulighed er der.
    En mulighed kunne også være at alle stillinger, der bliver opslået på Jobnet først skulle forsøges besat ved at jobcenteret aktivt leder efter egnede kandidater i CV-databasen og først når det er forsøgt, så kan den slås op på Jobnet.
    Man kunne også give virksomhederne et økonomisk incitament til at ansætte ledige i stedet for folk, der allerede er i arbejde, fx ved at sige at virksomheden kun får nedsat selskabsskatten, hvis de kan dokumentere, at de har besat fx 80% af de ledige stillinger med dagpengemodtagere/kontanthjælpsmodtagere. Det ville i hvert fald målrette formålet med nedsættelsen af selskabsskatten, nemlig at få ledige i arbejde.

  32. Julia Zakharova

    Jeg støtter 100% Hannes Harpelunde forslag!
    Det er netop det, der trænges til – fornuftig, bevidst, AKTIV (!!) og velgennemført beskæftigelsespolitik, hvor jobcentrene bør påtage sig en rolle som jobformidler og som et vigtigt mellemled mellem arbejdsgivere og foreløbigt ledig arbejdskraft. Det er netop det, som kontoret, hvor der står JOBCENTER på skiltet, skal decideret beskæftige sig med. Ellers i det mindste skal skiltet skiftes ud.
    Det kræver stort set, at hele princippet for beskæftigelsespolitik skal nytænkes, da løsninger på problemerne (hvis man satser på effektiviteten) under lavkonjunktur skal naturligvis være anderledes end løsningerne under højkonjunktur.

    Glæder mig rigtig meget til at læse/høre om, hvad mødet den 6. marts kom til at blive til.

  33. Helle Kjærsgaard

    Kære Niels
    Tak fordi vi kan få afleveret Gode ideer ved hovedet i stedet for Halen!
    Gad vide, hvorfor vi fortsat kaldes arbejdsløse- noget mere nedværdigende findes næsten kun i, at være på overførelses indkomst.. du kan ikke engang trække din kørsel fra i praktik perioden??????
    Skab vækst og gør det attraktivt for virksomhederne at kunne trække nye medarbejders opstarts perioder fra i virksomhedsskat…
    Gør det muligt at starte selvstændig virksomhed uden du bliver ædt i skat og omkostninger. Vi kvæler mange initiativer til innovation ved for højt et skattetryk på virksomheder.
    Ansæt nogle dygtige virksomheds ledere til, at få hjulene ordenligt i gang. Danmark er en fabrik der skal køre- hvis jeg havde gjort som mange af vore politikkere havde min bank bedt sendt mig på konkurs forlænge siden.
    Luk mulighederne for, at der bliver spekuleret i forskellige kasse tænkninger fra kommuner og virksomheder.
    Vi holder pseudo gang i hjulene, med praktik ordninger som bare bliver forlænget og desværre ikke alligevel giver jobs. Det skal ikke være muligt at afløse den ene praktikant med den anden- der findes virksomhedscentre som bliver drevet med PRAKTIKANTER i job træning. Bla. Coop…..
    Det er helt fint med virksomheds praktikker- men ikke på den nuværende facon.
    Med virksomhedscentre – der kan underbyde andre virksomheder- da de har mange praktikanter og kontanthjælpsmodtagere.
    Hvor mange kommunale arbejdspladser er forandret til praktikpladser?

    Det er fint med muligheder for kompetence udvikling- men disse giver ikke mening, når det ikke er kompetencerne der fejler noget.
    Det er ikke kun svært for de faglærte, prøv at se på tallet af unge i 30érne som ingen erhvervserfaringer har – og som ikke kan få jobs efter en langgggggggggggggg uddannelse.
    Og rigtig mange “overkvalificerede medarbejdere- der bliver ryddet ud i – det er billigere med 1 ½ medarbejdere under 30. Men, hvor forsvinder kvaliteten hen.
    Kommunerne skal igen lade være med, at blande kasserne- og tænke i hvor de kan tjene penge.
    Der går rigtig mange rundt på kontanthjælp, som er placerede der- fordi det er den billigste løsning- dette er i mine øjne omsorgssvigt og dette har med stor sandsynlighed stået på i flere år.
    Giv dem den rigtige hånd og start med at tro på vi kan- det hjælper at blive lyttet til og troet på.
    Som arbejdsløsheden er i dag- er der ikke stor forskel på offentlig prostitution i mine øjne.
    Hvor skal vi dog finde os i meget kontrol og samtaler uden mening og ordenligt indhold…
    Det var så her demokratiet svandt ind- og vi tager knivene på .. mig først…..og stikker mentalitet- stik mod alle de opdragelses former vi har lært i folkeskolen.
    – så er det da ikke så underligt … vi kommer i krise når vi bliver arbejdsfrie…..

    Puha hvor var det rart at få lufttttttttttttttttttt…
    selv om jeg helst vil tænke positivt……

  34. Hansen

    – Afskaf anden aktør og lad a-kasserne tage sig af dagpengemodtagerne, mens Jobcenter kan hjælpe kontanthjælpsmodtagerne.

    – Afskaf job med løntilskud og praktik, det bliver udnyttet så groft så mange steder.

    – Se nærmere på kravene til ansatte i beskæftigelsesindustrien, der er virkelig mange som ikke aner noget som helst om det akademiske arbejdsmarked.

    – Gå som udgangspunkt ud fra, at folk gerne vil arbejde og allerhelst starte på job i morgen.

  35. Peter Nielsen

    Lad mig starte med at sige, at jeg sandelig også har oplevet positive sider hos Jobcenter Kolding. Jeg har desværre været ledig i 3½ år men har mødt rigtig mange medarbejdere der gerne ville hjælpe, men hvor de har været hæmmet af regler. Her er professionelt blevet oplyst om muligheder (=rettigheder) og pligter – fair og sagligt!
    Kun en enkelt medarbejder ønsker jeg derhen hvor peberet gror – her gik jeg fra møderne med en frustration, vrede og det som jeg ikke ønsker at uddybe. Følelsen som andenrangsmenneske er meget rammende beskrivelse jeg gik derfra med – og han pralede endda med at tidligere at have arbejdet for Røde Kors …

    A-kassen ASE har derimod været møllestenen i forløbet. Kontrol for kontrollens skyld, belærende tone samt mod- fremfor medspil (kommunikationen går meget på pligter men ikke om muligheder). Og når nu mange af samtaleemnerne var de samme som hos Jobcenter (ofte endda på samme dag), hvorfor så …?
    Skal der en positiv vinkel på, så kan jeg trøste mig med at have sikret beskæftigelsen for 2-3 mennesker …

    Skal der en konstruktiv vinkel på fremtidens system så er det et miks af de andres indlæg –
    1. Gå som udgangspunkt ud fra, at folk gerne vil arbejde og allerhelst starte på job i morgen.
    2. start med at få afklaret den enkeltes komeptencer, muligheder, ønsker og hvor det “halter”
    3. Sæt ind hvor svaghederne er – og hjælp med at få afklaret fremtidige jobønsker
    4. graduer indsatsen efter hvor resourcestærk den enkelte er
    5. målret kurserne og undgå repetition
    6. drop anden aktør ordningen – når folk taler om Jobcenter som “et dårligt sted” tænker jeg automatisk på anden aktør.
    7. ideen om at alle reelle jobs SKAL opslås på en fælles side, lyder god.
    8. Jobnet – Lad folks eget netværk komme i spil og kopier det bedste fra Linkedin. Gør siden mere brugervenlig, skalerbar (tilpasset brugerens evner) og mere “search” venlig.
    9. Som arbejdsløs skal vi kontrolleres – fair at stille krav og tjekke indsatsen. Men hvorfor ikke få testet A-kasserne, Jobcentrene OG deres enkelte medarbejdere. Begge steder er sikkert medarbejdere der kunne trænge til et kompetenceløft – eller et tjek af organisationens evner, resultater og serviceniveau.

  36. Det er vigtigt at Jobcentrets medarbejdere kender reglerne og giver korrekt oplysning.
    Ligesom det er vigtigt at fejl bliver opfanget og korrigeret.
    Jeg har oplevet Nykøbing F. Jobcenter chef gav en urigtig og skadelig oplysning og efterfølgende stak sin kollega og tilsynsmyndighed en lodret løgn for at slippe for at skulle forklare hvorfor han ikke havde passede sit arbejde.

  37. Helene Persson

    Uuuuuha – hvor skal jeg starte……… 😀

    Nej, jeg vil hellere fokusere på, hvor det er, at jeg mangler noget seriøs sparring. Jeg er g.d. røget ind under den regel om særlig uddannelsesydelse, og jeg troppede glad og fro op på jobcentret for at gøre krav på dette – som det så fint hedder. Kommer ind til en samtale med en jobkonsulent, hvortil jeg så spørger hende; NÅ, kan jeg så nu få noget seriøst sparring omkring mit cv og en “opgradering” heraf? Neeeej, lød svaret (igen, igen, igen), sådan noget kan vi ikke her!

    Så er det, at jeg som langtidsledig, sætter hælene i! Hvis ikke DE burde have nogle stærke in-house coach profiler, som er gode til at rådgive og guide os langtidsledige, hvem dælen skal vi så læne os opad?

    Jeg mangler seriøst en person, som gider MIG og mit cv og som formår at sætte sig ud over paragraffer og yde mig en professionel og personlig hjælp, så jeg kan guides hen på den rette videre-/efteruddannelse eller åbne mine øjne op for – måske – en omskoling.

    Nøgleordene er derfor; professionel sparring via en coach, som møder os der, hvor vi er i vores liv………og ikke har nej-hatten på og ikke er en paragraf-rytter, som hverken vi eller jobkonsulenterne fatter en bjælde af – tak! 😉

  38. Susanne Krüger

    Der skal IKKE være JOBCENTRE i fremtiden – det er spild af god tid og ressourcer.
    Brug NETVÆRKENE i stedet for – eks. POWERJOBSØGERNE – hvor ledige kan mødes en eller flere gange om ugen og få sparring på CV og jobansøgninger – deltage i events og komme på virksomhedsbesøg – træne elevatortale – tage telefonisk kontakt til virksomheder o.m.m. Og hvor alle der kommer har ét til fælles: AT FÅ ET JOB! Og hvor der ikke sidder en konsulent og kontrollerer om love og regler er overholdt – det er lige til at blive traumatisk og stresset over!

  39. Jan Milo

    Min personlige erfaring med i dette tilfælde Jobcenter Slagelse samt AS3 i Slagelse kan sammendrages i;

    nedlæg såvel Jobcenter som de øvrige aktører fordi jeg ikke tilføres nogen form for værdi som ledig.
    Med værdi mener jeg målrettede jobsøgningsaktiviteter hen imod virksomheder hvor jeg kan sælge mine kvalifikationer – helt eller delvist – men desværre har medarbejderne overhovedet ikke skyggen af kontakt til virksomheder/arbejdsgivere. Det er mig fuldstændig uforståeligt hvordan man kan udfylde et job som rådgiver uden at have nogen kontakt med erhvervslivet.
    Rådgivning omkring CV og ansøgning har været OK hos disse aktører, men den kan jeg også få hos min a-kasse, inden for 24 timer vel og mærke, sådan FTF-A.
    Dernæst bør der lovgives omkring den fuldstændig overdrevne brug af løntilskudsjob; en ordning der udelukkende har til formål at sikre små og mellemstore virksomheders likviditetsmæssige overlevelse – jeg har kendskab til adskillige nystartede virksomheder der udelukkende betjener sig af dette fænomen, ganske enkelt fordi der ikke generes overskud til traditionel ansættelse, men hvad er så ideen med at drive en virksomhed? det er jo langtfra dedikerede medarbejdere man får ansat, tværtimod skabes der jo en betydelig usikkerhed hos den ledige omkring seriøsiteten i ansættelsesforholdet når ejerlederen konstant er på udkig efter nye kandidater til løntilskud og desværre er Jobcenteret en aktiv medspiller; så kan man vel sætte et flueben ved den pågældende ledige i en periode!
    Et tæt samarbejde mellem A-kassen og den lokale Erhvervsservice kunne være et godt alternativ.
    bedste hilsner
    Jan Milo

  40. Niels Krog

    Så mange kommentarer om det samme og så helt tilbage fra februar 2013, og der er stadig ikke sket forbedringer. Hvordan tror man jobcentrene virker så længe, der ikke er pligt til at opslå ledige job på statens eget kontor? – Oplysninger om, hvor mange ledige der findes i hele landet er meget usikre, så længe de kommer alle mulige andre steder fra. Teorier om sort arbejde m.v. er fine nok til at sætte sindene i kog med, men hvordan gør-man det egentlig op, når man ikke engang har defineret, hvad sort arbejde er? – Skiftende regeringer ønsker at tvinge ledige i job, men de ved ikke med sikkerhed, om der overhovedet er et job til dem. – Er det så rimeligt at tvinge dem fra dagpengeforsikringer og over i kontanthjælp? – Vi skal jo lige huske på, at vi lever i et solidarisk samfund, hvor vi alle betaler til dagpengeforsikringer, når vi er i arbejde, Har det ingen betydning mere? – Men de folkevalgte skal jo have nye våben i form af fly, det kan man nok bruge 54 mill. til og de konservative mener endda, det er alt for lidt. Flyene skal selvfølgelig anvendes til at bombe der hvor flygtningene kommer fra. Er det for at nedsætte strømmen af flygtninge ? – Der findes en løsning på alt, men er det den rigtige? – Jeg sætter spørgsmålstegne ved meget af det vore politikere laver, men lige lidt hjælper det. Jeg kan ikke se den store forskel på i dag og for 50 år siden.

Skriv en kommentar