Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

3 jul 2013

Få styr på bekymringerne

/
Skrevet af
/
Kommentarer2
/

Tine Tangdal - Lader du dine bekymringer fylde?Det giver god mening at blive bekymret, når man bliver fyret og der sker ting i dit liv. Store som små ting. For hvad nu? Hvad vil det betyde for fremtiden? For nutiden? For din økonomi? For dit helbred? For din familie? For you-name-it? Jo tak, der er masser af grunde til at blive bekymret.

Hvor meget lader du dine bekymringer fylde?

Og det er faktisk også fair at være bekymret over de fleste af disse ting. Og give dem din opmærksomhed. Have overvejelser omkring dem. Bruge tid på dem.

Imidlertid kan der ske det, at bekymringerne bliver styrende. At de får virkelig meget plads i tankerne og hverdagen. At de i virkeligheden går hen og bliver meget begrænsende og æder af både energi og livsglæde fra dig. Er det noget du kan genkende?

Selvfølgelig vil du bekymre dig ind imellem. Selvfølgelig kan der opstå situationer, hvor tæppet bliver trukket væk under dig, og du føler dig på herrens mark. Hvor alting kommer til at virke forkert, uoverskuelige og truende. Sådan vil de fleste nok føle i det øjeblik, de får stukket en fyreseddel i hånden, får en alvorlig diagnose, bliver klar over at økonomien slet ikke kan hænge sammen eller tilsvarende alvorlige hændelser.

Men langt de fleste af de ting, du går og bekymre dig om, er slet ikke så alvorlige. Heldigvis. Faktisk viser forskning, at det kun er 2 % af de bekymringer, vi mennesker går og gør os, der rent faktisk bliver til noget – 2 %. Det betyder, at 98 % er spildt arbejde. Spildt energi og livsglæde. På hvor mange andre ting ville du acceptere at betale så meget i overpris?

Nu tænker du nok, at jeg kan da sagtens gør opmærksom på, at det er en dårlig ide at bekymre sig, men det kan du da ikke bare lige lade være med. Det sker jo bare. Og i øvrigt er det, du bekymrer dig om da noget, man skal bekymre sig om. Og du har fuldstændig ret – du kan ikke bare lade være sådan vupti. Men du kan øve dig. Du kan beslutte dig for, at du vil bruge mindre tid, færre kræfter på at bekymre dig. Du kan meget langt hen ad vejen selv bestemme, hvor meget du vil bekymre dig.

Og så får du energi og kræfter til alt muligt andet, bliver mindre modtagelig for stress og sygdomme, og får større indflydelse på dit eget liv.

Tæm din stressFå styr på bekymringerne

Er du klar over, hvornår og over hvad du bekymrer dig? Nogle ting er du nok ikke i tvivl om, at de gør dig bekymret, men måske ligger der nogle flere ting? Det er vigtigt at blive bevidst om, hvor tit og hvor meget du går og er bekymret. For når du er bekymret, sætter du gang i stressmekanismen i dig. Og jo mere du bekymrer dig, jo flere stresshormoner risikerer du at få i krop og hjerne. Og jo flere stresshormoner og sværere kan det blive for dig at kontrollere bekymringerne, da din hjerne begynder at arbejde dårligere.

Derfor skal du finde ud af hvorfor, hvornår og hvor meget.

Når du har fået identificeret dine bekymringer, så tag fat på hver enkelt ting. Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Er det sandsynligt, at det bliver til virkelighed og vil påvirke MIT liv?
  • Er det reelt noget jeg skal bruge kræfter på? Hvis ja, hvor meget vil så være rimeligt?
  • Hvornår skal jeg bekymre mig? Prøv at sætte tidspunkt på og tidsforbrug på.
  • Hvad kan jeg gøre for at fjerene eller minimere denne bekymring?
  • Hvad kan jeg bruge mine kræfter på i stedet, så jeg får positive input i mit liv?

Arbejder du med dine bekymringer på denne måde, bliver de sat i perspektiv. Oftest vil der ske det, at de skrumper og ikke er så overvældende. Får du puttet flere gode oplevelser og input (og de kan være både store og bitte små) ind i din hverdag, får du mere energi. De ting, som ikke har noget med dig selv at gøre, kan du få luset ud.  Og endelig giver det dig en mulighed for at tage ansvar og handle på det, du er bekymret for. Det giver selvtilfredshed at kunne påvirke dit eget liv, og det er godt for dig og styrker dig.

Livet må godt føles rart.

Læs også Når din samvittighed er kulsort

Mange hilsner

Tine

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

2 Kommentarer

  1. Tak for en glimrende artikel Tine.

    Bekymringer kan æde en op langsomt indefra. Jeg har selv haft mine i en sådan grad at jeg fik nok. Jeg havde de uundgåelige økonomiske bekymringer. Det er ikke det sjoveste at ligge og bruge nætterne på at overveje hvordan jeg skulle få det jeg havde i køleskabet, til at strække 14 dage med kun kr. 200 på kontoen. Eller hvad der skulle ske i forhold til min, på det tidspunkt nyfødte søn, på Island.

    Jeg sov skidt, havde ingen overskud og tankemyldret ville ingen ende tage. Det drænede mig i den grad for energi. Jeg fik nok! De økonomiske bekymringer blev vendt til udfordringer. Der gik sport i at kunne lade penge strække så langt som muligt. Det var ikke altid lige spændende det jeg fik at spise, men hey, jeg lever da stadig…
    Med hensyn til bekymringerne omkring min søn, så var det først da jeg accepterede situationen, at jeg kunne ligge energien i det jeg havde indflydelse på, og dermed kunne handle på, at jeg kunne slippe mine tanker (bekymringer), og det jeg ikke havde indflydelse på.

    Så ja, det kan lade sig gøre at slippe bekymringerne. Jeg er meget bevidst omkring hvad der foregår på øverste etage. Så hvis der skulle dukke nogle bekymringer op, så er jeg meget hurtigt til at stille mig selv spørgsmålet; er det noget jeg har indflydelse på? Hvis ja, hvad kan jeg så aktivt gøre for at mindske bekymringen eller udslette den. Hvis ikke jeg har indflydelse på hvad end det måtte være, så bruger jeg ikke mere tid på det.

    I dag bruger jeg min energi på det jeg kan gøre noget ved, det er befriende, det styrker min selvtilfredshed og som Tine skriver, så giver det mig også rigtig meget god energi!

    Endnu en gang TAK Tine!

  2. Ulrik Plesner

    Tak for god artikel.

    Jeg er helt enig med Niels Reib i, at det meget handler om at fokusere på det, som man har kontrol over eller i hvert fald indflydelse på – og så vidt muligt give slip på resten!

    Jeg prøver at skelne imellem nytteløse og konstruktive “bekymringer”. De “nytteløse bekymringer” er de her negative grublerier om hvorfor det lige ramte mig, at jeg ikke er “god nok”, om jeg nogensinde får job igen osv.

    De “konstruktive bekymringer” er refleksioner og spørgsmål om, hvad jeg kan gøre, hvornår jeg vil gøre det, hvad mine mål er, hvordan jeg vil handle osv – altså mere fremadrettede, lærende og konstruktive tanker.

    Arbejdet med sig selv går så ud på at opdage/identificere de “nytteløse bekymringer” og sætte nogle “konstruktive bekymringer” istedet.

    På den måde kan man reducere sin negative stress og udvide sin “indflydelses-sfære” og dermed ens muligheder for at skabe positive forandringer.

    Det er en proces, som ikke nødvendigvis er hverken nem, behagelig eller hurtig (jeg har øvet mig i mange år!) men det kan gøre en verden til forskel. I denne proces kan man ofte have glæde af en sparringspartner i form af en god ven, en coach eller lign.

    Med venlige hilsener

    Ulrik Plesner
    Jobsøgende – Personlig Coach og Meditations-Træner.

Skriv en kommentar