Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

1 feb 2013

Få din søvn og rust dig mod stress

/
Skrevet af
/
Kommentarer0
/
Tine Tangdal - Stress coach

Stresscoach Tine Tangdal

En ting, der næsten altid går igen, når jeg taler med stressede mennesker, er søvn. For lidt søvn, afbrudt søvn, udmattelsessøvn, drømmesøvn etc.

Hvorfor det? Jo, for søvnen betyder helt vildt meget for vores velbefindende og vores evne til at trives i hverdagen. Derfor er det vigtigt for dig at få din søvn, så du kan ruste dig mod stress.

 

Få din søvn og rust dig mod stress

For rigtig, rigtig mange er netop søvnen en af de allerførste ting, der begynder at gå skævt, når de starter trippet ind i stressens verden. De fleste bliver små irriterede, frustrerede og lidt resignerende, når søvnen begynder at drille, og affinder sig med det. Måske bliver det (bort-) forklaret med, at der jo også er travlt, er meget at tænke på, er varmt, er en dårlig stemning eller lignende, som der nok også er. MEN DET ER JO IKKE DET SAMME SOM AT AFFINDE SIG MED EN DÅRLIG SØVN. Hvor mange ville blive ved med at holde hånden på en brandvarm kogeplade, bare fordi hånden nu en gang er landet der? INGEN!

Nu tænker du nok, at det er let for mig at sige, at man bare skal sove godt. Der er ikke noget, du hellere vil. Du kan bare ikke. Og det er rigtigt, at du har haft nætter, hvor du rodede og ikke fik sovet. At dit hoved kører hele tiden, at du ikke føler dig søvnig, at du vågner efter en kort søvn og så ikke kan finde ro, eller hvad der nu sker.

Og du har ret. Det er let at sige, og det kræver en indsats af dig at få en god nattesøvn. MEN det kan lade sig gøre. Hvis du vil. Du skal bare ( og bare er i ” ”) ændre på nogle ting. Så kan du sove igen.

For sandheden er, at du godt kan sove, men at der er nogle ting, der forstyrrer dig. Så det er dem du skal ændre på. Og ja, jeg ved god, at som arbejdsledig eller mulighedssøgende kan du være urolig over en række uafklarede ting, Men de løser sig jo ikke ved, at du ikke sover – tværtimod.

Så gør noget, der gør dig naturligt træt. Sørg for at få en nogenlunde fast soverytme, gå dig en tur hver dag, tillad dig selv at være lidt glad, stop tankerne….. Vælg aktivt, at du vil sove.

Læs eventuelt også

Stress – hvorfor finder vi os i det?

Tillad dig selv at slappe af! (også som jobsøgende)

Er du ramt af understress?

Tænk engang hvor galt det kan gå 

Stresskonsekvenser

Skrevet af

Tine Tangdal 
Stresscoach

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

Skriv en kommentar