Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

Niels Reib
3 mar 2015

Employability – Skab værdi og din plads på arbejdsmarkedet

/
Skrevet af
/
Kommentarer0

Niels ReibUgens tema – Employability

Employability er for mange stadig et fremmedord, men det popper op flere og flere steder, når snakken falder på fremtidens arbejdsmarked (pssst… det er her allerede). Men hvad er det lige employability er for noget og hvorfor er det lige du skal tage dig notits af det?

Employability – Skab værdi og din plads på arbejdsmarkedet

Du og jeg kan begge mærke, at konkurrencen på arbejdsmarkedet er skærpet væsentligt inden for de sidste 5-8 år og jobsikkerhed er et afsluttet kapitel, som i dag hører til på et forhistorisk museum.

Det kan du så vælge at brokke dig over (til ingen nytte) eller du kan vælge at acceptere det, pudse brillerne og tager bestik af situationen. Hvis du vælger det første (brokkeriet), vil din plads jobmarkedet gå til dem som pudser brillerne, og ser mulighederne i det nye arbejdsmarkedparadigme. Du er som arbejdstager nødt til at redefinere din rolle, og se de muligheder udviklingen giver dig, hvis du vil sikre din plads på arbejdsmarkedet.

Hvordan kommer du så til at blive taget i betragtning til jobs i fremtiden?

 

Det gør du udelukkende ved at følge med udviklingen, som går hurtigere end nogensinde før, og sørge for du hele tiden udvikler de kompetencer, som dit arbejdsområde efterspørger.

“Knowledge becomes obsolete incredibly fast. The continuing professional education of adults is the No.1 industry in the next 30 years.”
Peter Drucker

Her er det employability (lavpraktisk og direkte oversat til beskæftigelsesegnethed) kommer i spil, som en ny kompetence.

Hvad er det så lige employability er og hvad er det for en kompetence?

Employability er at skabe værdi og bidrage til arbejdsmarkedet med noget helt unikt i form af dine færdigheder, viden og personlige egenskaber. Du skiller dig ud fra mængden og er hamrende dygtig (specialist) inden for dit kerneområde og du sørger hele tiden for, at udvikle dine kompetencer i tråd med udviklingen og de behov der er, og dem der vil opstå, inden for dit område. Gør du det, vil du have EMPLOYABILITY og være interessant på fremtidens arbejdsmarked.

At skabe din plads på vidensalderens arbejdsmarkedet, vil kræve en langt mere proaktiv arbejdsindsats. Her stiller du dig ikke tilfreds med monotome og uinspirerende arbejdsgange. Du søger hele tiden værdiskabende udvikling, der vil udvide din portefølje af kompetencer. Med employability kommer du altså i skaberens rolle. Du vil simpelthen skabe dine egne muligheder og jobs, udfra den markedsværdi du formår at opbygge gennem dine erfaringer, og ikke mindst i samarbejdet med andre.

Kompetencen ligger i at kunne formidle (Karriere Branding) dine færdigheder, viden og personlige egenskaber effektivt, så de alle bidrager til din employability, ligesom også dine personlige/sociale forhold (networking) og arbejdsmarkedets forhold bidrager til det, i form af udbud og efterspørgsel på dine kompetencer.

Hør Anne Skare Nielsen fra Future Navigator kort fortælle om employability.

 

Employability = Positionering og tiltrækning af muligheder

Når du formår at kommunikere dine færdigheder, viden og personlige egenskaber effektivt ud til dine omgivelser, vil du i højere grad opleve, at du får indflydelse på din eget bidrag (arbejdsliv) og situation. Med andre ord, skal du og jeg fremover være langt skarpere til at formidle den værdi vi skaber og bidrager med, i de arbejdsopgaver vi løser.

Nyt mindset

Du og jeg skal tænke arbejdstager rollen fuldstændig om, og mere i retning af You Inc, altså en mere freelance/selvstændig rolle. Det er en langt mere flydende rolle, hvor det er arbejdsopgaverne, og i langt mindre grad virksomheden/rammen, der tiltrækker din opmærksomhed, fordi du vil udfordres og dygtiggøre dig, så du i højere grad kan skabe værdi i dine kommende opgaver/teams/arbejdsforhold. Dermed ikke sagt den rolle sagtens vil kunne udfyldes i en virksomhed, men tankegangen vil være mere af en selvstændig karakter.
Skærmbillede 2014-04-08 kl. 21.36.07
En interessant bog med fokus på fremtidensarbejdsmarked er Dan Schawbel’s ‘Promote Yourself’, hvor han meget godt beskriver hvordan vi gennem de seneste generationer, har ændret vores tilgang til arbejde og hvad de kommende generationer vil vægte i deres arbejdsliv. Noget som er diametrale modsætninger til hvad vi vægtede for bare en generation siden.

Selv synes jeg det er en spændende tid, vi allerede så småt er trådt ind i. Skiftet fra industrialders tankegang, hvor arbejdskraft bestod af manuelt arbejde, en funktion og en på forhånd defineret jobbeskrivelse, til vi i dag, og fremadrettet i vidensalderens paradigme, i langt højere grad får medbestemmelse og indflydelse på de arbejdsopgaver vi løser.

IMG_2919

Med vidensalderen kommer også nye rammer for hvordan vi arbejder. Det vi i dag kender som 8-16 jobs, vil i fremtiden arbejde når det passer os, og dem vi arbejder sammen med rundt om i verden.

Læs også Mette Sillesens skriv ‘Vil du vide hvad fremtidens vigtigste kompetence er?‘ og bliv klogere på fremtiden i dag og husk at tilmeld dig webinaret om employability på fredag den 6 marts.

 

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib – Inspirator, Mentor og Foredragsholder
NielsReib.dk

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

Skriv en kommentar