Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

3 mar 2014

Elevatortale – Nå, hvad laver du så? Brug din knivskarpe tagline

/
Skrevet af
/
Kommentarer0
/

Elevatortale - Nå, hvad laver du så? Brug din knivskarpe taglineSom jobsøgende har du med ret stor sandsynlighed hørt, at du skal have din elevatortale klar, når du bliver spurgt om hvad du laver. Den skal på ca. 30 sekunder beskrive hvem du, hvad du laver og hvilken værdi du skaber. (Det kaldes en elevatortale fordi den må tage cirka den tid, en elevatortur tager at komme fra stuen til 5 sal.)

NÅ HVAD LAVER DU SÅ?

Vi kender det allesammen, mødet med nye mennesker… Der går ikke længe før spørgsmålet kommer, du ved det vil komme og du magter næsten ikke at skulle svare på det. Så kommer det…  Nå hvad laver du så?

Nu vil jeg så smide en semi-ny og mere skarp form for elevatortale på dit bord. Din personlige tagline. Det er ikke altid andre har tålmodighed til at bruge de 30 sekunder det tager dig, hvis altså du er super skarp, at lire din elevatortale af (mange gange tager det 2, 3, 4 gange så lang tid for folk at pitche deres elevatortale).

Ved at have din ultra specifikke og pirrende tagline klar i sådan en situation, så køber du dig i realiteten tid, simpelthen fordi modtageren med stor sandsynlighed vil blive nysgerrig og derfor vil høre mere. På den måde bliver det mere en decideret samtale, fremfor at du bare står og fyrer en tale af.

Din personlige tagline

…er din professionelle headline, altså en du vil kunne skrive på 120 karaktere lige under dit navn på din LinkedIn profil. Her kan du se min tagline, som den er på LinkedIn, Google+,Twitter og Facebook.

Nå, hvad laver du så? Brug din tagline, din knivskarpe elevatortale

Se flere eksempler på beskrivende headlines længere nede

Must see!

Som karriere strateg J.T O’Donnell fra CAREEREALISM.COM fortæller her i videoen, så er det jo i realiteten ikke din titel folk spørger om når de spørger om hvad du laver, men rent faktisk hvad du LAVER. Se videoen og hør hvad J.T. foreslår dig at fortælle, næste gang du bliver spurgt om hvad du laver…

Careerealism.com er en af de mest inspirerende hjemmesider jeg har fundet med inspiration til jobsøgning og karriere.

Et skarpt budskab

At lave din tagline er som at lave en rigtig god rødvinssauce, du skal hele tiden smage den til og tilsætte smag indtil alle smagsnuancerne fremstår helt perfekt. For at skabe et så skarpt budskab som muligt, kræver det du laver forskellige udkast og smager dem til indtil du synes den er lige i øjet.

Din tag/headline skal:

1. Fortælle om hvem du er og hvorfor du laver det du gør

2. Levere dit budskab

3. Pirre modtageren

… og alt det på 120 karaktere.

Line Dahl fra Karrierekald.dk skriver i 10 årsager til at du SKAL finde dit budskab “, at dit budskab er din mulighed for at blive (endnu mere) bemærkelsesværdig – og gøre en (endnu mere) bemærkelsesværdig forskel – for dig selv, din virksomhed og andre”. Det synes jeg rammer ret godt hvad det er du skal med din tag/headline.

Du kan iøvrigt deltage på 09.15 Godmorgen webinar med Line og hendes partner in crime, Jette Bülck, den 14. marts, hvor du får redskaber til at indstille din GPS til dit nye arbejdsliv.

En anden inspiration til hvordan du kan lave din elevatortale til en knivskarp tagline, er at lytte til og se Simon Sineks TED Talk ‘How great leaders inspire action’. Her tager han udgangspunkt i hvorfor du laver det du gør og ikke hvad det er du laver. Med det udgangspunkt, får din elevatortale og tagline et dybt motiveret drive, som sandsynligvis vil inspirere andre.

I marts (2014) kan du se/læse/høre et interview jeg har været så heldig at lave med Simon Sinek. Her giver han sit bud på hvordan, du kan  positionere dig på arbejdsmarkedet med udgangspunkt i hans ‘Stand Out In The Jobmarket‘ jobsøgningsredskab.

Banner_se workshopsHvorfor er en skarp tagline vigtig?

I sidste uge var jeg til et netværksarrangement. Her vi fik til opgave at svare på ‘Hvordan sætter du dit præg på det, du laver i hverdagen?’ og dele det med vores sidemand. Da jeg leverede min tagline sad min sidemand nærmest og måbede, og spurgte ind til min vinkel omkring trivsel og personlig ledelse og hvordan det kunne få jobsøgende til at præstere bedre i jobsøgningen.

Grunden til hun måbede var, at hun selv havde svært ved at besvare spørgsmålet og det hun kom med, var ikke nær så to the point.

En skarp tagline pirre nysgerrigheden hos den person du taler med, og den inviterer til dialog frem for monolog. Chancen for at du bliver husket efterfølgende er langt større, end hvis du stiller dig op og laver en ene(elevator)tale.

Eksempler på taglines fra et par af mine netværkskontakter

Tonny LinkedIn headline

Mette LinkedIn headline

Hans-Christian Linkedin headline

 

Smid din personlige tagline i kommetarfeltet og lad os alle blive inspireret.

Yderligere inspiration til din elevatortale og tagline

Sådan må du aldrig præsentere dig selv

How to create a compelling linkedin tagline

Her er min elevatortale og skabelon

Sådan skaber du den ultimative elevatortale

 

Niels ReibSkrevet af

Niels Reib – Foredragsholder og konsulent
NielsReib.dk

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

Skriv en kommentar