Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

30 aug 2012

Din Historik som ledig er dit online CV

/
Skrevet af
/
Kommentarer7
/
Pelle Esbensen

Pelle Esbensen

Hvordan fortæller du bedst historien om din egen ledighed? Hvordan kan din historik blive til din identitet? Hvordan kan din identitet blive til dit nye arbejde?

Som ledig er din historik dit online CV

Historiefortælling, kundeinddragelse og branding bliver stadig vigtigere værktøjer for virksomheder og organisationer at kunne udnytte. Som ledig er man projektleder af sit eget liv og dermed står man selv med ansvaret for at forvalte og forvandle den situation. Uanset hvem du er og hvilke strategier du anvender for at komme videre i livet og i nyt arbejde, kan du drage fordel af på forhånd at tænke over hvordan du kan dokumentere den udviklingproces du gennemgår.

I nutidens samfund sætter vi virtuelle spor når vi bevæger os i bybilledet, når vi handler og når vi kommunikerer. Ved at kombinere strategier præsenteret i denne blog kan du maximere udbyttet af din ledighed og samtidig gøre dig selv til en mere interessant kandidat til dine fremtidige jobs. Men hvordan sikrer du at dine fremtidige arbejdsgivere ved hvad du har lavet under din ledighed?

Din Historik er de historier du kan fortælle om dig selv ud fra en selektiv sammensætning af dine virtuelle spor. Som Tidsrig ledig kan du lave rigtig meget frivilligt arbejde via Sparring, Research, Network og Blogging og ved aktivt at opsøge samarbejdspartnere på dit niveau. Men i modsætning til kurser er der intet af dette som du får meritter for. Ved at sørge for at de møder du har og den udvikling du gennemgår bliver dokumenteret og kommunikeret ud via sociale medier, kan du demonstrere at din professionalisme og dit drive faktisk har fået et løft at en periode som ledig.

Hvorfor Historik?

Dine egne publikationsplatforme er det bedste værktøj til at fortælle din historie. Det kan lade sig gøre udelukkende via sociale medier, men det virker mere seriøst at have  en dedikeret kanal: En Blog eller en Vlog. De sociale medier bruger man så til at få adgang til nye kilder inden for de fagområder man researcher og til at sprede sine egne produktioner til et større potentielt publikum.

Hver gang en person “liker” eller deler et medieprodukt du har lavet har du fået en investering af social kapital fra vedkommende. Dit navn er for vedkommende kommet i en særlig kategori og du er nu etableret som selvbestaltet ekspert på et område i personens netværk. Det er ikke sikkert der kommer noget ud af dette, men muligheden foreligger og bliver forstærket for hvert nyt indlæg som personen bemærker du sender ud.

Alle danskeres karrierer er omskiftelige og bliver mere og mere networkorienterede for hver år. En fan i dag kan i morgen blive en kommende arbejdsgiver eller kollega. Man ved det aldrig. Pointen er at merværdien ved disse strategier – både den personlige og den karrieremæssige – maximeres ved at de kombineres. Den information du tager til dig kan være indgangen til nyt Network og den bliver også bedre indlært ved at du opsummerer og kommunikerer den ud med dine egne ord.

Rip, mix and share

Metoderne for at skabe en Historik er meget simple. Fortæl en historie om dig selv på en blog. Indlæg hyperlinks, der linker til en ordforklaring/uddybning, henviser til dine egne tidligere værker eller peger ud til vigtige samarbejdspartnere. Skriv som om du designede en app – et kort med sammenhænge mellem en udvalgt række hjemmesider, som sætter brugeren i stand til at lære “alt” om dig. Tænk på det som en kombineret ansøgning og CV, hvor dine referencer er indlagt direkte i dokumentet. Bland indhold fra dit officielle og også dit “uofficielle” CV, for at skabe kulør og vise dine menneskelige kvaliteter. Del det via sociale medier og send det via email personligt til dem du mener kan skaffe dig et arbejde du gerne vil have.

Strategien, forudsætter foruden Tidsrigdom, brugen af mindst et par af de andre superkræfter jeg har præsenteret hidtil i bloggen. I din Historik er din fortid dit brand, din nutid er dit projekt og din fremtid er dit produkt.

Næste post: Et ydmygt eksempel på en Historik af denne bloggers virke

Skrevet af

Pelle Esbensen

Kunne du li’ hva’ du læste, så del det med dit netværk :o)

Links

Sparring

Research

Network

Blogging

Tidsrig

hyperlinks

7 Kommentarer

  1. Og den korte version Pelle:

    1. Betal for en hjemmeside som ledig.

    2. Fyld den op med tekster om dig selv, eller hobbyer, holdninger til emner du har interesse for i hverdagen.

    3. Find 3-4 sociale medier, hvor du bomber løs med tekst og video omkring dine interesser.

    4. Overfyld nettet alle de steder du overhovedet kan med dit hjemmeside link, i håbet om at nogen vil klikke ind på hjemmesiden, og læse hvad du har skrevet.

    Og slut resultatets håb, at en arbejdsgiver henvender sig.

    1. Tak for bidraget, Søren. Du beskriver en spredehagl teknik, der satser på at “push”-sælge sig selv som produkt til en hvilken som helst arbejdsgiver (og job). Jeg forsøger at beskrive en metode til at kombinere strategier, der gradvist bygger dit virke og din fremtidige karriere op – inden du bliver ansat. Jeg kan ikke anbefale at “bombe løs” på sociale medier. Det har folk en tendens til at gennemskue og reagere negativt på. Jeg anbefaler netop at man videndeler mere målrettet. Det er ikke afgørende hvor mange der læser mine blogposts, f.eks. men HVEM der læser dem.

  2. Hej Pelle

    Selv tak, jeg henviser bare til den basale metode, som de fleste arbejdsløse gør brug af efterhånden. Hvis man begynder, at prøve at lave strategier til hvad man skal gøre, før du for jobbet, så kan du hurtigt ende op med, at bruge mere tid på det, end på selve jobsøgningen. De fleste arbejdsgivere jeg har fået henvendelse fra, har været ved direkte søgning, og ved hele tiden, at fortælle verden, at jeg søger job, så mange steder som muligt.

    Naturligvis har jeg selv skrevet historier omkring hvad man har lavet, og hjulpet en masse andre mennesker, men det bedste er nu bare, at komme ud over stepperne så mange steder som muligt, du kan sammenligne det lidt med, at dyrke motion. Løber du meget f.eks. så vil du altid møde nogle andre menesker på gaden, og jo flere du spørg om de kender nogen i deres netværk, jo bedre chancer er der for, at de kender nogen som kender nogen.

    Så bruger du alt for meget krudt på, kun at fokusere hvad for en niche karriere du ønsker i fremtiden, og satse på, at få bygget nået op der, ja så bliver det svært at få et job i Danmark.

    Man for som regel altid bedre muligheder, jo flere steder du breder dig ud, og som ledig kan man ikke tillade sig, at være kræsen, indtil finanskrisen har vendt til de lediges fordel, og vi har rigelig med jobmuligheder igen i landet.

    Jeg er selv med i netværks grupper, har deltaget i en del jobmesser, private job coach personer, diverse vikar firmaer, og jobdatabaser som mange andre ledige gør brug af. Det har da være en spændende at teste af, men der hvor den bedste respons tilbage har været, er faktisk fra spredehagl, hvor jeg har fået kontant til personer, som jeg aldrig havde drømt om, eller kendte nået til.
    Jeg har som et eksempel blevet kontaktet af konsulenter, og andre jobcenter afdelinger i landet, som har hjulpet mig med opdatering af sociale medier, og fået møder, hvor jeg har fået tjekket CV op, som min egen Kommune ikke har kunne hjælpe mig med.

    Nu har det ikke smidt et job fra sig, men det har godt nok fået chancerne til at stige, da jeg samtidigt med, har fået disse folk til at hjælpe med at holde øje med, om der skulle komme en mulighed for mig på jobmarkedet.

    Og det samme gælder, for de andre mennesker jeg lidt tilfældigt har mødt rundt omkring. Jeg har også prøvet forskellige jobsøgnings klubber, men da alle de andre også var arbejdsløse, så fandt jeg ikke de store chancer, for at nogen af dem havde videre forbindelser i deres netværk, da de selv pressede på for at komme i job hos dem.

    Men det ville da være godt, hvis vi alle kunne gøre ligesom dagpengeland hjemmesiden, hvor vi skriver os ud, af ledigheden, og at en arbejdsgiver fanger vores kvaliteter, og vores drive til at komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Skriv en kommentar