Ledigidanmark.dk - Din hjemmeside til jobsøgning og karriere

29 sep 2013

At skabe værdi handler ikke om dig

/
Skrevet af
/
Kommentarer4
/

Aske Rask - At skabe værdi handler ikke om digAt hjælpe andre er en kunst, da vi alle er forskellige og ser virkeligheden forskelligt. På nogle punkter er vi dog bare mennesker, som har grundlæggende behov, der skal tilfredsstilles. Disse behov er fundamentet for vores værdier, altså de ting vi værdsætter højest. Så ved at tage udgangspunkt i de ting vi har til fælles, bliver det nemmere at skabe værdi, og du kan hjælpe andre, der hvor de er.

Arbejdsgivere er mennesker, og arbejdspladser er et netværk af mennesker. Hvis du vil være iværksætter, skal du håndtere netværk, partnere og kunder – som sjovt nok også er mennesker.

Sikke en overraskelse 🙂

Grunden, til at dette faktum er vigtigt, er fordi, vi har en tendens til at glemme det. Det er som om, det at bruge sociale medier i sin jobsøgning, at skrive jobansøgninger, gå til jobsamtaler eller fungere på en arbejdsplads kræver forskellige evner, hvilket er rigtigt et lille stykke af vejen, men grundlæggende så handler det om kommunikation imellem mennesker.

Kommunikation handler i min verden om at kunne levere budskaber, der kan forstås og have den ønskede effekt.

Så der er to grundlæggende spørgsmål at stille sig selv:

– Hvordan bliver jeg forstået af dem, jeg vil tale til?

– Hvilken effekt ønsker jeg, og hvordan opnår jeg den effekt?

Svaret på det første spørgsmål vil gøre dig til en god værdiskaber, der kan hjælpe folk, der hvor de er. Svaret på det andet spørgsmål vil gøre dig til en, der kan få penge for at skabe værdi.

At skabe værdi handler ikke om dig

Det at kende og forstå personen, du vil hjælpe eller skabe værdi for, er absolut nødvendigt. I marketing har man et godt ordsprog:

 ”Hvis du taler til alle, taler du ikke til nogen”

–       Så kunsten er at finde en snæver målgruppe og tale præcis til deres behov.

I mit sidste blogindlæg introducerede jeg de seks behov: sikkerhed, usikkerhed, at være betydningsfuld, kærlighed, personlig udvikling og at bidrage.

Ved at identificere disse behov i andre mennesker er det muligt at tale mere fokuseret til din målgruppens behov.

At skabe værdi handler ikke om dig - Salgsansvarlig til Urology Care i DanmarkFor at identificere disse behov:

Research: Undersøg alt, hvad du kan om personen på LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google+ og skriv noter om de ord han/hun fokuserer på.

Saml de ord, du har fundet, og del dem ud i seks kasser – en kasse for hver af de seks behov.

Klik på billedet til højre og se et eksempel på hvordan du kan kategorisere de forskellige ord efter de seks behov. Se selve Jobopslaget- Produktspecialist

Hvilke omgivelser befinder personen sig i, og hvad er udfordringerne?

Ved at identificere de grundlæggende udfordringer som personen har, kan du tale præcist til de grundlæggende behov.

Som udgangspunkt har alle mennesker de seks behov, men der vil være et eller to, som træder frem. Disse behov skal du så kommunikere i højere grad end de andre og nævne ALLE de andre behov sporadisk, da de jo også er vigtige.

Jobansøgningen der taler til de seks behov

Typisk er sikkerhed noget af det vigtigste:

Derfor skal du skrive i et sprog, der kommunikerer sikkerhed, hvor du fokuserer på at gøre det helt klart, at du har kvalifikationerne, og erfaringerne der skal til.

Det næste er udvikling:

Tænk frem, og kommunikér klart og tydeligt, at på baggrund af dine erfaringer er du i stand til at opnå samme resultater for ____.

Betydningsfuld + bidrage:

Brug navnet på personen og virksomheden du snakker til. Beskriv ting på hjemmesiden, og hvordan du selv brænder for netop disse værdier.

Kærlighed – forbindelser:

Beskriv dig selv ud fra din nærmestes synspunkt, og dine sociale evner som networker. (Det er en vigtig evne at have på en arbejdsplads).

Forandring – usikkerhed:

Normalt ikke noget du skal fokusere for meget på, men i nogle jobs er det absolut nødvendigt f.eks. som forandringskonsulent eller i kreative stillinger.

Denne rækkefølge kan ændre sig fra job til job, og det er derfor, at dit researcharbejde er så nødvendigt. Det tager ekstra tid, og det er ikke på samme måde muligt at lave samme mængde ansøgninger. Til gengæld er kvaliteten så meget højere, og du skal ikke søge så mange stillinger.

OBS: Hvis din udfordring er i sikkerhedsområdet – altså mangel på kvalifikationer og erfaringer – så er det svært at komme igennem den klassiske vej, hvor du kun sender ansøgninger. Der skal andre ting til, men det bliver i et andet blogindlæg.

Glem dig selv…

Denne proces er præcis den samme, hvis du vil starte som iværksætter eller selvstændig, hvor du researcher og finder din målgruppe, og hvordan du kan tilfredsstille deres behov. Eller hvis du vil skabe et job i en eksisterende virksomhed, hvor du har identificeret et behov i en virksomhed og gerne vil løse det på din måde.

Det sværeste i denne proces er at glemme sig selv og have 100 % fokus på den, du vil hjælpe og skabe værdi for, og derfor være klar til at ændre din måde at kommunikere og gøre ting på. Typisk har vi jo en eller anden måde at gøre tingene på, hvilket kan stå i vejen for at opnå et ønsket resultat, fordi det ikke passer til målgruppen.

I forbindelse med hele folkeskolereformen hørte jeg et program på Radio24syv, hvor nogle lærere udvekslede erfaringer. Her kom de ind på, at man som lærer har nogle klasser, man passer perfekt med, og andre hvor det bare ikke fungerer. Man kan forestille sig at nogle klasser har behov for en høj grad af omsorg og kærlighed, hvilket er meget feminine værdier, hvor andre har brug for sikkerhed og mere maskuline energier. Som person er det ikke nemt at skifte imellem disse to måder at være på, vi har jo vores vaner, men ved at være bevidst om de her grundlæggende behov, kan vi jo arbejde på det.

Så vores evne til at identificere målgruppen, og ændre måden vi kommunikerer på, er en øvelse, der kan påvirke mange dele af vores liv. Fra familielivet hvor du vil have dine børn til at opføre sig ordentligt, til din jobsøgning, og til dit samvær med venner.

 

Aske RaskBedste hilsner

Aske Rask

4 Kommentarer

  1. Kent W-F

    “OBS: Hvis din udfordring er i sikkerhedsområdet – altså mangel på kvalifikationer og erfaringer – så er det svært at komme igennem den klassiske vej, hvor du kun sender ansøgninger. Der skal andre ting til, men det bliver i et andet blogindlæg.”

    Suk…..

    Nå ja, ellers meget godt indlæg

    1. Hej Kent W-F

      Problemet ved at overkomme kvalifikationer og erfaringer er et ret omfattende emne, og jeg kan derfor ikke svare kort på dette. Derfor vil jeg gerne lave et andet indlæg, hvor jeg på en ordentlig måde kan give min vinkel.

      Bedste hilsner
      Aske

  2. Lene Dahl Pedersen

    Jeg tror ikke på, at jeg skal glemme mig selv.
    Hvis jeg glemmer mig selv, får jeg ingen indflydelse i det job, jeg fremover skal bestride. Hvis jeg kun skal makke ret, og gøre hvad der bliver sagt, og hvad der er skrevet ind i fine redegørelser, så ender jeg med at køre mig selv ud på et sidespor. Det vil også vise sig i mit privatliv.
    Det er ikke militæret eller en ensporet kommando, jeg skal lede. Men søge, og forhåbentligt få et tilfredsstillende job, hvor JEG kan bidrage. Husk på, at jeg kan risikere at miste jobbet på en eller anden måde = hvordan skulle jeg gå videre uden at skulle finde en ny identitet??
    Jeg er slet ikke enig i dit indlæg, der er for meget “den sorte skole” over det. Altså: Kæft, trit og retning. Hvis det er fremtidens arbejdsmarked, så er jeg glad for, at jeg er på vej et andet sted hen, ren professionelt. Jeg vil ikke være en maskine.

    1. Tak for din kommentar Lene

      1)
      At glemme sig selv og fokusere på modtageren er et kommunikationsredskab, det er IKKE en guide til, hvordan man skal leve sit liv og gøre sit arbejde.

      Et hurtigt eksempel

      Hvis jeg er Tandlæge og gerne vil hjælpe andre med deres tænder, så sælger jeg ikke:
      “En time i tandlægestolen, hvor jeg står og borer i deres tænder, mens de kan høre den her skingre lyd, der borer sig ind i deres hjerne”

      Nej, jeg sælger:
      “Hvide tænder”

      Altså, resultatet af mit arbejde, det som kunden gerne vil have, altså fokus på kundens behov. Det ændre ikke min måde at gøre mit arbejde på og det handler bestemt ikke om kæft, trit og retning, men snare en effektiv måde at kommunikere på, så man kan opnå det resultat man gerne vil have.

      2) Hvis man ikke kender sin modtagers behov, kan man per definition ikke skabe værdi for dem. Det vil svare til, at jeg begynder at undervise en universitets studerende på matematik i plus og minus.

      Som mennesker har vi desværre en tendens til at blive meget egocentreret, hvilket jeg mener er meget usundt. Kunsten at se ud over sig selv og tænke på andre menneskers behov, er derfor en vigtig øvelse. Jeg kalder det nogen gange træning i empati. Jeg siger ikke at du Lene, er egocentreret, jeg siger at vi ALLE er egocentreret i mere eller mindre grad, og dette kan skade vores evne til at kommunikere optimalt.

Skriv en kommentar